DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D'EDUCACIÓ Codi 11081002
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica carme.garciay@urv.cat
Professors/es
GARCÍA YESTE, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura inclou els continguts fonamentals de les teories i moviments contemporanis de l'educació dins d'una perspectiva històrica dels agents educatius fins a la LOE. La teoria va relacionada amb la pràctica, a través de la qual treballem dinàmiques de grup, debats i fòrums temàtics relacionats amb l'acció educativa en l'actual realitat social.

Competències
Codi  
A1 Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A20 Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B14 Planificació i organització
B16 Motivació per la qualitat
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l’estructura bàsica i les competències dels Serveis Socials, així com el marc legislatiu que els regula. A4
A7
Iniciar en el coneixement de les problemàtiques socials, familiars, laborals i assistencials. A7
Conèixer les dimensions pedagògiques de l'educació permanent. A3
Diferenciar entre participació, educació popular i paternalisme. A8
Identificar els principals debats epistemològics i teòrics que fonamenten les teories i la praxis de l'educació contemporània. A3
Comprendre la contextualització històrica i social, l'origen i l'evolució de les institucions educatives més rellevants de la cultura occidental contemporània. A1
A3
A7
Conèixer els factors socio-culturals, mediambientals i ergonòmics que condicionen el desenvolupament de les teories i la pràctica de les institucions contemporànies de l'educació. A8
Conèixer els principals agents educatius, la seva evolució històrica, el seu marc d'actuació, en relació amb les TICE, en el context de la postmodernitat i la globalització. A1
A2
Identificar les principals institucions educatives formals i no formals d'Europa, Espanya i Catalunya i les seves polítiques d'intervenció socioeducativa. A2
A4
Realitzar experiències educatives pràctiques que enriqueixin la formació com a futurs educadors socials. A7
B1
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B12
C4
Elaborar, dissenyar, exposar i comunicar a l'aula un tema del programa utilitzant procediments tradicionals i tecnològics. A20
A21
B1
B2
B3
B4
B7
B14
C2
C5
Aplicar el mètode de treball en grup cooperatiu, pel desenvolupament de tasques de recerca i aprenentatge. B5
Utilitzar les TIC per a la recerca d'informació i documentació, les exposicions i les tutories no presencials. A20
C2
Valorar l´anàlisi crític, la reflexió lògica, l´observació i la creativitat com estratègies de millora de la qualitat de les teories i les institucions educatives. B3
B6
B18
Apreciar el valor de les Teories de l'educació en el compromís d'assolir una educació interessant, activa, participativa solidària i alliberadora. B6
B16
B18
Reconèixer el valor de les teories de l'educació en la millora dels processos de desenvolupament comunitari, la interculturalitat, la convivència ciutadana i comunitària i els processos de gestió i mediació de conflictes. B6
B16
B18

Continguts
Tema Subtema
Bloc 6 del mòdul: Bases fonamentants de l'Educació Social:

Teoria i Institucions Contemporànies de l’Educació

1. Conceptes i fonaments de l’educació
2. Teories contemporànies de l’educació
3. L’escola nova
4. Educació infantil
5. Altres moviments (Escoles llibertàries; Educació alliberadora; Escola del treball i escola socialista)
6. Evolució del sistema educatiu espanyol
7. Característiques generals de la segona meitat del segle XX: canvis socials i canvis educatius
8. L’educació no formal
9. Agents educatius que intervenen en el desenvolupament de l’infant del Segle XXI

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
10 8 18
Resolució de problemes, exercicis
4 24 28
Estudis previs
7 15 22
Seminaris
4 8 12
Debats
4 8 12
Treballs
15 0 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Estudis previs Anàlisi de documents audiovisuals: Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats pel professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Seminaris Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Debats Consisteix en el treball en profunditat d’un determinat tema, amb l’aportació de documentació per part de tots els membres del grup, si és possible. El professor és qui dirigirà el seminari.
Treballs Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Estudis previs
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Resoldre algunes qüestions plantejades a través dels continguts de l'assignatura.Recull de les pràctiques i ampliació de les mateixes ( en grup o individual) 10%
Estudis previs Exercicis puntuals a resoldre durant la presentació d'algun document audiovisual o posteriorment a una pel.lícula per comentar. 5%
Seminaris Aportació de documentació per part dels alumnes pel treball en profunditat d'un determinat tema, dirigit pel professor. 5%
Debats Participació en debats i fòrums de discussió a l'aula a nivell individual i en grup. 5%
Treballs Treball obligatori: realització d'un treball d'alguna temàtica de l'assignatura (en grup o individual) 15%
Proves de desenvolupament Prova escrita final de desenvolupament dels coneixements sobre els continguts de l'assignatura. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral).


Fonts d'informació

Bàsica

Teoria i Institucions Contemporànies de l’Educació

 

  • COLOM,J.A. i MELICH, J.C. (1994): Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la educación. Paidós. Barcelona
  • COLOM, Antoni, BERNABEU, José Luis, DOMINGUEZ, Emilia i SARRAMONA, Jaume (1998): Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Ed. Ariel. Barcelona
  • DELORS, Jacques (1996):Educació: Hi ha un tresor amagat a dins. UNESCO. Barcelona
  • DIVERSOS AUTORS (1996): Vers l’escola nova. Col.lecció Rosa Sensat. Ed. Eumo. Vic
  • FUENTES GOYANES, Enrique (1998): CD. Quadern de viatge.Ed.Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili. Ed.ICE. Tarragona. (Per PC-Windows)
  • GALBRAIT, J.K. (1987): La era de la incertidumbre. Ed.Plaza y Janés. Barcelona
  • HABERMAS,J. (1986): Ciencia y técnica como ideología. Ed.Tecnos. Madrid
  • IYANGA PENDI, A. (1998): La educación contemporánea. Teorías e Instituciones. Col. Universidad. Ed.Nau llibres. Valencia
  • JORDAN SANTAOLARIA,J.A.(1998): La educación intercultural
  • JUIF, Paul, LEGRAND, Louis (1980): Grandes orientaciones de la pedagogía contemporánea. Ed.Narcea, S.A. de ediciones Madrid.
  • LYOTARD,J.F. (1984): La condición postmoderna. Ed. Cátedra. Madrid.
  • NOGUERA ARROM, Joana (1995): Cuestiones de antropología  de la educación. Ed. CEAC. Barcelona.
  • VALERO IGLESIAS, L.F. y otros. (1995): Como hacer proyectos pedagógicos participativos. Ed.Angle.
  • VALERO IGLESIAS, L.F. (1992): Aproximación a una educación en valores. Ed.PPU. Barcelona
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent