DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LA DESADAPTACIÓ SOCIAL Codi 11081003
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
Adreça electrònica enrique.fuentes@urv.cat
Professors/es
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Objectius BOE : E l desarrollo de la sociabilidad. Educación y Socialización. Institución familiar e instituciones sociales. Desajustes: ANÁLISIS DE CONTACTO.

Competències
Codi  
A1 Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A20 Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B14 Planificació i organització
B16 Motivació per la qualitat
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l’estructura bàsica i les competències dels Serveis Socials, així com el marc legislatiu que els regula. A4
A7
Iniciar en el coneixement de les problemàtiques socials, familiars, laborals i assistencials. A7
Conèixer les dimensions pedagògiques de l'educació permanent. A3
Diferenciar entre participació, educació popular i paternalisme. A8
Identificar els principals debats epistemològics i teòrics que fonamenten les teories i la praxis de l'educació contemporània. A3
Comprendre la contextualització històrica i social, l'origen i l'evolució de les institucions educatives més rellevants de la cultura occidental contemporània. A1
A3
A7
Conèixer els factors socio-culturals, mediambientals i ergonòmics que condicionen el desenvolupament de les teories i la pràctica de les institucions contemporànies de l'educació. A8
Conèixer els principals agents educatius, la seva evolució històrica, el seu marc d'actuació, en relació amb les TICE, en el context de la postmodernitat i la globalització. A1
A2
Identificar les principals institucions educatives formals i no formals d'Europa, Espanya i Catalunya i les seves polítiques d'intervenció socioeducativa. A2
A4
Realitzar experiències educatives pràctiques que enriqueixin la formació com a futurs educadors socials. A7
B1
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B12
C4
Elaborar, dissenyar, exposar i comunicar a l'aula un tema del programa utilitzant procediments tradicionals i tecnològics. A20
A21
B1
B2
B3
B4
B7
B14
C2
C5
Aplicar el mètode de treball en grup cooperatiu, pel desenvolupament de tasques de recerca i aprenentatge. B5
Utilitzar les TIC per a la recerca d'informació i documentació, les exposicions i les tutories no presencials. A20
C2
Valorar l´anàlisi crític, la reflexió lògica, l´observació i la creativitat com estratègies de millora de la qualitat de les teories i les institucions educatives. B3
B6
B18
Apreciar el valor de les Teories de l'educació en el compromís d'assolir una educació interessant, activa, participativa solidària i alliberadora. B6
B16
B18
Reconèixer el valor de les teories de l'educació en la millora dels processos de desenvolupament comunitari, la interculturalitat, la convivència ciutadana i comunitària i els processos de gestió i mediació de conflictes. B6
B16
B18

Continguts
Tema Subtema
Bloc 5 del mòdul: Bases fonamentants de l'Educació Social:

La desadaptació social

1. Factors estructurals en el desenvolupament d’hàbits de conducta familiar i grupal.
2. Desenvolupament de sociabilitat integrada o problemàtica. Drets individuals a la diferencia.
3. Personalitats problemàtiques i gènesi de la desadaptació individual.
4. La desadaptació socials i els processos educatius escolars.
5. Factors de risc per maltractaments familiars .Cultura i gènere
6.
7. Institucions obertes versus tancades. Adopcions. Subcultures assistencials.
8. Pèrdua d’identitat per pertànyer a una minoria.
9. Sociologia de la pobresa endèmica i noves degradacions urbanes.
10. Assistència geriàtrica i malalts crònics. Gestió de les malalties cròniques.
11. De la desadaptació a la subversió.
Sesiónes de seminario/ lección 2h semanales
Dedicación Profesor-Grupo de alumnos ponentes.
Conocer los factores que afectan o desestructuran los procesos socioeducativos y generan la desadaptación social de individuos o grupos. Competencias Tipo A.

1.- Planteamiento : Metodología. Proceso. Actividades y evaluación.
2.- Concepto de desadaptación social, eventual, crónica o coyuntural. La introspección y la empatía como formas de interpretación. El docudrama como interpretación de casos.
3.- Un suceso de gran alarma social: Parricidio.
FONCI, A.(1981): “Reflexiones acerca del parricidio y el filicidio” Ed.Cimp/Paidos. Buenos Aires.
TORRES AGUILAR,J.(1991):”El parricidio: del pasado al presente de un delito”. Ed.Reunidas. Madrid
Films.
BUÑUEL, L. (1970) Tristana
WAINE,I.(1998) 12 Dolares
TECHINE,A.(1998) Alice y Martín
4.- Diferentes tipologías de maltratadores/as.
Un caso especial el Síndrome de Munchaussen
MULLENDER, A.(2000) “La violencia domestica, una nueva visión de un viejo problema”.Ed.Paidos. Buenos Aires.
LOPEZ-LINARES,M.(1986) “Síndrome de Muchausen infantil”. Asociación Española de Pediatria.
Films
RUBEN,J.(1991) Durmiendo con su enemigo
BALAGUER,J.(2001) Sólo mía.
5.- Problemas de autoaceptación: ser feo/a, estar gordo/a, anorexia, bulimia, vigorexia. Ortolexia o la obsesión `por la salud.
GOFFMAN, E. (2001) “La identidad deteriorada”Ed. Amorrortu. Buenos Aires.
Film
HOGAN, P.J.(1994) La boda de Muriel


6.- Distintas formas de desajustes evolutivos en la juventud. Síndrome de Peter Pan
RODRÍGUEZ, F. (2002) “Comunicación y cultura juvenil” Ed.Ariel. Barcelona
URRA, J. (1995) “Adolescentes en conflicto” Ed. Pirámide. Madrid.
Film
KAZAN, E. (1961) Esplendor en la hierba
CLARK,L. (1995) Kids
ARMENDÁRIZ,M. (1994) Historias del kronen
7.- Homosexualidad. La emergencia del colectivo gay. Cultura underground.
MERIDA,R. (2001) “Sexualidades trasgresoras” Ed. Icaria. Barcelona
SORIANO,S (1999) “Como se vive la homosexualidad y el lesbianismo” Ed. Amaru. Salamanca.
MORRISROE,P. (1995) “Robert Mapplethorpe”. Ed. Circe. Barcelona.
Films
EASTWOOD, C. (1997) Medianoche en el jardín del bien y del mal
GAY, C.(2000) Krampack
8.- Las culturas de clubs: Prostitución, alcoholismo, drogadicción. Proxenetas y camellos.
PISANO, I. (2001) “Yo puta, hablan las mujeres” Ed. Plaza y Janes. Barcelona
CELA, C.J. (1984) “Izas, rabizas y colipoterras”. Ed. Lumen. Barcelona
Films
FIGGIS, M. (1995) Living las vegas
SWAIM, B. (1986) La calle de la media luna
9.- El lesbianismo, un feminismo y nuevas culturas de genero.
JEFFREYS, S. (1996) “La herejía lesbiana” Ed. Cátedra . Madrid
FERNÁNDEZ,J.A. (20009 “El gai saber” Ed Llibres Index. Barcelona.
Films
WYLER,W. (1961) La calumnia
ANDERSON, J. (2000) Mujer contra mujer
Herramientas para combatir el bullying homofóbico
Raquel Platero Méndez y Emilio Gómez Ceto
18.04.2007 enviar artículo imprimir página
10.- Enfermos crónicos y gestión familiar de la enfermedad. Hipocondriacos.
BORREL,F. (1989) “El paciente manipulador”. Rev El médico. Nº314-abril
SCHUMAN,R. (1999) “Vivir con una enfermedad crónica”. Ed. Paidos. Barcelona
Film
SAYLES,J. (1992) Pasión Fish
MILLER, G. (1992) El aceite de la vida
11.- Psicópatas leves y asesinos en setie, un fenómeno mas que de cine.
SCHENIDER, K. (1968) “Las personalidades psicopáticas”. Ed. Morata. Barcelona
MORRISON, H. (2004) “Mi vida con los asesinos en serie” Ed. Océano. México
Film
HARROM,M. (2000) American pshyco
RUBEN, J. (1993) El buen hijo
http://www.blogdecine.com/2006/08/23-enfermedades-mentales-en-el-cine-esquizofrenia-y-multiples-personalidades
12.- Psicología de los terroristas. “La buena terrorista” de Doris Lessing
CAMUS, A. (red 2002) “Los justos”. Ed.Alianza. Madrid
CHAVEZ de PAZ, D. (1989) “Juventud y terrorismo”. Ed.IEP. Lima
Films
PAKULA, A. (1997) La sombra del diablo
SHERIDAN, J. (1997) The boxer
13.- El sindrome de bournout y el stres en servicios sociales
PEIRO, J.M. (1993) “Desencadenantes del stres laboral”. Ed Eudema.Madrid
SOLA, A. (1993) “Estrés y calidad de vida” Ed. Folio. Barcelona
Film
NICHOLS, M. (1966) Quien teme a Virginia Wolf
Sesiones 1h semanal. Competencias genéricas. Tipo B.
El profesional de E.S. y las instituciones reformadoras.
Sesión práctica presentada por alumnos/as.
1.- Embarazos prematuros o no deseados. El trauma de la aborción. ADOPCIONES.
AMOROS,P. (1987) “La adopción y el acogimiento familiar” Ed. Narcea. Madrid
CACERES, J. (2002) “Relación de pareja en jóvenes y embarazos no deseados” Ed.Pirámide. Barcelona
Film
LEIGH, M. (2004) El secreto de Vera Drake
BODEGAS, R. (1971) Españolas en Paris
2.- Desajustes emocionales en la pareja. Las Familias desestructuradas.
BRONSTEIN, M.T. (1988) “Terapia de pareja” Ed. Pirámide. Barcelona
FELIU,M.E. (1992) “Relación de pareja.Técnicas para la convivencia” Ed. Martinez Roca. Barcelona
Film
BENTON,R. (1979) Kramer contra Kramer
ZAMBRANO,B. (1999) Solas
3.- Desadaptados escolares. Absentismo, pandillismo, matonismo. Procacidad y pedofilia.
WATKINS, C. (1991) “La disciplina escolar” Ed.Paidos. Barcelona
COHEN, A. (1970) “Delincuentes juveniles, la cultura de las pandillas” Ed.FCE. Méxic
Platero, R. y Gómez, E. (2007). "Herramientas para combatir el bullying homofóbico". Madrid: Talasa.
Film
VAJDA, L. (1958) El cebo
CLAVELL, J. (1967) Rebelión en las aulas
JARECKI, A.(2004) Capturing the Friedmans

4.- Las instituciones de protección a la infancia. LEY DEL MENOR
AAVV (2000) “El modelo de justicia juvenil en Catalunya” Ed Justicia i societat nº21
ALMIRALL,J. (1992) “El educador en los centros de menores” Ed. Estudis Juridics. Barcelona
Film
HALLSTROM, L. (1999) Las normas de la casa de la sidra
GARCIA, S. (2001) El otro barrio
5.- Un caso diferente: Carceles para madres, carceles familiares
CANTERAS,A. (1990) “Delincuencia femenina en España” Ed. Ministerio de justicia. Madrid
JIMÉNEZ MORANGO, J. (1998) “ Niños y madres en prisión”. Ed.Ministerio Trabajo A.S. Madrid
Film
WISE, R. (1958) Quiero vivir
KONSMINSKY, P. (2002) La flor del mal
6.- Sistema Penitenciario. Tipologías y estadísticas
BALLABRIGA, M. (2004) “Notes sobre la situació penitenciaria a Catalunya” Fundació Pi Sunyer. Barcelona
ELEJABARRIETA,F. (2000) “Tratamiento penitenciario por fases” Ed. Centre Est. Juridics i F.E. Barcelona
Films
FRANKENHEIMER, J. (1962) El hombre de Alcatraz
SKOLNICK, B. (2001) Jugar duro


7.- Enfermos terminales. Infancia hospitalizada. Tanatoterapia
CALLE, R. A. (1996) “Aprender a vivir aprender a morir”. Ed Aguilar. Madrid
MITTAG, O.(1996) “Asistencia práctica para enfermos terminales” Ed. Herder. Barcelona
Films
MERCERO, A. (2003) Planta cuarta
AMENAVAR,A.(2004) Mar adentro
TRUMBO, D. (1971) Jonny cogió su fusil
8.- Sociología de la senectud y abandono familiar
BAZO,M.T. (1992) “La ancianidad del futuro2 Ed. Fund Caja Madrid.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS,R. (1996) “Calidad de vida en la vejez” INSERSO. Madrid
Film
RYDELL, M.(1981) En el estanque dorado
COIXET, I(2002) Mi vida sin mi.
9.- Apuntes sobre sociología de la pobreza
CANDEL, F. (1989) “La nova pobresa” Ed.Edicions 62. Barcelona
MONREAL , P. (1996) “Antropología y pobreza urbana” Ed Lib. Catarata. Madrid
Film
TAVERNIER,B. (2001) Hoy empieza todo
ARANOA, F.(2002) Los lunes al sol
10.- Automarginación. Violencia y rebelión. Skins. Ocupas
BATISTA, A. (20009 “Ocupes, la mobilització sorprenen” Ed. Rosa dels vents. Barcelona
VIÑAS,C. (2000) “Skinshead a Catalunya” Ed. Columna. Barcelona.
Film
KAYE, T.(2002) American history X

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
12 14.4 26.4
 
Sessió Magistral
100 150 250
Resolució de problemes, exercicis
45 67.5 112.5
Estudis previs
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis
35 70 105
Seminaris
8 16 24
Debats
4 8 12
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
60 0 60
 
Proves de Desenvolupament
15 0 15
Proves pràctiques
10 0 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Estudis previs Anàlisi de documents audiovisuals: Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats pel professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Resolució de problemes, exercicis
Seminaris Consisteix en el treball en profunditat d’un determinat tema, amb l’aportació de documentació per part de tots els membres del grup, si és possible. El professor és qui dirigirà el seminari.
Debats Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor.
Treballs Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.


Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Estudis previs
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis
Estudis previs
Resolució de problemes, exercicis
Seminaris
Debats
Treballs
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral). Asistencia a clase con participación en seminario y presentación de dos temas. Elaboración de un Tema con material de acompañamiento. Memoria de todas las sesiones con los comentarios y datos profesionalizantes Esta evaluación reune la Preparación del material, la ejecución o presentación del tema correspondiente y el Feedback de las principales criticas y conclusiones. ATENCIÓN A LOS ALUMNOS Los alumnos pueden plantear alternativas en su preparación de temas, como es la presentación en formatos multimedia. Los alumnos se pueden poner en contacto via e-mail con el profesor o revisar contenidos en las web academicas . El profesor dedica dos horas semanales a las tutorias presenciales


Fonts d'informació

Bàsica

La desadaptació social:

 

 

  • BANDURA,A. y WALTERS,r.H.(1974); Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. De Alianza. Madrid.
  • CASAS,F.(1989); Tecnicas de investigación social.EdE PPU.Barcelona.
  • FISAS,V.(2002) El sexo de la violencia. Ed Icaria.Bcn
  • FUENTES,E.(1996), Violencia y rebelión juveniles. Revista CC.Educació TU.Tarragona.
  • GARZON,A.(1990), Psicología y Justicia. Ed.Promolibro. Valencia.
  • GENERALITAT de C. Publicacions dels Departaments de Justicia i de Benestar Social.
  • GUILLOT,E.(1999)Rock en el cine.Lamascara.Valencia
  • HELLINGUER,J.(2001): Ordenes del Amor. Ed Herder Barcelona.
  • MERIDA,R.M.(2002)Sexualidades trasgresoras. Ed. Icaria.Bcn.
  • STAM,R.(2001) Teorías del Cine. Paidos. Barcelona.
  • Filmografia basica per temes.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA DE L´EDUCACIÓ/11081101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIOLOGIA I ANTROPOLOGIA SOCIAL/11081001