Codi |
|
A1 |
Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa |
A2 |
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països. |
A3 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació. |
A4 |
Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa. |
A7 |
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
A16 |
Organitzar i gestionar estructures i procesos de participació i acció comunitaria |
A20 |
Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa |
A21 |
Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa. |
B10 |
Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa. |
B12 |
Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits. |
B14 |
Planificació i organització |
B16 |
Motivació per la qualitat |
B18 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Iniciar en el coneixement de les problemàtiques socials, familiars, laborals i assistencials. |
A7
|
|
|
Conèixer les dimensions pedagògiques de l'educació permanent. |
A3
|
|
|
Identificar els principals debats epistemològics i teòrics que fonamenten les teories i la praxis de l'educació contemporània. |
A3
|
|
|
Comprendre la contextualització històrica i social, l'origen i l'evolució de les institucions educatives més rellevants de la cultura occidental contemporània. |
A1 A3 A7
|
|
|
Conèixer els principals agents educatius, la seva evolució històrica, el seu marc d'actuació, en relació amb les TICE, en el context de la postmodernitat i la globalització. |
A1 A2
|
|
|
Identificar les principals institucions educatives formals i no formals d'Europa, Espanya i Catalunya i les seves polítiques d'intervenció socioeducativa. |
A2 A4
|
|
|
Realitzar experiències educatives pràctiques que enriqueixin la formació com a futurs educadors socials. |
A7
|
B1 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12
|
C4
|
Elaborar, dissenyar, exposar i comunicar a l'aula un tema del programa utilitzant procediments tradicionals i tecnològics. |
A20 A21
|
B1 B2 B3 B4 B7 B14
|
C2 C5
|
Aplicar el mètode de treball en grup cooperatiu, pel desenvolupament de tasques de recerca i aprenentatge.
|
|
B5
|
|
Utilitzar les TIC per a la recerca d'informació i documentació, les exposicions i les tutories no presencials. |
A20
|
|
C2
|
Valorar l´anàlisi crític, la reflexió lògica, l´observació i la creativitat com estratègies de millora de la qualitat de les teories i les institucions educatives. |
|
B3 B6 B18
|
|
Apreciar el valor de les Teories de l'educació en el compromís d'assolir una educació interessant, activa, participativa solidària i alliberadora. |
|
B6 B16 B18
|
|
Reconèixer el valor de les teories de l'educació en la millora dels processos de desenvolupament comunitari, la interculturalitat, la convivència ciutadana i comunitària i els processos de gestió i mediació de conflictes. |
|
B6 B16 B18
|
|
A.5 Coneixer les estadis evolutius de la població amb la que se treballs |
A1
|
|
|
A.16 Organitzar i gestionar estructures i procesos de participació i acció comunitaria. |
A16
|
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. Conceptes básic |
1.- Fonamentació teòrica
2.- Concepte i definicions
3.- L'educació permanent: formal, no formal i informal
4.- Educació permanent i educació d'adults
5.- Aprenentatge permanent i formació continua a l'ambit laboral |
Bloc 2. Evolució històrica i nous repetes |
1.- Orígens i evolució histórica de l'Educació permanent
2.- L'experiència de'Amèrica llatina. Paulo Freire. i altres
3.- L'Educació permanent a la Unió Europea i al món
4.- Nous escenaris, necessitats i reptes de l'educació permanent en el context de la diversitat i la societat global i de la informació i la comunicació |
Bloc 3 Educació Permanent i Pedagogia de la Participació Comunitària |
1. Nivells de participació en l'acció social
2. La informació com a poder en els processos de participació.
3. Els obstcales en la conformació de l'opinió
4.-L'acció, les activitats y les fites de participació
5. Estratègies d’educació permanent.
6.-Educació permanent i democràcia participativa
7.- Avaluació dels processos de participació |
Bloc 4 Estratègies d'intervenció en Educació Permanent |
1.- Introducció a les diverses tècniques i estratègies d'intervenció en Educació Permanent
2.-Introducció a l'anàlisi i la planificació estratègica
3.- Conceptes bàsics del projecte d'intervenció
4.- Elaboració de un Projecte de desenvolupament comunitari.
4.1.- Desenvolupament de las fases de un projecte. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2.4 |
4.4 |
|
Estudis previs |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
Seminaris |
|
16 |
16 |
32 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
10 |
10 |
20 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. |
Estudis previs |
Anàlisi de documents audiovisuals:
Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats pel professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Seminaris |
Consisteix en el treball en profunditat d’un determinat tema, amb l’aportació de documentació per part de tots els membres del grup, si és possible. El professor és qui dirigirà el seminari. |
Debats |
Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor. |
Treballs |
Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
|
Sessió Magistral |
La intenció de la classe magistral és donar conceptes claus per a que desprès l´alumne desenvolupi el seu propi concepte dins d´un marc teòric correcte. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Estudis previs |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
- Etc.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Estudis previs |
Investigació de articles, teóries, etc |
15 |
Resolució de problemes, exercicis |
Desenvolupament del projecte |
40 |
Seminaris |
En aquesta metodologia es tracta de que aprenguin a treballar en equip i escoltar. |
5 |
Debats |
Participació |
10 |
Treballs |
Desenvolupaments de comentaris de articles |
15 |
Proves pràctiques |
Lectura i reflexió d´articles relacionats amb els conceptes bàsics. |
5 |
Altres |
Asistencia a clase |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral). |
Bàsica |
|
- López Herrerias, J.A. i Valero Iglesias, L.F. (1995) Cómo hacer proyectos pedagógicos participativos. Angle Editoria. Manresa.
- Aguilar, M;Fresno,J i Ander Egg. E (2001) Cómo elaborar proyectos para la Unión Europea. Claves y mecanismos. Herramientas para la elaboración u gestión. ED. CSS. Madrid.
- Chatefiled, C.:Jonson, T. (2002) Mirosoft Projecte versión 2002, paso a paso. Ed.McGrawHill. Madrid
Pérez Serrano, G. (1993) Elaboración de proyectos sociales. Ed. Narcea. Madrid. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Ver la documentació colgada en el Moodle en cuanto a webgrafia y referencias puntuales a aspectos concretos del desarrollo del programa |
|