Codi |
|
A5 |
Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa |
A6 |
Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius. |
A7 |
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
A8 |
Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa |
A10 |
Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar. |
A11 |
Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social. |
A14 |
Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
A21 |
Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B11 |
Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte. |
B18 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer els estadis evolutius al llarg del cicle vital. |
A5 A6 A8
|
|
|
Conèixer la gènesis dels conceptes evolutius. |
A5 A6 A8
|
|
|
Conèixer la importància de les organitzacions sobre el comportament humà, en especial la seva dimensió educativa. |
A6 A7 A8
|
|
|
Aplicar un pensament crític i reflexiu. |
A11
|
B3
|
|
Generalitzar els conceptes a altres contextos operacionals. |
|
B1
|
|
Desenvolupar la capacitat de parlar amb públic. |
A21
|
B5
|
|
Passar de la teoria a la pràctica educativa i social. |
A14
|
B1 B18
|
|
Presentar situacions concretes del comportament infantil. |
|
B1
|
|
Relacionar els aspectes cognitius amb articles de premsa. |
|
B1
|
|
Establir relacions entre teoria i pràctica. |
|
B1
|
|
Aprendre a treballar en equip. |
|
B5
|
|
Resoldre els conflictes que sorgeixen als grups de treball. |
A10
|
B11
|
|
Prendre consciència dels problemes actuals que ens envolten. |
|
|
C3
|
Experimentar la necessitat de sortir al estranger a aprendre l' idioma. |
|
|
C2 C4
|
Adoptar una perspectiva psicosocial al desenvolupament del seu exercici professional. |
|
B6
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 2 del mòdul: Bases Psicològiques de l'Educació Social:
Psicologia social i de les organitzacions
|
El concepte de psicologia social.
La construcció del món social
Actituds i influència social
Els grups: processos i estructura
Organitzacions i conducta organitzativa
Les organitzacions educatives
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
58 |
58 |
116 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
2 |
6 |
Debats |
|
6 |
2 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
2 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
38 |
68 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
20 |
10 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
14 |
0 |
14 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
55 |
59 |
Proves pràctiques |
|
11 |
65 |
76 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. |
Sessió Magistral |
Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Anara conferències d'experts |
Debats |
Aprofitar una noticia de premsa relacionada amb el programa per obrir un debat |
Presentacions / exposicions |
Presentar un tema al grup classe |
Pràctiques a laboratoris |
Realitzar una simulació de presa de decissions en grup al laboratori |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Treballs grupals fora de l’aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d’informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S’utilitzarà per a ampliar tòpics de l’assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l’anàlisi, discussió i resolució d’un cas pràctic o problema que presenta el professor a classe. Normalment aquest exercici es realitzarà en grups de tres persones amb l’orientació del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
|
Sessió Magistral |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Activitats Introductòries |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
- Etc.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes continguts al programa. |
Fins a 1 punt |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assitir a xerrades d'experts |
Fins a 1 punt |
Presentacions / exposicions |
Presentar un treball d'anàlisi d'un tema |
Fins a 2 punts |
Pràctiques a laboratoris |
Participar a un role-playind a l'aula de grups |
Fina a 1 punt |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Visitar centres |
Optatiu |
Proves objectives de preguntes curtes |
Exercici de 40 preguntes d'opció múltiple (amb 4 opcions de resposta) |
Fins a 3 punts |
Proves pràctiques |
Resoldre 4 casos pràctics |
Fins a 2 punts |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral). En el bloc que ens ocupa, donat el seu caràcter marcadament orientat a la pràctica educativa, el professor utilitzarà també proves pràctiques per a avaluar les competències del “Saber Fer”. |
Bàsica |
|
- ALVARO.L. GARRIDO, A. i TORREGROSA, J.L. (1997) Psicologia social aplicada. Madrid: McGraw-Hill.
- CANTO ORTIZ, J. M. (1998). Psicología de los grupos estructura y procesos. Archidona: Aljibe. MORALES, J.F. MOYA, M.C. (1997) Tratado de psicología social: Procesos Básicos (Vol 1). Madrid: Síntesis.
- MORALES, J.F. i OLZA, M. (1996). Psicología social y trabajo social. Madrid. McGraw-Hill.PEIRO, J.M: (1986): "Psicología de las organizaciones". Madrid.UNED.
|
Complementària |
|
|
|