DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROGRAMES D´ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL Codi 11081007
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part del mòdul "Intervenció educativa i gestió". En ella es tracten els principis i models de l´Animació Sociocultural, així com les estratègies i les formes d´intervenció en funció dels diferents grups de població.

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B14 Planificació i organització
B17 Presa de desicions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir els principis i valors que fomenten i propicien l´Animació Sociocultural (ASC) A3
2. Conèixer les diferents tendències existents en aquest àmbit A2
3. Determinar on s´ubiquen les iniciatives d´ASC avui en dia A7
4. Conèixer els elements integrants de la planificació social, des de la vessant de l´ASC A9
5. Conèixer i analitzar programes d´ASC que es dissenyen i s´apliquen actualment en diferents àmbits i des de diferents institucions A9
6. Iniciar-se en el disseny de programes d´ASC A13
A14
B2
B3
B5
B14
B17
7. Entendre les particularitats de l´ASC en funció de les característiques dels diferents grups de població B9
B10
8. Utilitzar les TIC de manera efectiva per a comunicar i buscar informació. C2

Continguts
Tema Subtema
1. Bases teòriques i històriques de l´ASC 1.1. L´ASC a Europa i Espanya. Història i situació actual
1.2. Aproximació conceptual a l´ASC.
1.3. Paradigmes i corrents
1.4. Les industries culturals
1.5. La política cultural
2. L´anàlisi de la realitat sociocultural 2.1. Les fases de l´anàlisi sociocultural
2.2. Priorització de necessitats socioculturals
2.3. Deficiències més comunes en un anàlisi de realitat sociocultural
3. Disseny de programes/projectes d´ASC i tipologia de programes/projectes 3.1. Eixos que configuren els programes
3.2. Nivells de concreció del procés de planificació sociocultural
3.3. Components de la planificació sociocultural
3.4. Fases de la planificació
3.5. El projecte d´ASC com a concreció del procés planificador i com a eina per a la intervenció.
4. Les tècniques d´intervenció i tipologia d´activitats 4.1. Les tècniques de grup
4.2. Les activitats d´animació
5. L´avaluació de programes/projectes d´ASC 5.1. La problemàtica de l´avaluació en el camp de l´ASC
5.2. El disseny de l´avaluació
5.3. Els indicadors d´avaluació
5.4. Tècniques i instruments per a l´avaluació
6. Els animadors socioculturals 6.1. Formació i perfil professional
7. Particularitats de l´ASC en funció dels destinataris 7.1. L´ASC dirigida als joves
7.2. L´ASC dirigida als infants
7.3. L´ASC dirigida a la tercer edat
7.4. L´ASC dirigida a la població en conflicte social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 0 20
Debats
2 4 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 4 8
Metodologies integrades
6 18 24
Treballs
0 15 15
Presentacions / exposicions
6 12 18
Seminaris
10 10 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 20 22
Proves de Desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta de fer una presentació general de l´assignatura i de formular al grup-classe una serie de qüestions per a valorar el nivell de coneixements previs sobre la temàtica.
Sessió Magistral Exposició oral, per part de la professora, dels aspectes tèorics més rellevants de l´assignatura.
Debats Es realitzaran dos debats a l´aula centrats en el tema de la Industria cultural i la Industria de l´oci. Cada debat estarà preparat per la meitat dels alumnes de la classe, si bé hi participaran tots.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran dos exercicis teòric-pràctics a partir de la lectura i anàlisi de dos documents. Un dels documents es centrarà en temes de diagnòstic comunitàri. L´altre document es centrarà en temes de plans comunitàris. La resolució d´ambdòs excercicis es realitzarà a l´aula, de forma individual. La lectura i anàlisi dels documents l´haurà realitzat previament cada alumne fora de l´aula.
Metodologies integrades Es realitzarà un exercici d´Aprenentatge Basat en Problemes (PBL), a partir d´un tema de l´assignatura. Els alumnes hauràn d´identificar un problema teòric i definir uns objectius d´aprenentatge amb la finalitat de solventar-lo. Posteriorment hauran de realitzar els passos necessaris per a assolir els esmentats objectius i presentar un informe final sobre tota l´experiència.
Treballs Els alumnes han de dissenyar un programa d´ASC. Aquest és un treball grupal a realitzar fora de l´aula. Durant la seva realització és obligatòri passar per tutoria.
Presentacions / exposicions En grups de 5, els alumnes prepararàn una exposició, amb el suport de les TIC. L´exposició es realizarà a l´aula. La temàtica de la mateixa estarà vinculada a un llistat de tòpics relacionats amb l´assignatura. Aquest llistat el proporcionarà la professora a l´inici del quatrimestre.
Seminaris Sessió de treball grupal, guiat, al voltant d´un contingut teòric-pràctic. Tots els membres del grup han de fer les seves aportacions a partir del seu estudi i treball individual i, també, si és possible, a partir de la seva experiència.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Metodologies integrades
Presentacions / exposicions
Descripció
Per a la realització del treball (Disseny d´un programa d´ASC) estan previstes sessions de tutoria obligatòries. En la resta d´activitats, l´atenció personalitzada és opcional.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà la qualitat dels arguments, la capacitat de raonament i la qualitat del discurs escrit. 10%
Metodologies integrades Es valorarà l´assistència i participació de l´alumne en cadascuna de les sessions de PBL.
Es valorarà la qualitat del treball teòric presentat un cop acabat l´exercici, a partir dels següents aspectes: a) qualitat del discurs, b) utilització del vocabulari específic, c) encert en la definició del problema i en l´assoliment dels objectius d´aprenentatge formulats, i d) fonts documentals utilitzades
20%
Treballs Es valorarà la coherència interna de la planificació presentada i el grau d´adequació a la situació hipotètica de partida. 20%
Presentacions / exposicions Es valorarà la qualitat del contingut de les exposicions, l´actualitat de les fonts documentals utilitzades i el domini de les TIC 10%
Proves objectives de preguntes curtes Es valorarà el domini dels continguts teòrics de l´assignatura, especialment la precisió conceptual i el domini del vocabulari específic de l´ASC. 20%
Proves de Desenvolupament Es valorarà l´originalitat en el desenvolupament del tema, la qualitat del discurs escrit i la capacitat de relacionar temes. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J. Trilla i altres, "Infància, temps lliure i participació social. Informe 2002: La infància i les families als inicis del segle XXI, 2002, CIIMU
X. Úcar, "Medio siglo de animación sociocultural en España"., 2003, Revista Iberoamericana de Educación
J. Escudero, Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la Animación Sociocultural., 2004, Narcea
J. Trilla, Animación sociocultural. Teoría, programas y ámbitos., 1997, Ariel
M.P. Pérez-Campanero, Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa., 1991, Narcea
M. Marchioni, Comunidad y cambio social, 2002, Popular
S. Froufe, Construir la animación sociocultural, 1994, Amarú
A. Calvo, La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación., 2002, Alianza
P. Soler, L´educació social avui: la intervenció socioeducativa a Catalunya., 2005, Universitat de Girona
E. Ander-Egg, Metodología y práctica de la animación sociocultural, 2000, Instituto de Ciencias Sociales Aplicadas
J.V. Merino, Programas de animación sociocultural. Tres instrumentos para su diseño y su evaluación., 1997, Narcea

Complementària


En aquesta adreça trobareu informació relacionada amb plans comunitaris i democracia participativa. Es tracta de la web de l´Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya. http://www.pangea.org

També us serà d´utilitat el portal de l´Educació Social. http://www.eduso.net

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECTES DIDÀCTICS A INSTITUCIONS EDUCATIVES NO FORMALS/11081208


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EDUCACIÓ PERMANENT/11081004
DIDÀCTICA GENERAL/11081009