DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DIDÀCTICA GENERAL Codi 11081009
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.net/docencia/didactica
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura, de caràcter teòric i pràctic, tal i com es pot observar en la configuració dels seus crèdits, pretén introduir a l’alumne en els processos d’ensenyament i aprenentatge en tots els àmbits en que aquest es pugui donar, és per això el seu caràcter de “troncal” i “obligatòria” en el Pla d’Estudis

Competències
Codi  
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A6 Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B11 Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Desenvolupar una actitud favorable i científica envers el coneixement educatiu. B1
B2
B3
B4
B5
C3
Implica r-serespecte als problemes didàctics i a la necessitat del perfeccionament continu. B1
B2
B3
B4
B5
C3
Dominar cognitiva i operativament els conceptes i dimensions bàsiques de la didàctica. A3
A6
A9
A12
B9
B11
B12
C2
C3
C5
Conèixer críticament les principals corrents Didàctiques A3
A6
A9
A12
B9
B11
B12
C2
C3
C5
Demostrar capacitat per innovar, investigar i reflexionar en el camp de la Didàctica. A3
A6
A9
A12
B9
B11
B12
C2
C3
C5
Analitzar i comparar sistemes i tàctiques didàctiques i a prendre decisions, justificant-les teòrica i pràcticament. A3
A6
A9
A12
B9
B11
B12
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
LA DIDÀCTICA. SUPÒSITS EPISTEMOLÒGICS I DIMENSIONS CONCEPTUALS: La Didàctica.
Sentit originari i desenvolupament.
La Didàctica i les Ciències de l’Educació.
Aspectes situacionals.
L’estatut epistemològic de la Didàctica. L’especificitat de la Didàctica: El seu camp conceptual.
FONAMENTACIÓ DE L’ACCIÓ DIDÀCTICA: La cultura com a espai del context d’actuació didàctica.
L’espai sòcio-institucional.
L’espai personal.
EL CAMP D’ACTUACIÓ I RENOVACIÓ DIDÀCTICA: El Currículum com a camp d’actuació. Panorama de la investigació didàctica. La Innovació didàctica.
COMPONENTS DEL CURRÍCULUM: Els objectius didàctics.
Principis de metodologia didàctica. Models d’ensenyament.
Els continguts en l’ensenyança.
Mitjans i recursos.
Avaluació.
ELS CONTEXTOS D’ACTUACIÓ I LA DIVERSIFICACIÓ DIDÀCTICA: El context cultural.
Les Àrees curriculars.
El context social i institucional.
La Didàctica en els àmbits formals i no formals.
El context personal.
La Didàctica sota l’enfoc de l’Educació permanent.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 48 64
Debats
8 16 24
Treballs
4 12 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 28 42
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
20 0 20
Presentacions / exposicions
12 12 24
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
4 8 12
Proves pràctiques
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura mitjançant Lliçons Magistrals
Debats Avtivitats en les quals els alumnes s'organitzem en grups per defensar postures contràries sobre un tema determinat
Treballs Treballs que realitza l'alumne
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relaiconat amb la temàtica de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determionat. Simulacions a través de TICs.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita).

Atenció personalitzada
 
Treballs
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Presentacions / exposicions
Proves de desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
El temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes es d’una hora per cada hora de clase. A part d’aixó, la assignatura compta amb la posibilitat de conectar per via electrònica amb els professors, amb un espai per el treball col.laboratiu (BSCW) I amb un foro de discussió, la qual cosa comporta unes cuatre hores mes a la setmana per als professors. Els objectius d’aquesta tutoria personal sòn: • Facilitar als alumnes el seu procés d’incorporació i de desenvolupament en el mon universitari. • Seguir individual i de forma personalitzada el procés acadèmic dels alumnes. • Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes. • Orientar el procés universitari dels alumnes. • Potenciar, si és el cas, la projecció laboral dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Es plantejem diferents temes i en grups han de defensar el sue posicionament al respecte aml la resta de grups 5%
Treballs Presentació per escrit de les preguntes que intenten fixar el desenvolupament teòric exposat en la Web, mitjançant la tècnica WEBQUEST i WEBLOG, d’acord a la normativa que figura en la Web de la assignatura 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de diferents problemes al llarg del curs relacionat amb la temàtica de l'assignatura 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació, a nivell pràctic, de la teoria explicada en classe utilitzant les TICs 20%
Presentacions / exposicions Exposició i presentació en classe de les pràctiques desenvolupades a través de TICs en aules informàtiques 15%
Proves de desenvolupament Desenvolupament de dos proves cada quadrimestre de preguntes obertes amb la finalitat desenvolupi, organitzi, relacioni i presenti els coneixements que té sobre la matèria 15%
Proves pràctiques Resolució de casos pràctics en base a la teoria explicada a classe 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- BENEDITO,V.(1987): Introducción a la didáctica. Barcanova. Barcelona.

- CARR,W. Y KEMMIS,S.(1988): Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca. Barcelona.

- ESTEBARANZ,A. (1994): Didáctica e innovación curricular. Public. Univ. Sevilla.

- GIMENO,J. y PEREZ,A (1992): Comprender y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.

- GIMENO,J.(1988): El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata. Madrid.

- GONZÁLEZ SOTO,A.P. y OTROS (1995): Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas. Madrid.

- JIMENEZ,J. GONZALEZ SOTO,A.P. Y FERRERES,V.(1988): Modelos didácticos para la innovación educativa. PPU. Barcelona.

- MEDINA,A. y SEVILLANO,M.L. (Coord.) (2000): Didáctica. El Curriculum: fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación. (2 Vol.). UNED. Madrid.

- PEREZ, R. (1994): El Currículum y sus componentes. Oikos-Tau. Madrid.

- ROSALES,C. (1988): Didáctica: Núcleos fundamentales. Narcea. Madrid

- SEPÚLVEDA Y RAJADELL (Coord.) (2001): Didáctica general para psicopedagogos. UNED. Madrid.

- TORRE, S. de la (1993): Didáctica y curriculum. Dykinson. Madrid.

- VV.AA. (1992): Didáctica. UNED. Madrid.

- ZABALZA,M.A.(1987): Diseño y desarrollo curricular. Narcea. Madrid.

Complementària

- BARBIER,J.M. (1993): La evaluación en los procesos de formación. Paidós-MEC. Barcelona.

- CANTON,I. (1992): La organización de centros y la reforma. Oikos-Tau. Barcelona.

- CARR,W. Y KEMMIS,S.(1988): Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca. Barcelona.

- COLAS,M.P. y REBOLLO,M.A. (1993): Evaluación de programas. Kronos. Sevilla.

- FERNANDEZ PEREZ,M. (1994): Las tareas de la profesión de enseñar. S.XXI. Madrid.

- FERRANDEZ-SARRAMONA.(1987): Didáctica y tecnología de la educación. Anaya. Madrid.

- GONZALEZ SOTO,A.P.(Ed.) (1988): Estrategias para la innovación didáctica. UNED. Madrid.

- GONZÁLEZ SOTO,A.P. y OTROS (1995): Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas. Madrid.

- MARCELO,C. (1992): Aprender a enseñar. CIDE. Madrid.

- MARCELO,C. (1994): Formación del profesorado para el cambio educativo. PPU. Barcelona.

- MEDINA,A.(1988): Didáctica e intervención en el aula. Cincel. Madrid.

- STENHOUSE,L.(1984): Investigación y desarrollo del currículum. Morata. Madrid.

- TORRE, S. de la (1993): Didáctica y curriculum. Dykinson. Madrid.

- TORRES,X. (1991): El currículum oculto. Morata. Madrid.

- VILLAR,L.M. (1994): Manual de entrenamiento: Evaluación de procesos y actividades educativas. PPU. Barcelona.

- VV.AA. (1990): Cómo intervenir en la escuela. Visor. Madrid.

- VV.AA. (1994): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.

 

Web: http://www.ice.urv.net/docencia/didactica

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els crèdits teòrics es desenvoluparan amb una metodologia que s’organitzarà atenent als següents principis: a) Per a la integració dels continguts, el professor exposarà la informació corresponent de forma sintètica i sistemàtica, de tal manera que incideixi i clarifiqui els nuclis bàsics en cada cas. b) Aquesta informació serà ampliada i integrada pels alumnes amb l’ús crític de la WEB de la assignatura I els fonts d’informació bibliogràfica dels que disposa, de forma semipresencial c) Amb la finalitat de connexionar la informació teòrica amb la pràctica, fomentar la reflexió i la transferència i la seva reconstrucció pels alumnes, es desenvoluparan activitats com l’estudi de cas, demostracions, observacions, treball de camp, resolució de problemes i casos pràctics, tant en grups de treball o a nivell de grup classe d’acord a lo especificat en les activitats teóriques. Els crèdits pràctics es desenvoluparan també mitjançant l’ús de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions aplicades a l’Educació, utilitzant un sistema d’ensenyament semi-presencial, de tal forma que les classes presencials seran mínimes i l’alumne desenvoluparà les pràctiques mitjançant la utilització de les esmentades eines telemàtiques. Aquest mitjà s’utilitzarà també com a complement de les activitats teòriques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent