DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIDÀCTICA GENERAL Codi 11081009
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica franciscojavier.gracia@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.net/docencia/didactica
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura, de caràcter teòric i pràctic, tal i com es pot observar en la configuració dels seus crèdits, pretén introduir a l’alumne en els processos d’ensenyament i aprenentatge en tots els àmbits en que aquest es pugui donar, és per això el seu caràcter de “troncal” i “obligatòria” en el Pla d’Estudis
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
LA DIDÀCTICA. SUPÒSITS EPISTEMOLÒGICS I DIMENSIONS CONCEPTUALS: La Didàctica.
Sentit originari i desenvolupament.
La Didàctica i les Ciències de l’Educació.
Aspectes situacionals.
L’estatut epistemològic de la Didàctica. L’especificitat de la Didàctica: El seu camp conceptual.
FONAMENTACIÓ DE L’ACCIÓ DIDÀCTICA: La cultura com a espai del context d’actuació didàctica.
L’espai sòcio-institucional.
L’espai personal.
EL CAMP D’ACTUACIÓ I RENOVACIÓ DIDÀCTICA: El Currículum com a camp d’actuació. Panorama de la investigació didàctica. La Innovació didàctica.
COMPONENTS DEL CURRÍCULUM: Els objectius didàctics.
Principis de metodologia didàctica. Models d’ensenyament.
Els continguts en l’ensenyança.
Mitjans i recursos.
Avaluació.
ELS CONTEXTOS D’ACTUACIÓ I LA DIVERSIFICACIÓ DIDÀCTICA: El context cultural.
Les Àrees curriculars.
El context social i institucional.
La Didàctica en els àmbits formals i no formals.
El context personal.
La Didàctica sota l’enfoc de l’Educació permanent.

Atenció personalitzada
Descripció
El temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes es d’una hora per cada hora de clase. A part d’aixó, la assignatura compta amb la posibilitat de conectar per via electrònica amb els professors, amb un espai per el treball col.laboratiu (BSCW) I amb un foro de discussió, la qual cosa comporta unes cuatre hores mes a la setmana per als professors. Els objectius d’aquesta tutoria personal sòn: • Facilitar als alumnes el seu procés d’incorporació i de desenvolupament en el mon universitari. • Seguir individual i de forma personalitzada el procés acadèmic dels alumnes. • Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes. • Orientar el procés universitari dels alumnes. • Potenciar, si és el cas, la projecció laboral dels alumnes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

- BENEDITO,V.(1987): Introducción a la didáctica. Barcanova. Barcelona.

- CARR,W. Y KEMMIS,S.(1988): Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca. Barcelona.

- ESTEBARANZ,A. (1994): Didáctica e innovación curricular. Public. Univ. Sevilla.

- GIMENO,J. y PEREZ,A (1992): Comprender y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.

- GIMENO,J.(1988): El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata. Madrid.

- GONZÁLEZ SOTO,A.P. y OTROS (1995): Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas. Madrid.

- JIMENEZ,J. GONZALEZ SOTO,A.P. Y FERRERES,V.(1988): Modelos didácticos para la innovación educativa. PPU. Barcelona.

- MEDINA,A. y SEVILLANO,M.L. (Coord.) (2000): Didáctica. El Curriculum: fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación. (2 Vol.). UNED. Madrid.

- PEREZ, R. (1994): El Currículum y sus componentes. Oikos-Tau. Madrid.

- ROSALES,C. (1988): Didáctica: Núcleos fundamentales. Narcea. Madrid

- SEPÚLVEDA Y RAJADELL (Coord.) (2001): Didáctica general para psicopedagogos. UNED. Madrid.

- TORRE, S. de la (1993): Didáctica y curriculum. Dykinson. Madrid.

- VV.AA. (1992): Didáctica. UNED. Madrid.

- ZABALZA,M.A.(1987): Diseño y desarrollo curricular. Narcea. Madrid.

Complementària

- BARBIER,J.M. (1993): La evaluación en los procesos de formación. Paidós-MEC. Barcelona.

- CANTON,I. (1992): La organización de centros y la reforma. Oikos-Tau. Barcelona.

- CARR,W. Y KEMMIS,S.(1988): Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca. Barcelona.

- COLAS,M.P. y REBOLLO,M.A. (1993): Evaluación de programas. Kronos. Sevilla.

- FERNANDEZ PEREZ,M. (1994): Las tareas de la profesión de enseñar. S.XXI. Madrid.

- FERRANDEZ-SARRAMONA.(1987): Didáctica y tecnología de la educación. Anaya. Madrid.

- GONZALEZ SOTO,A.P.(Ed.) (1988): Estrategias para la innovación didáctica. UNED. Madrid.

- GONZÁLEZ SOTO,A.P. y OTROS (1995): Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas. Madrid.

- MARCELO,C. (1992): Aprender a enseñar. CIDE. Madrid.

- MARCELO,C. (1994): Formación del profesorado para el cambio educativo. PPU. Barcelona.

- MEDINA,A.(1988): Didáctica e intervención en el aula. Cincel. Madrid.

- STENHOUSE,L.(1984): Investigación y desarrollo del currículum. Morata. Madrid.

- TORRE, S. de la (1993): Didáctica y curriculum. Dykinson. Madrid.

- TORRES,X. (1991): El currículum oculto. Morata. Madrid.

- VILLAR,L.M. (1994): Manual de entrenamiento: Evaluación de procesos y actividades educativas. PPU. Barcelona.

- VV.AA. (1990): Cómo intervenir en la escuela. Visor. Madrid.

- VV.AA. (1994): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.

 

Web: http://www.ice.urv.net/docencia/didactica

 

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent