Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
Objectius |
Competències |
1. Conèixer i analitzar la intervenció educativa dirigida a la població en situació de risc social i de conflicte social. |
A3
|
|
|
2. Conèixer els principals contextos d´actuació d´aquesta intervenció. |
A2 A7
|
|
|
3. Iniciar-se en el disseny de programes d´intervenció en el camp de la desadaptació social. |
A9 A13
|
B2 B3 B5
|
|
4. Conèixer i iniciar-se en l´ús d´estratègies i recursos per a la intervenció educativa |
A14
|
|
|
5. Conèixer les funcions dels professionals i dels equips que intervenen en el camp de la desadaptació social. |
A3 A7
|
|
|
6. Entendre la necessitat d´adaptar la intervenció educativa a les condicions de l´entorn i dels individus. |
|
B9 B10 B12 B13 B17
|
|
Tema |
Subtema |
1. Aspectes introductoris |
1.1. Concepte de risc social
1.2. Concepte de desadaptació social
1.3. Enfocaments del risc i de la desadaptació social
1.4. El marc legislatiu
|
2. Població i situacions objecte de la intervenció educativa. |
2.1. Població en risc social. Factors de risc i factors de protecció. La resiliència.
2.2. Població en conflicte social.
2.3. Els problemes de convivència al centre educatiu. |
3. La intervenció educativa des dels diferents contextos: |
3.1. Des de l´acció social. Serveis i programes.
3.2. Des de l´acció jurídica. Serveis i programes. Les mesures judicials.
3.3. Des del context escolar. Serveis i programes. |
4. Metodologia de la intervenció educativa. |
4.1. L´anàlisi i la valoració diagnòstica.
4.2. Disseny de la intervenció educativa.
4.3. Estratègies, tècniques i recursos per a la intervenció. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
7 |
0 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
0 |
10 |
Seminaris |
|
8 |
24 |
32 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
Metodologies integrades |
|
6 |
18 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió de preguntes de caire general, dirigides al grup classe, per a valorar el nivell de coneixements prèvis sobre la temàtica i per a fomentar la reflexió i la presa de conciència sobre la desadaptació social. |
Sessió Magistral |
Classe expositiva, centrada en continguts teòrics. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de dos casos pràctics. |
Seminaris |
Sessió de treball grupal, guiat, al voltant d´un contingut teòric-pràctic. Tots els membres del grup han de fer les seves aportacions a partir del seu estudi i treball individual i, també, si és possible, a partir de la seva experiència. La temàtica del seminari está relacionada amb la temàtica del treball (PEI) que hauran de presentar els alumnes. |
Treballs |
1. Disseny d´un PEI (Projecte Educatiu Individualitzat), a partir d´un cas hipotètic presentat per la professora.
2. Comentari crític de dos articles. |
Metodologies integrades |
Exercici d´Aprenentatge Basat en Problemes (PBL) centrat en un contingut del programa de l´assignatura. |
|
Metodologies integrades |
Treballs |
|
Descripció |
Aquestes dues activitats, donat que tenen poca presencia del professor i, en canvi, suposen un nombre considerable d´hores de treball autònom de l´alumne, precisen d´atenció individualitzada obligatòria. Aquestes hores d´atenció individualitzada les fixa el professor (dues en total). La finalitat és controlar la qualitat del treball de l´alumne mentre l´està realitzant, d´acord amb els principis de l´avaluació continuada. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Es valorarà la qualitat del treball a partir dels següents aspectes: a) domini de la temàtica, b) realisme de la solució proposada al problema, i c) grau d´aplicació dels coneixements adquirits fins el moment de realització de l´exercici. |
20% |
Seminaris |
Es valorarà l´assistència i la participació. |
10% |
Treballs |
Es valorarà la qualitat del treball a partir dels següents aspectes: a) domini de la temàtica, b) realisme de la solució proposada al problema, i c) grau d´aplicació dels coneixements adquirits fins el moment de realització de l´exercici. |
25% |
Metodologies integrades |
Es valorarà l´assistència i participació de l´alumne en cadascuna de les sessions de PBL.
Es valorarà la qualitat del treball teòric presentat un cop acabat l´exercici, a partir dels següents aspectes: a) qualitat del discurs, b) utilització del vocabulari específic, c) encert en la definició del problema i en l´assoliment dels objectius d´aprenentatge formulats, i d) fonts documentals utilitzades |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es valorarà el domini dels continguts teòrics. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a aprovar l´assignatura és necessari aprovar cadascuna de les activitats anteriors. Es important entregar els diferents treballs i exercicis en la data fixada al programa de l´assignatura. No s´acceptaran treballs entregats fora de termini. |
Bàsica |
D. Olweus, Conductas de acoso y amenaza entre escolares., Morata, 1998
A.P. González; A. Medina y S. de la Torre, Didàctica General. Modelos y estrategias para la intervención social., Universitas, 1995
A. Balsells y C. Alsinet, Infancia y adolescencia en riesgo social., Milenio, 2000
P. Amorós y P. Ayerbe, Intervención educativa en inadaptación social., Síntesis, 2000
B. Cyrulnik, Los patitos feos. La resiliencia., Gedisa, 2003
M. Guasch y C. Ponce, ¿Qué significa intervenir educativamente en desadaptación social?, Horsori, 2002
|
|
Complementària |
|
Revista d´especial interès: Educació Social. Revista d´Intervenció Socioeducativa. (Està disponible a la biblioteca del Campus)
WEBS d´interes:
www.acim.es (Associació catalana per la infància maltractada)
www.eduso.net (El Portal de l´Educació Social)
www.ciimu.org (Institut d´Infància i món urbà)
www.fbofill.org (Fundació Jaume Bofill)
www.gencat.net (Generalitat de Catalunya)
www.resilnet.uiuc.edu (informació diversa sobre resiliencia; preferentment en anglès)
|
Assignatures que en continuen el temari |
NOVES MANERES D´INTERVENCIÓ EN LA DELINQÜÈNCIA/11081202 | PREVENCIÓ I TRACTAMENT DE LES DROGODEPENDÈNCIES/11081206 | LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN ELS MALTRACTAMENTS INFANTILS/11081207 | INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN EL MEDI FAMILIAR/11081215 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DIDÀCTICA DIFERENCIAL/11081104 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LA DESADAPTACIÓ SOCIAL/11081003 | DIDÀCTICA GENERAL/11081009 | PEDAGOGIA SOCIAL/11081107 | SERVEIS SOCIALS I POLÍTIQUES D´INTEGRACIÓ SOCIAL/11081203 |
|
|
Altres comentaris |
Degut a l´estructura de l´actual pla d´estudis pot ser dificil seguir algunes d´aquestes recomanacions. |
|