DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ESTRATÈGIES D´INTERVENCIÓ EDUCATIVA Codi 11081010
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part del mòdul "Intervenció educativa i gestió". La seva temàtica està centrada en el models i les estratègies d´intervenció educativa especialitzada en el camp de la desadaptació social.

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B13 Evitar actituds moralistes i conductes d´adoctrinament dirigides als subjectes de la intervenció.
B17 Presa de desicions

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer i analitzar la intervenció educativa dirigida a la població en situació de risc social i de conflicte social. A3
2. Conèixer els principals contextos d´actuació d´aquesta intervenció. A2
A7
3. Iniciar-se en el disseny de programes d´intervenció en el camp de la desadaptació social. A9
A13
B2
B3
B5
4. Conèixer i iniciar-se en l´ús d´estratègies i recursos per a la intervenció educativa A14
5. Conèixer les funcions dels professionals i dels equips que intervenen en el camp de la desadaptació social. A3
A7
6. Entendre la necessitat d´adaptar la intervenció educativa a les condicions de l´entorn i dels individus. B9
B10
B12
B13
B17

Continguts
Tema Subtema
1. Aspectes introductoris 1.1. Concepte de risc social
1.2. Concepte de desadaptació social
1.3. Enfocaments del risc i de la desadaptació social
1.4. El marc legislatiu
2. Població i situacions objecte de la intervenció educativa. 2.1. Població en risc social. Factors de risc i factors de protecció. La resiliència.
2.2. Població en conflicte social.
2.3. Els problemes de convivència al centre educatiu.
3. La intervenció educativa des dels diferents contextos: 3.1. Des de l´acció social. Serveis i programes.
3.2. Des de l´acció jurídica. Serveis i programes. Les mesures judicials.
3.3. Des del context escolar. Serveis i programes.
4. Metodologia de la intervenció educativa. 4.1. L´anàlisi i la valoració diagnòstica.
4.2. Disseny de la intervenció educativa.
4.3. Estratègies, tècniques i recursos per a la intervenció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
7 0 7
Resolució de problemes, exercicis
10 0 10
Seminaris
8 24 32
Treballs
0 10 10
Metodologies integrades
6 18 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de preguntes de caire general, dirigides al grup classe, per a valorar el nivell de coneixements prèvis sobre la temàtica i per a fomentar la reflexió i la presa de conciència sobre la desadaptació social.
Sessió Magistral Classe expositiva, centrada en continguts teòrics.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de dos casos pràctics.
Seminaris Sessió de treball grupal, guiat, al voltant d´un contingut teòric-pràctic. Tots els membres del grup han de fer les seves aportacions a partir del seu estudi i treball individual i, també, si és possible, a partir de la seva experiència. La temàtica del seminari está relacionada amb la temàtica del treball (PEI) que hauran de presentar els alumnes.
Treballs 1. Disseny d´un PEI (Projecte Educatiu Individualitzat), a partir d´un cas hipotètic presentat per la professora.
2. Comentari crític de dos articles.
Metodologies integrades Exercici d´Aprenentatge Basat en Problemes (PBL) centrat en un contingut del programa de l´assignatura.

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
Treballs
Descripció
Aquestes dues activitats, donat que tenen poca presencia del professor i, en canvi, suposen un nombre considerable d´hores de treball autònom de l´alumne, precisen d´atenció individualitzada obligatòria. Aquestes hores d´atenció individualitzada les fixa el professor (dues en total). La finalitat és controlar la qualitat del treball de l´alumne mentre l´està realitzant, d´acord amb els principis de l´avaluació continuada.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Es valorarà la qualitat del treball a partir dels següents aspectes: a) domini de la temàtica, b) realisme de la solució proposada al problema, i c) grau d´aplicació dels coneixements adquirits fins el moment de realització de l´exercici. 20%
Seminaris Es valorarà l´assistència i la participació. 10%
Treballs Es valorarà la qualitat del treball a partir dels següents aspectes: a) domini de la temàtica, b) realisme de la solució proposada al problema, i c) grau d´aplicació dels coneixements adquirits fins el moment de realització de l´exercici. 25%
Metodologies integrades Es valorarà l´assistència i participació de l´alumne en cadascuna de les sessions de PBL.
Es valorarà la qualitat del treball teòric presentat un cop acabat l´exercici, a partir dels següents aspectes: a) qualitat del discurs, b) utilització del vocabulari específic, c) encert en la definició del problema i en l´assoliment dels objectius d´aprenentatge formulats, i d) fonts documentals utilitzades
20%
Proves objectives de preguntes curtes Es valorarà el domini dels continguts teòrics. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a aprovar l´assignatura és necessari aprovar cadascuna de les activitats anteriors. Es important entregar els diferents treballs i exercicis en la data fixada al programa de l´assignatura. No s´acceptaran treballs entregats fora de termini.


Fonts d'informació

Bàsica D. Olweus, Conductas de acoso y amenaza entre escolares., Morata, 1998
A.P. González; A. Medina y S. de la Torre, Didàctica General. Modelos y estrategias para la intervención social., Universitas, 1995
A. Balsells y C. Alsinet, Infancia y adolescencia en riesgo social., Milenio, 2000
P. Amorós y P. Ayerbe, Intervención educativa en inadaptación social., Síntesis, 2000
B. Cyrulnik, Los patitos feos. La resiliencia., Gedisa, 2003
M. Guasch y C. Ponce, ¿Qué significa intervenir educativamente en desadaptación social?, Horsori, 2002

Complementària

Revista d´especial interès: Educació Social. Revista d´Intervenció Socioeducativa. (Està disponible a la biblioteca del Campus)

 

WEBS d´interes:

 

www.acim.es  (Associació catalana per la infància maltractada)

www.eduso.net (El Portal de l´Educació Social)

www.ciimu.org (Institut d´Infància i món urbà)

www.fbofill.org (Fundació Jaume Bofill)

www.gencat.net  (Generalitat de Catalunya)

www.resilnet.uiuc.edu (informació diversa sobre resiliencia; preferentment en anglès)

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
NOVES MANERES D´INTERVENCIÓ EN LA DELINQÜÈNCIA/11081202
PREVENCIÓ I TRACTAMENT DE LES DROGODEPENDÈNCIES/11081206
LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN ELS MALTRACTAMENTS INFANTILS/11081207
INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN EL MEDI FAMILIAR/11081215

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIDÀCTICA DIFERENCIAL/11081104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LA DESADAPTACIÓ SOCIAL/11081003
DIDÀCTICA GENERAL/11081009
PEDAGOGIA SOCIAL/11081107
SERVEIS SOCIALS I POLÍTIQUES D´INTEGRACIÓ SOCIAL/11081203
 
Altres comentaris
Degut a l´estructura de l´actual pla d´estudis pot ser dificil seguir algunes d´aquestes recomanacions.