DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PRÀCTICUM I Codi 11081011
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica mariamonserrat.moya@urv.cat
juanamaria.tierno@urv.cat
mariamercedes.chiapella@urv.cat
meritxell.bardina@urv.cat
mariateresa.benito@urv.cat
Professors/es
MOYA CLARAVALLS, MARIA MONSERRAT
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
CHIAPELLA MICO, MARIA MERCEDES
BARDINA BARBERA, MERITXELL
BENITO ANDREU, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ofereix a l´alumne una visió en profunditat de la tasca de l´Educador Social en els seus diferents àmbits d´intervenció

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B13 Evitar actituds moralistes i conductes d´adoctrinament dirigides als subjectes de la intervenció.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Coneixer els diferents àmbits professionals de l´Educador Social. A2
A4
2. Sensibilitzar-se sobre les situacions i problemàtiques individuals, grupals i comunitàries que atèn l´Educador Social B9
B10
B12
B13
3. Prendre consciència de la necessitat de la intervenció socioeducativa com una forma de potenciar el desenvolupament integral de persones i col.lectivitats. B6

Procediments de selecció
Procediments
La figura professional de l´Educador Social i els diferents àmbits d´intervenció
1. La intervenció educativa especialitzada dirigida a les persones i els col.lectius en situació de risc social, conflicte social i marginació i/o exclusió social.
2. L´acció sociocomunitaria i l´animació sociocultural.
3. La formació d´adults.
4. L´atenció socioeducativa a la gent gran.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Mecanismes de coordinació i seguiment 0 0 0
Selecció de posició de pràctiques 0 0 0
Estada / execució de pràctiques 30 20 50
Treballs 0 25 25
Relació amb el tutor de pràctiques intern 5 0 5
Relació amb el tutor de pràctiques extern 5 0 5
 
Seminaris 30 20 50
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el Practicum de la diplomatura i una introducció general als diferents àmbits d´intervenció de l´Educador Social.
Mecanismes de coordinació i seguiment
Selecció de posició de pràctiques
Estada / execució de pràctiques Es realitzaràn visites a centres i institucions. Previament a la visita l´alumne s´haurà d´haver documentat sobre el tema.
Treballs L´alumna presentarà una Memòria amb el resum del contingut dels seminaris i de les visites i una reflexió i valoració personal.
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Seminaris Els seminaris estaràn dirigits per professionals externs en actiu en algún dels àmbits d´intervenció. L´alumne, previament a la sessió, s´haurà d´haver documentat sobre el tema a fi de poder participar en el seminari de forma activa, fent preguntes i aportacions.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Seminaris
Treballs
Estada / execució de pràctiques
Descripció
El professor guiarà i supervisarà el treball de l´alumne i l´orientarà sobre les seves preferències amb l´objectiu de facilitar la tria de centre de pràctiques pel tercer curs (Practicum II-III)

Avaluació
  Descripció Pes
Estada / execució de pràctiques Es valorarà l´assistència (obligatoria) i la qualitat de les aportacions. 35%
Treballs Es valorarà el grau d´elaboració dels continguts, la qualitat de la reflexió i els aspectes formals de la presentació. 30%
Seminaris Es valorarà l´assistència (obligatoria) i la qualitat de les aportacions. 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J. Fullana, Els camps de treball de l´educador social., 1999, Aljibe
J. García Mínguez i altres, Los nuevos yacimientos de empleo y Educación Social, 2000, Grupo Editorial Universitario
P. Soler Masó, L´Educació social avui: la intervenció socioeducativa a Catalunya, 2005, Universitat de Girona

Els alumnes utilitzaràn, també, la documentació que aportin els conferenciants o seminaristes relativa al centre, servei o institució on estan treballant.

Hi ha molta informació sobre els àmbits professionals de l´Educador Social al portal EDUSO.

Es de molt d´interès la revista Educació Social. Revista d´intervenció socioeducativa. Fundació Pere Tarrés.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTICUM II/11081012
PRÀCTICUM III/11081013