DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PRÀCTICUM III Codi 11081013
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
18 0 18 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
cristina.grandio@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
GRANDÍO CAPDEVILA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de la tasca professional de l'Educador Social en un centre, servei o institució determinada

Competències
Codi  
A6 Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
A17 Organitzar i gestionar projectes i serveis socioeducatius.
A18 Produir i gestionar mitjans i recursos per a la intervenció socioeducativa
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B11 Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B13 Evitar actituds moralistes i conductes d´adoctrinament dirigides als subjectes de la intervenció.
B16 Motivació per la qualitat
B17 Presa de desicions
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dissenyar el projecte d'intervenció educativa. A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
Desenvolupar el projecte d'intervenció educativa A14
A17
A18
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B17
B18

Procediments de selecció
Procediments
Els alumnes han de seleccionar sis centres de practiques, per ordre de preferència. La responsable de l'ensenyament d'Educació Social assigna les places d'acord amb les desiderates dels alumnes i, en cas d'empat, té en compte la nota mitjana de l'expedient acadèmic i el nombre de crèdits que li resten a l'alumne per a acabar els estudis.
Un cop estan assignades les places, la Responsable assigna els tutors interns i els tutors externs que, conjuntament amb l'alumne, dissenyaran el seu Pla de Pràctiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 2 0 2
 
Selecció de posició de pràctiques 1 0 1
Estada / execució de pràctiques 150 0 150
Treballs 0 20 20
Relació amb el tutor de pràctiques intern 4 0 4
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern 4 0 4
 
Proves orals 1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de practiques. Descripció detallada de les activitats que hauran de fer els alumnes i de les funcions dels tutors.
Selecció de posició de pràctiques Apareix explicat al pas 3
Estada / execució de pràctiques L'alumne desenvolupa el projecte d'intervenció educativa que va dissenyar en el Practicum II.
Treballs L'alumne ha de realitzar la segona part de la memòria de pràctiques, és a dir, la part corresponent a la descripció del desenvolupament i avaluació de les seves pràctiques, concretament del projecte d'intervenció educativa que va dissenyar en el Practicum II. Ha d'elaborar també unes conclusions i establir els lligams corresponents amb els continguts adquirits en les diferents assignatures de la titulació
Relació amb el tutor de pràctiques intern Quinzenalment tenen reunions d'assessorament i seguiment amb el tutor intern
Relació amb el tutor de pràctiques extern La relació amb el tutor extern és continuada, ja que és ell/ella qui guia i orienta l'activitat de l'alumne a la institució.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Activitats Introductòries
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Treballs
Estada / execució de pràctiques
Selecció de posició de pràctiques
Descripció
Els tutors intern i extern es reuneixen periòdicament per tal de valorar el desenvolupament de les pràctiques dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves orals Els alumnes han de presentar la memòria integra de pràctiques (Practicum II i Practicum III) davant d'un tribunal format per dos professors de l'ensenyament d'Educació Social i un professional extern.
Previament, les pràctiques han estat ja avaluades pels tutors.
A partir d'uns criteris preestablerts, el tutor intern, l'extern i el tribunal avaluen les pràctiques i la memòria. El pes de cadascún és el següent: tutor intern: 40% de la nota; tutor extern: 40%; tribunal: 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

S'utilitza bàsicament la documentació que proporciona el centre de pràctiques.

Complementària

Recomanacions