Codi |
|
A1 |
Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa |
A2 |
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països. |
A3 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació. |
A4 |
Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa. |
A7 |
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
A8 |
Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa |
A20 |
Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa |
A21 |
Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa. |
B10 |
Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa. |
B12 |
Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits. |
B14 |
Planificació i organització |
B16 |
Motivació per la qualitat |
B18 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer l’estructura bàsica i les competències dels Serveis Socials, així com el marc legislatiu que els regula. |
A4 A7
|
|
|
Iniciar en el coneixement de les problemàtiques socials, familiars, laborals i assistencials. |
A7
|
|
|
Conèixer les dimensions pedagògiques de l'educació permanent. |
A3
|
|
|
Diferenciar entre participació, educació popular i paternalisme. |
A8
|
|
|
Identificar els principals debats epistemològics i teòrics que fonamenten les teories i la praxis de l'educació contemporània. |
A3
|
|
|
Comprendre la contextualització històrica i social, l'origen i l'evolució de les institucions educatives més rellevants de la cultura occidental contemporània. |
A1 A3 A7
|
|
|
Conèixer els factors socio-culturals, mediambientals i ergonòmics que condicionen el desenvolupament de les teories i la pràctica de les institucions contemporànies de l'educació. |
A8
|
|
|
Conèixer els principals agents educatius, la seva evolució històrica, el seu marc d'actuació, en relació amb les TICE, en el context de la postmodernitat i la globalització. |
A1 A2
|
|
|
Identificar les principals institucions educatives formals i no formals d'Europa, Espanya i Catalunya i les seves polítiques d'intervenció socioeducativa. |
A2 A4
|
|
|
Realitzar experiències educatives pràctiques que enriqueixin la formació com a futurs educadors socials. |
A7
|
B1 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12
|
C4
|
Elaborar, dissenyar, exposar i comunicar a l'aula un tema del programa utilitzant procediments tradicionals i tecnològics. |
A20 A21
|
B1 B2 B3 B4 B7 B14
|
C2 C5
|
Aplicar el mètode de treball en grup cooperatiu, pel desenvolupament de tasques de recerca i aprenentatge.
|
|
B5
|
|
Utilitzar les TIC per a la recerca d'informació i documentació, les exposicions i les tutories no presencials. |
A20
|
|
C2
|
Valorar l´anàlisi crític, la reflexió lògica, l´observació i la creativitat com estratègies de millora de la qualitat de les teories i les institucions educatives. |
|
B3 B6 B18
|
|
Apreciar el valor de les Teories de l'educació en el compromís d'assolir una educació interessant, activa, participativa solidària i alliberadora. |
|
B6 B16 B18
|
|
Reconèixer el valor de les teories de l'educació en la millora dels processos de desenvolupament comunitari, la interculturalitat, la convivència ciutadana i comunitària i els processos de gestió i mediació de conflictes. |
|
B6 B16 B18
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1 del mòdul: Bases Fonamentants de l'Educació Social:
Antropologia de l’educació
|
1. El discurs antropològic i la postmodernitat. Evolucionisme.
2. Relació entre Antropologia i Pedagogia. Teories i models.
3. Estudi intercultural: Densitat textual. Hipertextos. Influencionisme.
4. Els mitjans bibliogràfics, fílmics i altres, internet i cdrom.
5. Els valors europeus modernitat i tradició. Sentit de la vida a Catalunya.
6. Les subcultures urbanes i l’emigració. Estudis empírics.
7. Estructures socio-polítiques, homes i societats, l’evolució cultural i la globalitat.
|
En grupos entre 2 y 4 personas desarrollarán los siguientes temas de Introducción a la Antropología Social. Seminario de 1h semanal.
|
1.- La Producción.
2.- La Reproducción.
3.- Vida comunitaria y modelos familiares.
4.- Parentesco.
5.- Estratificación Social.
6.- Cultura y Género.
7.- Religiones.
8.- El arte como superestructura.
9.- Personalidad y cultura nacional. Procesos de enculturación y escolarización.
10.- Las sociedades avanzadas y nuevos modelos de convivencia.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
25 |
0 |
25 |
Estudis previs |
|
10 |
0 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
0 |
15 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Seminaris |
|
6 |
0 |
6 |
Treballs |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
9 |
0 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. |
Sessió Magistral |
Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs. |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Estudis previs |
Anàlisi de documents audiovisuals: Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats pel professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de l’Educació Social. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Debats |
Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor. |
Seminaris |
Consisteix en el treball en profunditat d’un determinat tema, amb l’aportació de documentació per part de tots els membres del grup, si és possible. El professor és qui dirigirà el seminari. |
Treballs |
Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
|
|
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
- Etc.
Los alumnos podrán plantear sus alternativas en el proceso del curso, sobretodo referidas a la participación en los debates y en la presentación de los temas.
Consultas habituales por e-mail.
Tutoría personalizada 2h semanales por parte del profesor.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
Estudis previs |
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
Debats |
|
|
Seminaris |
|
|
Treballs |
|
|
Proves de desenvolupament |
|
|
Proves pràctiques |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral). Asistencia participativa a clase 40% Presentación del tema 10% Elaboración de un trabajo de interpretación de un producto cultural, literario, fílmico, dramático o referido al mercado de los productos informáticos de nuevo diseño 40% Incentivo de innovación y calidad 10% |
Bàsica |
|
Antropologia de l’educació:
-
CASSIRER,E.(1968); Antropología Filosófica.De.FCE. México.
-
FUENTES,E. (1996); Estudios de cine y antropología de la educación. Revista de CC de L´Educació.TU.Tarragona.
-
FUENTES,E.(1997); Etnociencia y Mercadoetnia. Revista de CC de L´Educació.TU.Tarragona.
-
FUENTES,E.(2000): Cuaderno de viaje. Marruecos.CDROM/ICE/URV/Tarragona
-
GEERTZ,C.(1972); La interpretación de las culturas.Ed.Gedisa. Madrid.
-
GRAU,J.(2001), Antropologia Social y Audiovisuales. Ed UAB. Barcelona
-
HARRIS,M.(1981), Introducción a la Antropología Social. Ed.Alianza. Madrid.
-
KUPER, A.(2001), CULTURA. Paidos.Barcelona.
-
Levi-Strauss,C.(1958); Antropologie Structurale.Ed.Plon. Paris.
-
MAIR,L.(1965) Introduction to social Anthropology.Ede.Oxford UP.U.K.
-
MARRUECOS: Fondo Documental 916.4(036)Biblioteca Fcep.Tgn.
-
MELIEs,G et Spielberg,S.(1984); Cine Tele Guide 10.000films.Ede.Solar. Paris.
-
ROQUER,M.A.(1997) Identidades y Conflicto de valores. I.C.Mediterranea. Barcelona.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Se recomienda matricularse en la asignatura de 3 créditos de libre elección "Opera Oberta VI" |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|