DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ AL DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL Codi 11081102
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
Adreça electrònica charo.barrios@urv.cat
ana.soler@urv.cat
Professors/es
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
SOLER PALLÀS, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
B1 Aprendre a aprendre
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B14 Planificació i organització
B15 Capacitat de lideratge
B16 Motivació per la qualitat
B17 Presa de desicions
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assumir que el desenvolupament professional és un procés continu que comença amb la formació inicial. B18
C3
Reconèixer les característiques de diferents grups professionals, fonamentalment els relatius a l’educació. A7
Descriure el procés de professionalització en diferents situacions i àmbits. A7
Avaluar la seva futura professió des de la formació inicial i permanent i les seves funcions socials. B1
B4
B5
B6
B7
B14
B15
B16
B17
B18
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
La formació inicial i l’exercici professional. Formació inicial
Formació contínua
Conceptualització Professió
Professionalització
Desenvolupament professional
Models professionalitzadors
L'educador social com a professional en diferents àmbits
Codi deontològic de l'educador social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Seminaris
6 12 18
Presentacions / exposicions
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 5 15
Treballs
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis
0 17.5 17.5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura i qüestionari per tal d'establir els interessos dels alumnes respecte a l'assignatura.
Sessió Magistral El professor impartirà els continguts teòrics de l'assignatura.
Seminaris Aprofundiment en els continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposaran el treball realitzat a partir de la lectura d'un llibre.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics a l'aula.
Treballs Elaboració d'un projecte de desenvolupament professional de l'educador social en un lloc de treball concret.
Caldrà 3 tutories per al seguiment del treball.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de casos pràctics en el treball autònom dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Per a la resolució dels treballs els alumnes hauran de fer com a mínim 3 sessions de tutoria individualitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Aprofundiment dels temes treballats a l'aula. Els alumnes hauran de cercar material per al desenvolupament dels seminaris. 20%
Presentacions / exposicions Exposició d'unes qüestions a partir de la lectura de diferents llibres referents a la professionalització de l'educador social. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics en grup-classe. 15%
Treballs Realització d'un projecte per al desenvolupament professional d'un educador social. 30%
Resolució de problemes, exercicis Resolució de casos pràctics en grup. 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BARRIOS, Ch (1998): La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente en secundaria. Barcelona: Oikos-Tau (cap V).

BENEDITO, V; FERRER, V; FERRERES, V.S. (1995): La Universidad a debate. Barcelona: P.U.B.

CACHO, X (1998): L’educadora i l’educador social a Catalunya. Associació professional d’educadors socials de Catalunya. Barcelona.

DELORS, J (1996): La educación encierra un tesoro. Madrid: UNESCO / Santillana.

ESCARBAJAL, A (Coord) (1998): La educación social en marcha. Valencia. Nau Llibres.

FULLAN, M y HARGREAVES, A (1997): ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Madrid: Morata.

FULLANA, J (Coord) (1999): Els camps de treball de l’educació social. Málaga: Aljibe.

GARCIA, J.L.; ALEJOS, C.J.; RODRIGUEZ, A (Eds) (2001): Esquemas de pedagogía social. Pamplona: Eunsa.

LÓPEZ, J.A. (2000): Paradigmas y métodos pedagógicos para la educación social. La praxis pedagógica en educación social. Valencia: Nau llibres.

MUÑOZ, A (1994): El educador social: profesión y formación universitaria. Madrid. Ed. Popular.

RIERA, J (1998): Concepto, formación y profesionalización del educador social, el trabajador social y el pedagogo social. Un enfoque interdisciplinar e interprofesional. Valencia: Nau llibres.

ROMAN, M; PETRUS, A i TRILLA, J (2000): De profesión: educador(a) social. Barcelona: Paidós.

SANTOS, M.A. (1997): La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga: Aljibe.

SCHÖN, D (1998): El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

SEDÓ, C (1999): Treballant com a educadora o educador social. Barcelona: Paidós.

WHITAKER (1998): Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Madrid: Nancea.

BARRIOS, Ch (1998): La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente en secundaria. Barcelona: Oikos-Tau (cap V).

BENEDITO, V; FERRER, V; FERRERES, V.S. (1995): La Universidad a debate. Barcelona: P.U.B.

CACHO, X (1998): L’educadora i l’educador social a Catalunya. Associació professional d’educadors socials de Catalunya. Barcelona.

DELORS, J (1996): La educación encierra un tesoro. Madrid: UNESCO / Santillana.

ESCARBAJAL, A (Coord) (1998): La educación social en marcha. Valencia. Nau Llibres.

FULLAN, M y HARGREAVES, A (1997): ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Madrid: Morata.

FULLANA, J (Coord) (1999): Els camps de treball de l’educació social. Málaga: Aljibe.

GARCIA, J.L.; ALEJOS, C.J.; RODRIGUEZ, A (Eds) (2001): Esquemas de pedagogía social. Pamplona: Eunsa.

LÓPEZ, J.A. (2000): Paradigmas y métodos pedagógicos para la educación social. La praxis pedagógica en educación social. Valencia: Nau llibres.

MUÑOZ, A (1994): El educador social: profesión y formación universitaria. Madrid. Ed. Popular.

RIERA, J (1998): Concepto, formación y profesionalización del educador social, el trabajador social y el pedagogo social. Un enfoque interdisciplinar e interprofesional. Valencia: Nau llibres.

ROMAN, M; PETRUS, A i TRILLA, J (2000): De profesión: educador(a) social. Barcelona: Paidós.

SANTOS, M.A. (1997): La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga: Aljibe.

SCHÖN, D (1998): El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

SEDÓ, C (1999): Treballant com a educadora o educador social. Barcelona: Paidós.

WHITAKER (1998): Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Madrid: Nancea.

BARRIOS, Ch (1998): La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente en secundaria. Barcelona: Oikos-Tau (cap V).

BENEDITO, V; FERRER, V; FERRERES, V.S. (1995): La Universidad a debate. Barcelona: P.U.B.

CACHO, X (1998): L’educadora i l’educador social a Catalunya. Associació professional d’educadors socials de Catalunya. Barcelona.

Complementària

Recomanacions