DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA Codi 11081103
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 4.5 4.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCIA, JUANA MARIA
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
gemma.vedriel@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCIA, JUANA MARIA
VEDRIEL SANCHEZ, GEMMA
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Paradigmes de la investigació educativa. Metodologia quantitativa i qualitativa. Principals models i dissenys aplicables a la investigació educativa.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dominar el vocabulari tècnic i la terminologia específica de la investigació educativa. A7
B7
C5
Comprendre la fonamentació científica i epistemològica de la investigació en educació. A7
A8
A12
Conèixer i diferenciar els principals mètodes, dissenys, estratègies de recollida de dades i anàlisi d’informació. A7
A11
A20
Distingir els trets significatius o característics de les metodologies quantitatives i qualitatives. A8
A11
A12
B1
C2
Conèixer eines i recursos específics per l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades. A11
A12
B1
B5
C2
Localitzar i utilitzar fonts bibliogràfiques i documentals actualitzades d’informació. A7
A11
A12
A20
B1
B2
C2
Treballar amb diferents eines per l’anàlisi de dades. A10
A11
A12
B1
C2
Aplicar els coneixements i tècniques estadístiques a la investigació educativa. A10
A20
B3
Realitzar una lectura crítica de les investigacions en el camp educatiu, sabent diferenciar els mètodes i tècniques de recerca. A11
A12
B3
B4
B14
C5
Valorar les aportacions i limitacions d’una investigació en la implementació de processos d’innovació i millora. A8
A9
B16
Participar activament en equips de recerca i d’investigació. A11
A12
B1
B5
B16
B18
Inferir, des de resultats empírics, conclusions adequades A11
B3
B4
B14
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1.
Bases metodològiques de la investigació en Educació Social
1. Introducció: Què vol dir bases metodològiques de la investigació en educació?
2. La ciència, el coneixement i la investigació educativa.
3. Els paradigmes i els enfocaments d’investigació.
4. El problema i les fonts documentals.
5. El disseny de la investigació.
6. Tècniques i instruments per l’obtenció de dades.
7. Les formes de la investigació en educació.
8. Elaboració i difusió de conclusions.
9. Procediments i tècniques per l’anàlisi de dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 40 80
Presentacions / exposicions
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
32 30 62
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 14 28
Treballs
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Presentacions / exposicions És l´exposició oral per part dels alumnes d´un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l´alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat.
Pràctiques a través de TIC Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora.
Treballs Treball d'aplicació de la part teòrica i d'integració de la part pràctica, que es realitza al segon quadrimestre del curs.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició del treball realitzat. La nota de l'exposició inclourà l'heteroavaluació, l'autoavaluació i la coavaluació. 10 %
Pràctiques a través de TIC Es realitza un seguiment continuat per part de la professora de totes les activitats proposades. 40 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aquestes activitats (problemes) es realitzen en petit grup (meitat de la classe) 10 %
Treballs Treball que es realitza en grup i que serà exposat oralment al final del curs. 10 %
Proves objectives de tipus test Només es realitza una prova objectiva durant tot el curs (mes de maig) 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitza avaluació inicial (sense repercussió en la nota final de l'assignatura). És imprescindible superar per separat totes les parts de l'assignatura (prova objectiva, treball, exposició, pràctiques i problemes) per aprovar.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Bernal, A. i Velázquez, M. (1988). Técnicas de investigación educativa. Sevilla: Alfar.
  • Best, J. W. (1978). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata.
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: Ceac.
  • Buendía, L.; Colás, P. i Hernández, F. (1997): Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw Hill.
  • Cohen, L. i Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cook, T. D. i Reichard, Ch. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
  • Colás, P. i Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.
  • De Ketele, J. M. i Roegiers, X. (1995). Metodología para la recogida de la información. Madrid: La Muralla.
  • Del Rincón, D. i altres (1995). Técnicas de investigación en CC.SS. Madrid: Dykinson.
  • Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
  • Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas. Madrid: McGraw-Hill. 3a. Edició.
  • Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Gràfiques 92.
  • León, O. G. i Montero, I. (1993). Diseño de investigaciones. Madrid: McGraw-Hill.
  • Losada, J. L. i López-Feal, R. (2003). Métodos de investigación en Ciencias Humanas y Sociales. Madrid: Thomson.
  • Martínez, A.; Musitu, J. i altres (2000). El estudio de casos para profesionales de la Acción Social.  Madrid: Narcea.
  • Pérez Serrano, G. (coord.) (2000). Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea.
  • Ruiz, J. I. (1997). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
  • Sierra Bravo, R. (1992). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo. 8a. Edició revisada.
  • Tejada, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació "La Caixa".
  • Wittrock, M. (1989). La investigación de la enseñanza. (3 vols.) Barcelona: Paidós.
Complementària

Altres recursos:

Bibliografia específica per blocs i temes. http://www.sre.urv.es/moodle/

Adreces d’internet adients per a cada temàtica.

 

Recomanacions