Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Dominar el vocabulari tècnic i la terminologia específica de la investigació educativa. |
A7
|
B7
|
C5
|
Comprendre la fonamentació científica i epistemològica de la investigació en educació. |
A7 A8 A12
|
|
|
Conèixer i diferenciar els principals mètodes, dissenys, estratègies de recollida de dades i anàlisi d’informació. |
A7 A11 A20
|
|
|
Distingir els trets significatius o característics de les metodologies quantitatives i qualitatives. |
A8 A11 A12
|
B1
|
C2
|
Conèixer eines i recursos específics per l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades. |
A11 A12
|
B1 B5
|
C2
|
Localitzar i utilitzar fonts bibliogràfiques i documentals actualitzades d’informació. |
A7 A11 A12 A20
|
B1 B2
|
C2
|
Treballar amb diferents eines per l’anàlisi de dades. |
A10 A11 A12
|
B1
|
C2
|
Aplicar els coneixements i tècniques estadístiques a la investigació educativa. |
A10 A20
|
B3
|
|
Realitzar una lectura crítica de les investigacions en el camp educatiu, sabent diferenciar els mètodes i tècniques de recerca. |
A11 A12
|
B3 B4 B14
|
C5
|
Valorar les aportacions i limitacions d’una investigació en la implementació de processos d’innovació i millora. |
A8 A9
|
B16
|
|
Participar activament en equips de recerca i d’investigació. |
A11 A12
|
B1 B5 B16 B18
|
|
Inferir, des de resultats empírics, conclusions adequades |
A11
|
B3 B4 B14
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1.
Bases metodològiques de la investigació en Educació Social |
1. Introducció: Què vol dir bases metodològiques de la investigació en educació?
2. La ciència, el coneixement i la investigació educativa.
3. Els paradigmes i els enfocaments d’investigació.
4. El problema i les fonts documentals.
5. El disseny de la investigació.
6. Tècniques i instruments per l’obtenció de dades.
7. Les formes de la investigació en educació.
8. Elaboració i difusió de conclusions.
9. Procediments i tècniques per l’anàlisi de dades.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Pràctiques a través de TIC |
|
32 |
30 |
62 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
14 |
14 |
28 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals. |
Presentacions / exposicions |
És l´exposició oral per part dels alumnes d´un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l´alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat. |
Pràctiques a través de TIC |
Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora. |
Treballs |
Treball d'aplicació de la part teòrica i d'integració de la part pràctica, que es realitza al segon quadrimestre del curs. |
|
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.
Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició del treball realitzat. La nota de l'exposició inclourà l'heteroavaluació, l'autoavaluació i la coavaluació. |
10 % |
Pràctiques a través de TIC |
Es realitza un seguiment continuat per part de la professora de totes les activitats proposades. |
40 % |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aquestes activitats (problemes) es realitzen en petit grup (meitat de la classe) |
10 % |
Treballs |
Treball que es realitza en grup i que serà exposat oralment al final del curs. |
10 % |
Proves objectives de tipus test |
Només es realitza una prova objectiva durant tot el curs (mes de maig) |
30 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitza avaluació inicial (sense repercussió en la nota final de l'assignatura). És imprescindible superar per separat totes les parts de l'assignatura (prova objectiva, treball, exposició, pràctiques i problemes) per aprovar. |
Bàsica |
|
-
Bernal, A. i Velázquez, M. (1988). Técnicas de investigación educativa. Sevilla: Alfar.
-
Best, J. W. (1978). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata.
-
Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: Ceac.
-
Buendía, L.; Colás, P. i Hernández, F. (1997): Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw Hill.
-
Cohen, L. i Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
-
Cook, T. D. i Reichard, Ch. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
-
Colás, P. i Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.
-
De Ketele, J. M. i Roegiers, X. (1995). Metodología para la recogida de la información. Madrid: La Muralla.
-
Del Rincón, D. i altres (1995). Técnicas de investigación en CC.SS. Madrid: Dykinson.
-
Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
-
Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas. Madrid: McGraw-Hill. 3a. Edició.
-
Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Gràfiques 92.
-
León, O. G. i Montero, I. (1993). Diseño de investigaciones. Madrid: McGraw-Hill.
-
Losada, J. L. i López-Feal, R. (2003). Métodos de investigación en Ciencias Humanas y Sociales. Madrid: Thomson.
-
Martínez, A.; Musitu, J. i altres (2000). El estudio de casos para profesionales de la Acción Social. Madrid: Narcea.
-
Pérez Serrano, G. (coord.) (2000). Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea.
-
Ruiz, J. I. (1997). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
-
Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
-
Sierra Bravo, R. (1992). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo. 8a. Edició revisada.
-
Tejada, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació "La Caixa".
-
Wittrock, M. (1989). La investigación de la enseñanza. (3 vols.) Barcelona: Paidós. |
Complementària |
|
Altres recursos:
Bibliografia específica per blocs i temes. http://www.sre.urv.es/moodle/
Adreces d’internet adients per a cada temàtica.
|
|