DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA Codi 11081103
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 4.5 4.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Paradigmes de la investigació educativa. Metodologia quantitativa i qualitativa. Principals models i dissenys aplicables a la investigació educativa.

Competències
Codi  
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A20 Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B14 Planificació i organització
B16 Motivació per la qualitat
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dominar el vocabulari tècnic i la terminologia específica de la investigació educativa. A11
B6
C5
Comprendre la fonamentació científica i epistemològica de la investigació en educació. A11
B3
Conèixer i diferenciar els principals mètodes, dissenys, estratègies de recollida de dades i anàlisi d’informació. A10
A11
A12
Distingir els trets significatius o característics de les metodologies quantitatives i qualitatives. A11
A12
B1
C2
Conèixer eines i recursos específics per l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades. A11
A12
B1
B5
C2
Localitzar i utilitzar fonts bibliogràfiques i documentals actualitzades d’informació. A11
A12
A20
B1
B2
C2
Treballar amb diferents eines per l’anàlisi de dades. A10
A11
A12
B1
C2
Aplicar els coneixements i tècniques estadístiques a la investigació educativa. A10
A20
B3
Realitzar una lectura crítica de les investigacions en el camp educatiu, sabent diferenciar els mètodes i tècniques de recerca. A11
A12
B3
B4
B14
C5
Valorar les aportacions i limitacions d’una investigació en la implementació de processos d’innovació i millora. A11
B16
Participar activament en equips de recerca i d’investigació. A11
A12
B1
B5
B16
B18
Inferir, des de resultats empírics, conclusions adequades A11
B3
B4
B14
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1.
Bases metodològiques de la investigació en Educació Social
1. Introducció: Què vol dir bases metodològiques de la investigació en educació?
2. La ciència, el coneixement i la investigació educativa.
3. Els paradigmes i els enfocaments d’investigació.
4. El problema i les fonts documentals.
5. El disseny de la investigació.
6. Tècniques i instruments per l’obtenció de dades.
7. Les formes de la investigació en educació.
8. Elaboració i difusió de conclusions.
9. Procediments i tècniques per l’anàlisi de dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 40 80
Presentacions / exposicions
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
32 30 62
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 14 28
Treballs
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Presentacions / exposicions És l´exposició oral per part dels alumnes d´un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l´alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat.
Pràctiques a través de TIC Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora.
Treballs Treball d'aplicació de la part teòrica i d'integració de la part pràctica, que es realitza al segon quadrimestre del curs.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició del treball realitzat. La nota de l'exposició inclourà l'heteroavaluació, l'autoavaluació i la coavaluació. 10 %
Pràctiques a través de TIC Es realitza un seguiment continuat per part de la professora de totes les activitats proposades. 40 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aquestes activitats (problemes) es realitzen en petit grup (meitat de la classe) 10 %
Treballs Treball que es realitza en grup i que serà exposat oralment al final del curs. 10 %
Proves objectives de tipus test Només es realitza una prova objectiva durant tot el curs (mes de maig) 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitza avaluació inicial (sense repercussió en la nota final de l'assignatura). És imprescindible superar per separat totes les parts de l'assignatura (prova objectiva, treball, exposició, pràctiques i problemes) per aprovar.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: Ceac.
  • Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Gràfiques 92.
  • Sierra Bravo, R. (1992). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo. 8a. Edició revisada.
Complementària

- Arnal, J.; del Rincón, D. i Latorre, A. ( 1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodologías. Barcelona: Labor.

- Bartolomé, M. (1997). "Metodologia cualitativa orientada cap al canvi i la presa de decisions" en Mateo, J. i Vidal, M. C.: Enfocaments, mètodes i àmbits de la investigació psicopedagògica. Barcelona: UOC.

- Bernal, A. i Velázquez, M. (1988). Técnicas de investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- Best, J. W. (1978). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata.

- Buendía, L.; Colás, P. i Hernández, F. (1997): Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw Hill.

- Cohen, L. i Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

- Cook, T. D. i Reichard, Ch. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

- Colás, P. i Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- De Ketele, J. M. i Roegiers, X. (1995). Metodología para la recogida de la información. Madrid: La Muralla.

- Del Rincón, D. i altres (1995). Técnicas de investigación en CC.SS. Madrid: Dykinson.

- Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.

- Eisner, E. W. (1990). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la pràctica educativa. Barcelona: Paidós Ibérica.

- García Hoz, V. (coord.) (1994). Problemas y métodos de investigación en educación personalizada. Madrid: Rialp.

- León, O. G. i Montero, I. (1993). Diseño de investigaciones. Madrid: McGraw-Hill.

- Marcelo, C. (1995). "Estrategias de análisis de datos en investigación evaluativa" en VILLAR, L. M. i MEDINA, A. (coords.): Manual de entrenamiento: Evaluación de procesos y actividades educativas. Barcelona: PPU.

- Martínez, A.; Musitu, J. i altres (2000). El estudio de casos para profesionales de la Acción Social. Madrid: Narcea.

- Pérez Serrano, G. (coord.) (2000). Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea.

- Rodríguez, G. i altres (1995). "El tratamiento de la información en la investigación educativa (una propuesta informatizada en entorno PC)" en Pixel-Bit. Revista de Medios y Enseñanza, núm. 5, pp. 55-73.

- Rodríguez, G.; García, E. i Gil, J. (1996). "Recursos tecnológicos en la investigación educativa" en Pixel-Bit. Revista de Medios y Enseñanza, núm. 6, pp. 55-75.

- Rodríguez, G.; Gil, J. i García, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

- Ruiz, J. I. (1997). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

- Tejada, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació "La Caixa".

- Van Dalen, D. B. i Meyer, W. J. (1978): Manual de técnica de la investigación educacional. Buenos Aires: Paidós.

- Varis (1999). L’avaluació com a eina de millora en l’educació formal i no formal. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

- Wittrock, M. (1989). La investigación de la enseñanza. (3 vols.) Barcelona: Paidós.

Bibliografia específica per blocs i temes. http://www.sre.urv.es/moodle/

Adreces d’internet adients per a cada temàtica.

Altres recursos:

Bibliografia específica per blocs i temes. http://www.sre.urv.es/moodle/

Adreces d’internet adients per a cada temàtica.

Recomanacions