DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DIDÀCTICA DIFERENCIAL Codi 11081104
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
DOMINGUEZ GONZALEZ, MARIA JOSE
Adreça electrònica mariajose.dominguez@urv.cat
Professors/es
DOMINGUEZ GONZALEZ, MARIA JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part del modul "Intervenció educativa i gestió".

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Dominar els aspectes conceptuals referents a la Didàctica Diferencial. A3
A8
2. Conèixer l´evolució històrica de la disciplina. A1
3. Identificar els aspectes diferencials personals i grupals que condicionen el procés educatiu. A5
A6
A7
4. Reconèixer les modalitats d´intervenció educativa primordials en funció de les diferències detectades i analitzades. A9
5. Dissenyar plantejaments formatius adaptats als col.lectius amb característiques diferencials per tal de que siguin veritablement efectius. A13
B2
B17
6. Captar l´essència de la vessant més aplicativa de la Didàctica Diferencial i entrar en contacte amb pràctiques conseqüents. B2
B9

Continguts
Tema Subtema
1. Aspectes conceptuals i epistemològics. 1.1. Pedagogia Diferencial vs Didàctica Diferencial. Didàctica Personalitzada vs Didàctica Diferencial.
1.2. Quin tipus de ciència és la Didàctica Diferencial?
1.3. Transició de les diferències tradicionals a les diferències amb base científica.
1.4. El concepte de diferència i les variables generadores de diferències vàlides.
1.5. Ambits d´intervenció de la Didàctica Diferencial.
2. Evolució històrica 2.1. Educació diferencial
2.2. Pedagogia diferencial
2.3. Didàctica diferencial
3. Categorització de diferències per la Didàctica Diferencial: cap a una superació de les classificacions tradicionals i les formes d´atenció derivades. 3.1. Les diferències individuals.
3.2. Estudi de dos plantejaments oposats: l´educació en funció del sexe i en funció de l´edat.
4. Els contextos d´actuació de la Didàctica Diferencial. 4.1. En l´Educació formal
4.2. En l´Educació no formal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 10 30
Presentacions / exposicions
4 8 12
Seminaris
4 0 4
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 25 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Qüestionari anònim inicial per a detectar el nivell de coneixements prèvis dels alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics per part de la professora.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de qüestionaris a partir de la lectura de documents. Els documents s´hauran llegit previament fora de l´aula. Resolució de casos pràctics plantejats per la professora.
Presentacions / exposicions Exposició en presentació en PWP del treball realitzat per cada alumne.
Seminaris Seminaris a càrrec de professionals de serveis i recursos relacionats amb la temàtica de l´assignatura. Ocasionalment, el seminari tindrà lloc en un centre o institució de l´àmbit socioeducatiu.
Treballs Treball monogràfic d´aprofundiment sobre un tòpic de l´assignatura. Serà un treball grupal (máx. 4 alumnes per grup) i s´exposarà a classe amb presentació amb PWP.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
La realització del treball monogràfic haurà d´anar guiada per la professora. A banda de la tutorització del treball, els alumnes tenen l´obligació de passar per tutoria general de l´assignatura en les hores assignades a tal efecte.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà l´originalitat de les respostes i la capacitat en la presa de decisions encertades. 20%
Presentacions / exposicions Es valorarà la qualitat del discurs i el domini de les tecnologies de la comunicació. 10%
Seminaris Es valorarà la participació i la qualitat de les aportacions dels alumnes. 5%
Treballs Es valorarà el grau d´aprofundiment en la matèria, la qualitat del discurs, el domini del vocabulari específic.
Es tindrà en compte de manera especial l´aspecte formal en la presentació del treball
25%
Proves objectives de preguntes curtes Prova de preguntes curtes sobre els aspectes teòrics de l´assignatura. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica A. Ferrandez y J. Sarramona, Aspectos diferenciales de la educación., 1997, CEAC
M.C. Wang, Atención a la diversidad, 1995, Narcea
B. Barceló Rosselló, Centrar-se en les persones. Unmodel transformador d´intervenció socio-educativa., 2000, Pleniluni
X. Besalú, Diversidad cultural y educación, 2002, Síntesis
J.J. Alberico, Educar en la diversidad, 1991, Bruño
E. López i altres, Hacia una pedagogia de las diferencias individuales: reflexiones entorno al concepto de Pedagogía Diferencial, 1991, Revista Complutense de Educación
V. García Hoz, Tratado de educación personalizada, 1995, Rialp

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIDÀCTICA GENERAL/11081009