Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
Objectius |
Competències |
1. Dominar els aspectes conceptuals referents a la Didàctica Diferencial. |
A3 A8
|
|
|
2. Conèixer l´evolució històrica de la disciplina. |
A1
|
|
|
3. Identificar els aspectes diferencials personals i grupals que condicionen el procés educatiu. |
A5 A6 A7
|
|
|
4. Reconèixer les modalitats d´intervenció educativa primordials en funció de les diferències detectades i analitzades. |
A9
|
|
|
5. Dissenyar plantejaments formatius adaptats als col.lectius amb característiques diferencials per tal de que siguin veritablement efectius. |
A13
|
B2 B17
|
|
6. Captar l´essència de la vessant més aplicativa de la Didàctica Diferencial i entrar en contacte amb pràctiques conseqüents. |
|
B2 B9
|
|
Tema |
Subtema |
1. Aspectes conceptuals i epistemològics. |
1.1. Pedagogia Diferencial vs Didàctica Diferencial. Didàctica Personalitzada vs Didàctica Diferencial.
1.2. Quin tipus de ciència és la Didàctica Diferencial?
1.3. Transició de les diferències tradicionals a les diferències amb base científica.
1.4. El concepte de diferència i les variables generadores de diferències vàlides.
1.5. Ambits d´intervenció de la Didàctica Diferencial. |
2. Evolució històrica |
2.1. Educació diferencial
2.2. Pedagogia diferencial
2.3. Didàctica diferencial |
3. Categorització de diferències per la Didàctica Diferencial: cap a una superació de les classificacions tradicionals i les formes d´atenció derivades. |
3.1. Les diferències individuals.
3.2. Estudi de dos plantejaments oposats: l´educació en funció del sexe i en funció de l´edat. |
4. Els contextos d´actuació de la Didàctica Diferencial. |
4.1. En l´Educació formal
4.2. En l´Educació no formal |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
0 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
10 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Seminaris |
|
4 |
0 |
4 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
25 |
27 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Qüestionari anònim inicial per a detectar el nivell de coneixements prèvis dels alumnes |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics per part de la professora. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de qüestionaris a partir de la lectura de documents. Els documents s´hauran llegit previament fora de l´aula. Resolució de casos pràctics plantejats per la professora. |
Presentacions / exposicions |
Exposició en presentació en PWP del treball realitzat per cada alumne. |
Seminaris |
Seminaris a càrrec de professionals de serveis i recursos relacionats amb la temàtica de l´assignatura. Ocasionalment, el seminari tindrà lloc en un centre o institució de l´àmbit socioeducatiu. |
Treballs |
Treball monogràfic d´aprofundiment sobre un tòpic de l´assignatura. Serà un treball grupal (máx. 4 alumnes per grup) i s´exposarà a classe amb presentació amb PWP. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
La realització del treball monogràfic haurà d´anar guiada per la professora.
A banda de la tutorització del treball, els alumnes tenen l´obligació de passar per tutoria general de l´assignatura en les hores assignades a tal efecte. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà l´originalitat de les respostes i la capacitat en la presa de decisions encertades. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà la qualitat del discurs i el domini de les tecnologies de la comunicació. |
10% |
Seminaris |
Es valorarà la participació i la qualitat de les aportacions dels alumnes. |
5% |
Treballs |
Es valorarà el grau d´aprofundiment en la matèria, la qualitat del discurs, el domini del vocabulari específic.
Es tindrà en compte de manera especial l´aspecte formal en la presentació del treball |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova de preguntes curtes sobre els aspectes teòrics de l´assignatura. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
A. Ferrandez y J. Sarramona, Aspectos diferenciales de la educación., 1997, CEAC
M.C. Wang, Atención a la diversidad, 1995, Narcea
B. Barceló Rosselló, Centrar-se en les persones. Unmodel transformador d´intervenció socio-educativa., 2000, Pleniluni
X. Besalú, Diversidad cultural y educación, 2002, Síntesis
J.J. Alberico, Educar en la diversidad, 1991, Bruño
E. López i altres, Hacia una pedagogia de las diferencias individuales: reflexiones entorno al concepto de Pedagogía Diferencial, 1991, Revista Complutense de Educación
V. García Hoz, Tratado de educación personalizada, 1995, Rialp
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIDÀCTICA GENERAL/11081009 |
|
|