DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ Codi 11081106
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
Adreça electrònica patricia.terradellas@urv.cat
Professors/es
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant -

Competències
Codi  
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B17 Presa de desicions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els fonaments del Diagnòstic en Educació, les fases del procés diagnòstic i els objectius específics de cada una d'elles. A3
B1
- Estudiar, analitzar i comparar diferents estratègies educatives que permetin intervenir en diferents problemàtiques. A9
A11
B3
C3
- Dissenyar, elaborar, aplicar i interpretar correctament proves i instruments utilitzats en el procés diagnòstic. A10
A11
A12
B5
B6
- Elaborar d'informes diagnòstics. A10
B2
C5
- Orientar específicament segons els resultats extrets de diferents diagnòstics. A11
A13
B6
B17
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Teoria del diagnòstic educatiu. - Concepte. Evolució històrica.
- Objectius. Funcions.
- Diagnòstic educatiu versus avaluació.
- Àmbits del diagnòstic en educació.
- El Diagnòstic en educació en el context actual.
- L'actitud del professional de l'educació davant el diagnòstic.
2. Disseny del diagnòstic educatiu: Fases del procés diagnòstic. - Fase prèvia: anàlisi de la demanda, planificació, recollida de dades inicials, camps d'observació, anamnesi, elaboració d'hipòtesis.
- Fase central: instruments i tècniques d'avaluació: observació, qüestionari, entrevista, bateries o tests (sociograma, tests projectius - PN, test de la família, test de l'arbre, test de la figura humana -, qüestionaris de personalitat - HSPQ, 16-PF -,tests d'intel·ligència - Raven, WISC, McCarthy -, tests d'aptituds - TEA, DAT - i proves pedagògiques.
- Fase final: aplicació del diagnòstic educatiu.
3. Aplicació del diagnòstic educatiu. - Camps d'observació.
- Procediments d'aplicació. Clima de passació.
- Anàlisi del diagnòstic. Interpretació de la informació.
- Orientació i assessorament derivades de l'anàlisi,
- Informe diagnòstic. Elaboració. Protocol.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Estudi de cas
17 0 17
Seminaris
14 0 14
Treballs
14 0 14
Treballs
10 0 10
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teòriques.
Estudi de cas Anàlisi i discussió de casos.
Seminaris Tècnica de role-playing.
Treballs Realització de supòsits pràctics.
Treballs Lectura de llibres relacionats amb la temàtica.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Horari d'atenció als alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Estudi de cas Dossier que inclogui els casos pràctics treballats a classe. 20%
Treballs Treball de camp. 40%
Treballs Lectura de llibres relacionats amb la temàtica. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà bibliografia per cada tema.

Complementària

Es facilitarà bibliografia per cada tema.

Recomanacions