DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PEDAGOGIA SOCIAL Codi 11081107
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VALERO IGLESIAS, LUIS FERNANDO
Adreça electrònica luis.valero@urv.cat
Professors/es
VALERO IGLESIAS, LUIS FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant L’enfocament conceptual de l’assignatura Pedagogia Social te present els diversos factors que condicionen els processos d’ensenyament i aprenentatge arreu el món, concretant-se a Catalunya, i España en el marc de la Unió Europea. El nou ciutadà del món necessita la Pedagogia Social per assolir la formació personal i professional que respongui a les noves perspectives socials que demanda la societat del coneixement, la democràcia participativa i les característiques del mercat laboral. La Pedagogía Social potencia les capacitats del ciutadà per accedir a la formació i autoformació necessàries assolir el ple desenvolupament de les seves potencialitats i expectatives que li permetin participar, viure i conviure en llibertat, democràcia, justícia i pau. El coneixements de la realitat social mes propera i dins de un context global és una eina eficaç de comunicació i planificació de les iniciatives de la Pedagogia, adequada als models de gestió de les diverses institucions i organismes competents o implicats en les tasques educatives i socials a les quals s’adrecen els diversos realitats del mon social que nos envolta. Nota bene: Aquesta és una assignatura que comparteixen els estudis d’Educació Social i Pedagogia. Però això no ha de ser excusa perquè el treball el desenvolupem correctament i l’assignatura de Pedagogia Social s’estudïi amb les màximes garanties. L’assignatura la volem oferir amb una estructura més oberta que la pròpiament escolar i per això hem pensat que una web on hi hagi tot el procés de desenvolupament de continguts més la projecció que la Pedagogia Social genera en quan a desenvolupament sociocultural, professional, mediàtic és una bona fórmula per a aquesta situació. La idea és oferir una docència que estigui en la línia de la innovació, el canvi per millorar la realitat educativa i que la universitat sigui un espai de creativitat on no existeixin fronteres ni límits a totes les idees, interpretacions i accions. La Pedagogia Social és una assignatura troncal per als estudis d’Educació Social i Pedagogia de tipus, aquest any, quadrimestral de 6 crèdits distribuïts en 4,5 de teòrics i 1,5 de pràctics.

Competències
Codi  
A1 Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A5 Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A16 Organitzar i gestionar estructures i procesos de participació i acció comunitaria
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B15 Capacitat de lideratge
B16 Motivació per la qualitat
B17 Presa de desicions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Formar teòrica i pràcticament en els principis, la conceptualització i l'evolució històrica de la Pedagogia Social A1
A3
B1
B3
C2
Conèixer i reflexionar sobre les dimensions pedagògiques de la Pedagogia Social A2
A5
B3
B4
B6
C4
Contextualitzar la Pedagogia Social en el marc social, cultural, econòmic i laboral del s. XXI amb referència al segle XIX i XX i especialment a l'àmbit del mon global. A7
A16
A21
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Situar la Pedagogia Social a l'àmbit dels moviment social, l'inmigració i la diversitat cultural. B15
B16
B17
C4
Conèixer i reflexionar sobre les estratègies d'intervenció i dels processos en la Pedagogia Social A2
A5
B3
B4
B6
C4
Aprendre a planificar, dissenyar i desenvolupar processos per actuar en la societat i el seus problemes. A2
A5
B3
B4
B6
B15
B16
B17
C4

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes bàsics

a) Epistemologia de la Pedagogia social.
b) Concepte i definicions: Conceptes d’Educació. Pedagogia. Pedagogia Social. Educació Social . Filosofia social. Psicologia Social. Treball social. Sociologia de l’educació
c) La conformació històrica de la Pedagogia Social
d) El pensament social i el fet educatiu.
e) Aprenentatge permanent i formació contínua a l’àmbit laboral
2. Evolució històrica i nous reptes a) El pensament social i el fet educatiu amb relació amb l’Educació Social
b) L’experiència d’Amèrica llatina. Vida i obra de Paulo Freire
c) Els reptes de futur de la Pedagogia Social.
d) L’Educació Social y la Pedagogia Social a la Unió Europea i al món
e) Nous escenaris, necessitats i reptes de l’educació social i la Pedagogia Social en el context de la diversitat i la societat global de la informació i la comunicació

3. La pedagogia social i les xarxes socials a) Societat i educació. El Estat de Benestar. La societat de la informació i el coneixement
b) Nivells de participació en l’acció social
c) La Informació com a poder en els processos de participació
d) Els obstacles en la conformació de l’opinió
e) L’acció, les activitats i les fites de participació.
f) Pedagogia Social, Educació Social i democràcia participativa.
g) Avaluació dels processos de participació
4. La Unió Europea com referència a) Els nous llocs d’acció social en la societat de la informació i el coneixement.
b) Els nous nius de treball.
c) Alguns problemes significatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
18 27 45
Treballs
6 6 12
Treballs
5 10 15
Debats
14 21 35
Seminaris
18 18 36
Presentacions / exposicions
2 2 4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Per assolir els objectius marcats s’utilitzarà una metodologia expositiva per part dels professor, que es complementa amb el diàleg actiu i participatiu dels estudiants.
Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica.
Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria
Sessió Magistral Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.)
Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència.
Treball en grup i individual
S’adequaran a les característiques de cada grup aula, d’acord amb els principis de:
Atenció a la diversitat de processos, centres d’interès i expectatives, en relació als temes, de forma que es fomenti la participació i interès vers aquesta matèria, alhora que es garanteixi la formació prevista pel pla d’estudis de l’ensenyament i l’adient transversalitat i cooperació interàrees
Potenciació de la llibertat i creativitat com a suport al desenvolupament personal, la motivació i les relacions d’ensenyament i aprenentatge comunicatives i interactives, en un context de coresponsabilització i construcció compartida del procés d’aprenentatge
Treballs Anàlisi de documents audiovisuals
Treballs Lectura d’articles i documents
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball

Atenció personalitzada
 
Treballs
Debats
Seminaris
Presentacions / exposicions
Descripció
En funció de les necessitats individuals Registre del Moodle

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball (individual) Se desenvoluparan controles en classe de aprenentatge de conceptes 50%
Altres

- Participació (col·lectiu) - Assistència a classe - Sumativa Dossier del Diari de classe (Portafoli personal)

20%
20%
10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l'heterogeneïtat de l'alumnat.


Fonts d'informació

Bàsica

Libros de cabecera

SÁEZ CARRERAS, JUAN. Coordinador. (2007). Pedagogía Social.Historia,profesión y competencias. Ed. Pearson. Prentice Hall.Madrid

SÁEZ CARRERAS, JUAN; G. MOLINA,JOSÉ.(2006). Pedagogía Social. Pensar la educación Social como profesión. Alianza Editorial.Madrid.

Complementària

Otras obras necesarias:

MÍNGUEZ ÁLVAREZ, CONSTANCIO (Coordinador) (2005. La educación social: discurso , práctica y profesión. Dykinson

PETRUS, Antonio (coord) (1998): Pedagogía social, Ed. Ariel, Barcelona.

LÓPEZ HERRERIAS, J.A. (2000):  Paradigmas y métodos pedagógicos para la educación social. La paxis pedagógica en educación social. Ed. Nau llibres. València.

 LOPEZ HERRERÍAS. J.A. (1999). Tratado de Pedagogía Social y Cultural. Cooperativa Universitaria. Barcelona.

BRUNET  i  ICART, I.; VALERO IGLESIAS, L.F. (2001): Inteligencia emocional: educación y empresa.  Ed. PPU Barcelona,

CACHO, X. (1998): L’educadora i l’educador social a Catalunya, , Ed. Associació professional d’educadors socials de Catalunya. Barcelona

CASADO, D  i GUILLÉN, E ( 2001): Manual de servicios sociales. Visión general, recursos didácticos y casos. Situación actual y perspectivas para el desarrollo profesilonal., Ed. CCS Madrid

FANTOVA, Fernando (2001): La gestión de organizaciones no lucrativas. Herramientas para la intervención social  Ed. CCS, Madrid.

MOLINER TENA, M.A. (1998): Márketing social. La gestión de SAN SALVADOR, R.; PUIG,T.; VÁZQUEZ, J.M.; VICO,H.; MELÓS, J.;  PARISI,J. RUIZ DE GORDOA, E.; GÓMEZ, I. (2000): Los centros cívicos ante el nuevo milenio, Nuevos retos de participación, descentralización y territorio., Ed. Miraguano ediciones. Madrid

VALERO IGLESIAS, LUIS F. (Editor) (1981): Los procesos educativos en el cooperativismo centramericano, UCA, San Salvador, El Salvador.

VALERO IGLESIAS, LUIS F. (1989): Investigación teórico reflexiva sobre algunas perspectivas de la animación sociocultural. UNED. Madrid.

ADRECES D’INTERNET:

Informació sobre l’espai europeu per a l’educació
 http://www.infoeuropa.org/catala/Abc/politicaeducacio.htm

Documents d’institucions sobre Educació

UNESCO: http://www.unesco.cl/pdf/actyeven/ppe/boletin/artesp/3-5.pdf

Unió europea: http://www.europa.eu.int/comm/education/policies/lll/life/communication/com_es.pdf 

Informe de la OIT    http://www.ilo.org/public/spanish/dialogue/sector/techmeet/jmep2000/jmepr1.htm
 http://www.ifie.edu.mx/6_educacion_permanente.htm
Instruments de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura relatius a l’educació
http://www.logos-net.net/ilo/150_base/es/topic_i/t14_unes.htm
 
Instruments de la Unió Europea relatius a l’educació
http://www.logos-net.net/ilo/150_base/es/topic_i/t14_eu.htm


 

Recomanacions


 
Altres comentaris
L’alumnat que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb el professor per desenvolupar un itinerari alternatiu.