L’enfocament conceptual de l’assignatura Pedagogia Social te present els diversos factors que condicionen els processos d’ensenyament i aprenentatge arreu el món, concretant-se a Catalunya, i España en el marc de la Unió Europea.
El nou ciutadà del món necessita la Pedagogia Social per assolir la formació personal i professional que respongui a les noves perspectives socials que demanda la societat del coneixement, la democràcia participativa i les característiques del mercat laboral.
La Pedagogía Social potencia les capacitats del ciutadà per accedir a la formació i autoformació necessàries assolir el ple desenvolupament de les seves potencialitats i expectatives que li permetin participar, viure i conviure en llibertat, democràcia, justícia i pau.
El coneixements de la realitat social mes propera i dins de un context global és una eina eficaç de comunicació i planificació de les iniciatives de la Pedagogia, adequada als models de gestió de les diverses institucions i organismes competents o implicats en les tasques educatives i socials a les quals s’adrecen els diversos realitats del mon social que nos envolta.
Nota bene:
Aquesta és una assignatura que comparteixen els estudis d’Educació Social i Pedagogia. Però això no ha de ser excusa perquè el treball el desenvolupem correctament i l’assignatura de Pedagogia Social s’estudïi amb les màximes garanties.
L’assignatura la volem oferir amb una estructura més oberta que la pròpiament escolar i per això hem pensat que una web on hi hagi tot el procés de desenvolupament de continguts més la projecció que la Pedagogia Social genera en quan a desenvolupament sociocultural, professional, mediàtic és una bona fórmula per a aquesta situació.
La idea és oferir una docència que estigui en la línia de la innovació, el canvi per millorar la realitat educativa i que la universitat sigui un espai de creativitat on no existeixin fronteres ni límits a totes les idees, interpretacions i accions.
La Pedagogia Social és una assignatura troncal per als estudis d’Educació Social i Pedagogia de tipus, aquest any, quadrimestral de 6 crèdits distribuïts en 4,5 de teòrics i 1,5 de pràctics.
Competències
Codi
A1
Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A5
Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A7
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A16
Organitzar i gestionar estructures i procesos de participació i acció comunitaria
A21
Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B1
Aprendre a aprendre
B2
Resoldre problemes de forma efectiva
B3
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4
Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5
Treballar de forma col·laborativa
B6
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B15
Capacitat de lideratge
B16
Motivació per la qualitat
B17
Presa de desicions
C2
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
Formar teòrica i pràcticament en els principis, la conceptualització i l'evolució històrica de la Pedagogia Social
A1 A3
B1 B3
C2
Conèixer i reflexionar sobre les dimensions pedagògiques de la Pedagogia Social
A2 A5
B3 B4 B6
C4
Contextualitzar la Pedagogia Social en el marc social, cultural, econòmic i laboral del s. XXI amb referència al segle XIX i XX i especialment a l'àmbit del mon global.
A7 A16 A21
B1 B2 B3 B4 B5 B6
C2 C3 C4 C5
Situar la Pedagogia Social a l'àmbit dels moviment social, l'inmigració i la diversitat cultural.
B15 B16 B17
C4
Conèixer i reflexionar sobre les estratègies d'intervenció i dels processos en la Pedagogia Social
A2 A5
B3 B4 B6
C4
Aprendre a planificar, dissenyar i desenvolupar processos per actuar en la societat i el seus problemes.
A2 A5
B3 B4 B6 B15 B16 B17
C4
Continguts
Tema
Subtema
1. Conceptes bàsics
a) Epistemologia de la Pedagogia social.
b) Concepte i definicions: Conceptes d’Educació. Pedagogia. Pedagogia Social. Educació Social . Filosofia social. Psicologia Social. Treball social. Sociologia de l’educació
c) La conformació històrica de la Pedagogia Social
d) El pensament social i el fet educatiu.
e) Aprenentatge permanent i formació contínua a l’àmbit laboral
2. Evolució històrica i nous reptes
a) El pensament social i el fet educatiu amb relació amb l’Educació Social
b) L’experiència d’Amèrica llatina. Vida i obra de Paulo Freire
c) Els reptes de futur de la Pedagogia Social.
d) L’Educació Social y la Pedagogia Social a la Unió Europea i al món
e) Nous escenaris, necessitats i reptes de l’educació social i la Pedagogia Social en el context de la diversitat i la societat global de la informació i la comunicació
3. La pedagogia social i les xarxes socials
a) Societat i educació. El Estat de Benestar. La societat de la informació i el coneixement
b) Nivells de participació en l’acció social
c) La Informació com a poder en els processos de participació
d) Els obstacles en la conformació de l’opinió
e) L’acció, les activitats i les fites de participació.
f) Pedagogia Social, Educació Social i democràcia participativa.
g) Avaluació dels processos de participació
4. La Unió Europea com referència
a) Els nous llocs d’acció social en la societat de la informació i el coneixement.
b) Els nous nius de treball.
c) Alguns problemes significatius
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Per assolir els objectius marcats s’utilitzarà una metodologia expositiva per part dels professor, que es complementa amb el diàleg actiu i participatiu dels estudiants.
Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica.
Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria
Sessió Magistral
Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.)
Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència.
Treball en grup i individual
S’adequaran a les característiques de cada grup aula, d’acord amb els principis de:
Atenció a la diversitat de processos, centres d’interès i expectatives, en relació als temes, de forma que es fomenti la participació i interès vers aquesta matèria, alhora que es garanteixi la formació prevista pel pla d’estudis de l’ensenyament i l’adient transversalitat i cooperació interàrees
Potenciació de la llibertat i creativitat com a suport al desenvolupament personal, la motivació i les relacions d’ensenyament i aprenentatge comunicatives i interactives, en un context de coresponsabilització i construcció compartida del procés d’aprenentatge
Treballs
Anàlisi de documents audiovisuals
Treballs
Lectura d’articles i documents
Debats
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Seminaris
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Presentacions / exposicions
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball
Atenció personalitzada
Treballs
Debats
Seminaris
Presentacions / exposicions
Descripció
En funció de les necessitats individuals
Registre del Moodle
Avaluació
Descripció
Pes
Treballs
Treball (individual) Se desenvoluparan controles en classe de aprenentatge de conceptes
50%
Altres
- Participació (col·lectiu) - Assistència a classe - Sumativa Dossier del Diari de classe (Portafoli personal)
20%
20%
10%
Altres comentaris i segona convocatòria
Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l'heterogeneïtat de l'alumnat.
SÁEZ CARRERAS, JUAN; G.
MOLINA,JOSÉ.(2006). Pedagogía Social. Pensar la educación Social como
profesión. Alianza Editorial.Madrid.
Complementària
Otras obras necesarias:
MÍNGUEZ ÁLVAREZ,
CONSTANCIO (Coordinador) (2005. La
educación social: discurso , práctica y profesión. Dykinson
PETRUS, Antonio
(coord) (1998): Pedagogía
social, Ed. Ariel, Barcelona.
LÓPEZ HERRERIAS, J.A.
(2000):Paradigmas y métodos pedagógicos para la
educación social. La paxis pedagógica en educación social. Ed. Nau llibres.
València.
LOPEZ HERRERÍAS. J.A. (1999). Tratado de Pedagogía Social y Cultural. Cooperativa
Universitaria. Barcelona.
BRUNET i
ICART, I.; VALERO IGLESIAS, L.F. (2001):Inteligencia emocional: educación y empresa. Ed. PPU Barcelona,
CACHO, X. (1998):L’educadora i l’educador social a Catalunya, ,
Ed. Associació professional d’educadors socials de Catalunya. Barcelona
CASADO, D i GUILLÉN, E ( 2001):Manual de servicios sociales. Visión general,
recursos didácticos y casos. Situación actual y perspectivas para el desarrollo
profesilonal., Ed. CCS Madrid
FANTOVA, Fernando
(2001):La gestión de
organizaciones no lucrativas. Herramientas para la intervención social Ed. CCS, Madrid.
MOLINER TENA, M.A.
(1998):Márketing social. La
gestión de SAN SALVADOR, R.; PUIG,T.; VÁZQUEZ, J.M.; VICO,H.; MELÓS,
J.; PARISI,J. RUIZ DE GORDOA, E.; GÓMEZ,
I. (2000):Los centros cívicos ante el nuevo milenio, Nuevos retos de
participación, descentralización y territorio., Ed. Miraguano ediciones.
Madrid
VALERO IGLESIAS, LUIS
F. (Editor) (1981): Los
procesos educativos en el cooperativismo centramericano, UCA, San Salvador, El Salvador.
VALERO IGLESIAS, LUIS
F. (1989): Investigación teórico
reflexiva sobre algunas perspectivas de la animación sociocultural. UNED.
Madrid.