DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I Codi 11081201
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica belen.parera@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PARERA POZUELO, BELÉN
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Bloc 1 del mòdul. Fonaments organitzatius de les institucions educatives. Bloc II del mòdul. Estructura organitzativa

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
A17 Organitzar i gestionar projectes i serveis socioeducatius.
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B14 Planificació i organització
B15 Capacitat de lideratge
B16 Motivació per la qualitat
B17 Presa de desicions
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer les principals teories organitzatives aplicables als centres educatius. A3
Identificar els àmbits de gestió en un centre educatiu. A7
A8
Valorar les característiques organitzatives d'un Sistema Educatiu. B1
B5
B18
C3
C4
Analitzar i determinar el caràcter pluridimensional d'un centre educatiu. B2
B6
B7
B14
B16
B18
C3
C5
Reconèixer els elements organitzatius de tota la institució educativa i els diversos nivells de participació. A17
A21
B14
Aplicar les continguts de la matèria en la realització de treballs pràctics. B3
B4
B5
B14
B15
Constatar que tot centre educatiu participa de les característiques d'una organització complexa. A3
A8
A9
B1
B14
Assimilar els principis bàsics de les tendències organitzatives i les seves possibilitats d'aplicació a tota la institució educativa. A8
A11
A14
Analitzar els elements estructurals i dinàmics que constitueixen els centres educatius, considerats com organitzacions formals i no formals A3
A12
A13
A14
A17
B3
B5
B17
C2
C5
Conèixer i utilitzar la legislació bàsica que afecta a la gestió de centres educatius A2
A3
B3

Continguts
Tema Subtema
BLOC I:FONAMENTS ORGANITZATIUS DE LES INSTITUCIONS EDUCATIVES 1 Les organitzacions: concepte, característiques i tipologia
2.El centre educatiu com a organització
3.L’organització escolar com a àmbit d’estudi
4.Plantejaments institucionals
BLOC II: ESTRUCTURA ORGANITZATIVA 5. Els recursos humans
6. Els recursos materials
7. Els recursos funcionals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
Presentacions / exposicions
4 15 19
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
També en aquesta sessió es presentarà el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PPT o d’altres mitjans més tradicionals.
Les sessions estaran exposades al Moodle per tal que els alumnes tinguin el material que es treballarà a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en l’anàlisi, discussió i resolució d’un cas pràctic o problema que presenta el professor a classe. Normalment aquest exercici es realitzarà en grups de tres persones amb l’orientació del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran d'exposar a classe diferents documents treballats en grup. En grups de 3 persones es defensarà l'exposició

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. Intercanviar informació, opinió i coneixements. Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. Assessorar en la recerca d’informació. Horari d'atenció: Dimarts de 16-18 Dijous de 16-17 i de 18-19

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran exercicis a l'aula 20%
Presentacions / exposicions Exposició en grup d'un document encomanat pel professor 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (normalment una prova de desenvolupament). En el bloc que ens ocupa, donat el seu caràcter marcadament orientat a la pràctica educativa, el professor utilitzarà també proves pràctiques per a avaluar les competències del “Saber Fer”.


Fonts d'informació

Bàsica

ANTÚNEZ, S. (1998). Claves para la organización de centros escolares. Barcelona: Ed. ICE-HORSORI (4ª edició).

ANTÚNEZ, S. (1998). El Proyecto Educativo de Centro. Barcelona: Ed. Graó.

ANTÚNEZ, S.; GAIRÍN, J. (1996). La organización escolar. Práctica y fundamentos.

ANTÚNEZ,S. (1988). Organització de centres. Barcelona: Graó.

BARBERÀ, V. (1998): El Proyecto educativo en los institutos de Educación. Madrid: Escuela española.

BARBERÀ,V. (1987) El Proyecto educativo. Plan Anual del Centro y programación docente. Madrid: Escuela española.

BATES, R. i altres (1989). Práctica crítica de la administración educativa. Valencia: Edics. Universitat de València.

BOLÍVAR, A. (1999). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.

BORRELL, N. (198 9):Organización escolar. Teoría sobre las corrientes cíen

cambio. Madrid: Narcea.

CANTÓN, I. (1996): Manual de Organización de Centros Educativos. Barcelona: Oikos-Tau.

CANTON, I. (2004). L’organització escolar. Normativa aplicada. Madrid: Ed. Biblioteca Nueva.

CORONEL, J. M. (1998). Organizaciones escolares. Nuevas propuestas de análisis e investigación. Huelva: Publicaciones

CORONEL, J.M.; LÓPEZ, J. y SANCHEZ, M. (1994): Para comprender las organizaciones escolares. Sevilla: Repiso libros.

DOMÍNGUEZ, G. y MESANZA, J. (Coords) (1996). Manual de organización de instituciones educativas. Madrid: Escuela Española.

FRIGERIO, G. I POGGI, M. (1999). Las instituciones educativas. Cara y ceca. Elementos para su gestión. Buenos Aires: Troquel.

GAIRÍN J. I DARDER, P. (1994). Organización y gestión de centros educativos. Barcelona: Praxis (2 vols.).

GAIRÍN, J. (1996). La Organización Escolar: contexto y texto de actuación. Madrid: La Muralla.

GAIRÍN, J. I ANTÚNEZ, S. (1996). Organización escolar. Barcelona: Graó.

GAIRÍN, J. I GARRIDO, P. (1995). Reflexions sobre l’autonomia i direcció escolar. Barcelona: RAima

GAIRÍN, J.; DARDER, P. (Coords.) (1994). Organización y Gestión de Centros Educativos. Barcelona: Ed. Praxis.

GARCIA, F. (1997). Organización escolar y gestión de centros educativos. Málaga: Aljibe.

GARRIDO, P. (1987) Guía práctica de organización y dirección de centros docentes. Madrid: Escuela Española.

GONZÁLEZ, M. T. (2003). Organización y Gestión de Centros Escolares. Madrid: Pearson- Prentice Hall.

LÓPEZ YÁÑEZ, J. i SÁNCHEZ MORENO, M. (dirs) et al (1997). Para comprender las organizaciones escolares. Sevilla: Repiso.

LORENZO, M. I SÁENZ, O. (1995). Organización escolar. Una perspectiva ecológica. Alcoy: Marfil.

LORENZO, M./ SAENZ, 0. (1993): Organización escolar (Una perspectiva ecológica). Alcoy: Marfil.

MARTIN MORENO (1989): Organizaciones educativas. Madrid: UNED.

MARTÍN, M. (1996). Organización y Planificación integral de Centros. Madrid: Escuela Española

MARTÍN-MORENO, Q. (1996). La organización de centros educativos en una perspectiva de cambio. Madrid: Ed. Sanz

MONTERO, A. (1998). Educación y referencia normativa. Otra aproximación a las organizaciones escolares Málaga: Aljibe.

PASCUAL, R. (Coord.) (1988): La gestión educativa ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea.

ROBBINS, S. P. (1996). Comportamiento organizacional. México D.F.: Prentice-Hall

SABIRÓN, F. (1999). Organizaciones escolares. Zaragoza: Mira editores.

SANTOS, M. A. (1994). Entre bastidores: el lado oculto de la organización escolar. Málaga: Ed. Aljibe

TYLER, W. (1991). Organización Escolar. Madrid: Ed. Morata.

URÍA, E. (1998). Estrategias didácticas y organizativas para una educación de calidad.  Madrid: Narcea.

ZABALZA, M.A. (Edit.) (1996). Reforma educativa y Organización escolar. Santiago: Tórculo. (2 vols.)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS II/11151007
TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES DE L'EDUCACIÓ/11151103
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ D'ENTITATS CULTURALS/11151213


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent