Codi |
|
A2 |
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països. |
A3 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació. |
A5 |
Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa |
A7 |
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
A9 |
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació |
A10 |
Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar. |
A14 |
Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa. |
B10 |
Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa. |
Objectius |
Competències |
Comprendre el fenomen de la delinqüència com una expressió més de la categoria “inadaptació social”. |
A7 A10
|
|
|
Conèixer, des d’una perspectiva històrica, les diferents interpretacions teòriques que s’han succeït del fenomen de la delinqüència. |
A5
|
|
|
Adquirir una visió contrastada de les formes d’intervenció en que cada formulació teòrica ha derivat. |
A2 A3
|
|
|
Conèixer les característiques de la intervenció educativa en el marc de les noves formes. |
A9
|
|
|
Conèixer i analitzar algunes experiències reals en el marc de les noves formes d’intervenció educativa en delinqüència. |
A9
|
|
|
Iniciar-se en l’ús de les tècniques d’intervenció cognitiva, pròpies de les noves formes. |
A14
|
B3 B4
|
|
Gestionar la resolució de problemes efectiva en l’àmbit de la intervenció educativa. |
|
B2
|
|
Manifestar una actitud d’empatia i respecte vers les diferents situacions emergents en l’intervenció educativa. |
|
B9 B10
|
|
Desenvolupar una actitud de responsabilitat social i compromís ètic. |
|
B6
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 2 del mòdul Intervenció Educativa i Gestió.
Noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència
|
1. Introducció (qüestions preliminars).
2. Teories clàssiques explicatives de la delinqüència com a generadores de models d’intervenció específics:
3. El debat “What works” com a impuls revisionista de les postures anteriors:
4. Les noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència:
5. Els professionals: estudi de la naturalesa de la relació entre professional/destinatari, priorització de la vessant social o judicial.
6. Descripció i anàlisi de programes concrets: “STOP”, “Pensamiento Prosocial” (Dr. Vicente Garrido, Universitat de València), “El joc d’aprendre a ser” (Ajuntament de Reus), “El programa pel canvi” (Dra. Montserrat Guasch, URV)....
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
10 |
25 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. |
Sessió Magistral |
Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l’anàlisi, discussió i resolució d’un cas pràctic o problema que presenta el professor a classe. Normalment aquest exercici es realitzarà en grups de tres persones amb l’orientació del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Treballs |
Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d’informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S’utilitzarà per a ampliar tòpics de l’assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
La realització del treball requereix de guia i supervisió per part de la professora. A banda d´això, els alumnes tenen l´obligació de passar per tutoria general de l´assignatura en les hores acordades a tal efecte. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorà la capacitat de prendre decisions i l´originalitat de les solucions proposades. |
40% |
Treballs |
Es valorà la qualitat del discurs, la capacitat d´argumentació, el domini del vocabulari especific i la presentació formal del treball. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es valorarà el domini dels continguts teòrics de l´assignatura. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova. |
Bàsica |
|
Bloc 2.
Noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència
-
BARCELÓ ROSSELLÓ, B. (2000): Centrar-se en les persones. Un model transformador d'intervenció socio-educativa. Barcelona : Edicions Pleniluni
-
BERNFELD, FARRINGTON & LESCHIED (2001): Offender rehabilitation in practice. Implementing and evaluating effective programs. Chichester, New York : WILEY
-
FERMOSO, P. (1994): Pedagogía social. Fundamentación científica. Barcelona : HERDER
-
GARCÍA PABLOS, A. (1988): Manual de criminología. Introducción y teorías de la criminalidad. Madrid : ESPASA CALPE
-
GARRIDO, V. y LÓPEZ, MJ (1995): La prevención de la delincuencia. El enfoque de la competencia social. Valencia : TIRANT LO BLANC
-
GUASCH, M. (1996): La actuación educativa en el campo de la inadaptación social. Un modelo de intervención en libertad. Barcelona : ESTEL
-
GUASCH, M. (1999): “Las nuevas formas de intervención educativa sobre la delincuencia. Un análisis crítico desde la práctica” (pp. 59-68) en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A.: Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona : PRAXIS
-
GUASCH, M. (1999): “El programa pel canvi: una experiència en el marc dels nous models d’intervenció educativa en inadaptació social”. Revista d’Educació Social, núm. 13, pp. 103-119
-
GUASCH, M. y PONCE, C. (2002): ¿Qué significa intervenir educativamente en desadaptación social?. Barcelona : HORSORI
-
LIPSEY, M.W. et al. (2000): “Effective intervention for serious Juvenile Offenders”. Document de la Office of Juvenile Justice and Delinquency prevention, april 2000. USA
-
Mc GUIRE, J. (1995): What works: reducing reoffending. Chichester, New York : WILEY
-
ROSS, R. & FABIANO, E. (1985): Time to think. A cognitive model of delinquency prevention and offender rehabilitation. Tennessee : INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCIES AND ARTS
-
ROSS, FABIANO, GARRIDO y GÓMEZ (1995): El pensamiento prosocial. Valencia : CRISTOBAL SERRANO (versió en espanyol)
-
RUTTER, M. I GILLER, M.I. (1988): Delincuencia juvenil. Madrid : MARTÍNEZ ROCA
-
SAMPSON, R.J. & LAUB, J.H. (1993): Crime in the making. Pathway and turning points through life. HARVARD UNIVERSITY PRESS |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRATÈGIES D´INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11081010 |
|
|