DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura NOVES MANERES D´INTERVENCIÓ EN LA DELINQÜÈNCIA Codi 11081202
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SOLÉ BLANCH, JORDI
Adreça electrònica jordi.sole@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
Professors/es
SOLÉ BLANCH, JORDI
GARCÍA YESTE, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Bloc 2 del mòdul Intervenció Educativa i Gestió. Aquest Mòdul consta de dos blocs temàtics: un d´ells es concentra en els aspectes relatius a l´organització i la gestió d´institucions educatives de l´àmbit no formal; el segon bloc es centra en les formes d´intervenció educativa en un dels camps específics de l´Educació Social (la delinqüència juvenil)

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A5 Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el fenomen de la delinqüència com una expressió més de la categoria “inadaptació social”. A7
A10
Conèixer, des d’una perspectiva històrica, les diferents interpretacions teòriques que s’han succeït del fenomen de la delinqüència. A5
Adquirir una visió contrastada de les formes d’intervenció en que cada formulació teòrica ha derivat. A2
A3
Conèixer les característiques de la intervenció educativa en el marc de les noves formes. A9
Conèixer i analitzar algunes experiències reals en el marc de les noves formes d’intervenció educativa en delinqüència. A9
Iniciar-se en l’ús de les tècniques d’intervenció cognitiva, pròpies de les noves formes. A14
B3
B4
Gestionar la resolució de problemes efectiva en l’àmbit de la intervenció educativa. B2
Manifestar una actitud d’empatia i respecte vers les diferents situacions emergents en l’intervenció educativa. B9
B10
Desenvolupar una actitud de responsabilitat social i compromís ètic. B6

Continguts
Tema Subtema
Bloc 2 del mòdul Intervenció Educativa i Gestió.

Noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència
1. Introducció (qüestions preliminars).
2. Teories clàssiques explicatives de la delinqüència com a generadores de models d’intervenció específics:
3. El debat “What works” com a impuls revisionista de les postures anteriors:
4. Les noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència:
5. Els professionals: estudi de la naturalesa de la relació entre professional/destinatari, priorització de la vessant social o judicial.
6. Descripció i anàlisi de programes concrets: “STOP”, “Pensamiento Prosocial” (Dr. Vicente Garrido, Universitat de València), “El joc d’aprendre a ser” (Ajuntament de Reus), “El programa pel canvi” (Dra. Montserrat Guasch, URV)....

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 10 25
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 30 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en l’anàlisi, discussió i resolució d’un cas pràctic o problema que presenta el professor a classe. Normalment aquest exercici es realitzarà en grups de tres persones amb l’orientació del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Treballs Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d’informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S’utilitzarà per a ampliar tòpics de l’assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
La realització del treball requereix de guia i supervisió per part de la professora. A banda d´això, els alumnes tenen l´obligació de passar per tutoria general de l´assignatura en les hores acordades a tal efecte.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorà la capacitat de prendre decisions i l´originalitat de les solucions proposades. 40%
Treballs Es valorà la qualitat del discurs, la capacitat d´argumentació, el domini del vocabulari especific i la presentació formal del treball. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Es valorarà el domini dels continguts teòrics de l´assignatura. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova.


Fonts d'informació

Bàsica

Bloc 2.

Noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència

 

  • BARCELÓ ROSSELLÓ, B. (2000): Centrar-se en les persones. Un model transformador d'intervenció socio-educativa. Barcelona : Edicions Pleniluni
  • BERNFELD, FARRINGTON & LESCHIED (2001): Offender rehabilitation in practice. Implementing and evaluating effective programs. Chichester, New York : WILEY
  • FERMOSO, P. (1994): Pedagogía social. Fundamentación científica. Barcelona : HERDER
  • GARCÍA PABLOS, A. (1988): Manual de criminología. Introducción y teorías de la criminalidad. Madrid : ESPASA CALPE
  • GARRIDO, V. y LÓPEZ, MJ (1995): La prevención de la delincuencia. El enfoque de la competencia social. Valencia : TIRANT LO BLANC
  • GUASCH, M. (1996): La actuación educativa en el campo de la inadaptación social. Un modelo de intervención en libertad. Barcelona : ESTEL
  • GUASCH, M. (1999): “Las nuevas formas de intervención educativa sobre la delincuencia. Un análisis crítico desde la práctica” (pp. 59-68) en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A.: Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona : PRAXIS
  • GUASCH, M. (1999): “El programa pel canvi: una experiència en el marc dels nous models d’intervenció educativa en inadaptació social”. Revista d’Educació Social, núm. 13, pp. 103-119
  • GUASCH, M. y PONCE, C. (2002): ¿Qué significa intervenir educativamente en desadaptación social?. Barcelona : HORSORI
  • LIPSEY, M.W. et al. (2000): “Effective intervention for serious Juvenile Offenders”. Document de la Office of Juvenile Justice and Delinquency prevention, april 2000. USA
  • Mc GUIRE, J. (1995): What works: reducing reoffending. Chichester, New York : WILEY
  • ROSS, R. & FABIANO, E. (1985): Time to think. A cognitive model of delinquency prevention and offender rehabilitation. Tennessee : INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCIES AND ARTS
  • ROSS, FABIANO, GARRIDO y GÓMEZ (1995): El pensamiento prosocial. Valencia : CRISTOBAL SERRANO (versió en espanyol)
  • RUTTER, M. I GILLER, M.I. (1988): Delincuencia juvenil. Madrid : MARTÍNEZ ROCA
  • SAMPSON, R.J. & LAUB, J.H. (1993): Crime in the making. Pathway and turning points through life. HARVARD UNIVERSITY PRESS
Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRATÈGIES D´INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11081010