Codi |
|
A2 |
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països. |
A3 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació. |
A5 |
Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa |
A7 |
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
A9 |
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació |
A10 |
Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar. |
A14 |
Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa. |
B10 |
Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa. |
Objectius |
Competències |
Comprendre el fenomen de la delinqüència com una expressió més de la categoria “inadaptació social”. |
A7 A10
|
|
|
Conèixer, des d’una perspectiva històrica, les diferents interpretacions teòriques que s’han succeït del fenomen de la delinqüència. |
A5
|
|
|
Adquirir una visió contrastada de les formes d’intervenció en que cada formulació teòrica ha derivat. |
A2 A3
|
|
|
Conèixer les característiques de la intervenció educativa per cadascun dels perfils delictius més comuns i proposar noves formes. |
A9
|
|
|
Conèixer i analitzar algunes experiències reals en el marc de les noves formes d’intervenció educativa en delinqüència. |
A9
|
|
|
Iniciar-se en l’ús de les tècniques d’intervenció cognitiva, pròpies de les noves formes. |
A14
|
B3 B4
|
|
Gestionar la resolució de problemes efectiva en l’àmbit de la intervenció educativa. |
|
B2
|
|
Manifestar una actitud d'empatia i respecte vers les diferents situacions emergents en la delinqüència |
|
B9 B10
|
|
Desenvolupar una actitud de responsabilitat social i compromís ètic. |
|
B6
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 2 del mòdul Intervenció Educativa i Gestió.
Noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència
|
1. Introducció (qüestions preliminars).
2. Teories clàssiques explicatives de la delinqüència com a generadores de models d’intervenció específics:
3. El debat “What works” com a impuls revisionista de les postures anteriors:
4. Les noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència:
5. Els professionals: estudi de la naturalesa de la relació entre professional/destinatari, priorització de la vessant social o judicial.
6. Descripció i anàlisi de programes concrets: “STOP”, “Pensamiento Prosocial” (Dr. Vicente Garrido, Universitat de València), “El joc d’aprendre a ser” (Ajuntament de Reus), “El programa pel canvi” (Dra. Montserrat Guasch, URV)....
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
Estudis previs |
|
0 |
20 |
20 |
Treballs |
|
20 |
20 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
40 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general per part del professor de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
L’exposició a l’aula es realitzarà a partir de documentals de la videoteca del Centre d’Estudis Jurídics de Barcelona o seqüències cinematogràfiques de films que siguin representatius dels tòpics escollits. L’exposició haurà de contemplar l’explicació descriptiva de l’acció delictiva estudiada i la proposta d’intervenció sòcioeducativa que promogui la reeducació o reintegració dels individus o col•lectius afectats. |
Estudis previs |
Els estudis previs fan referència a la preparació que haurà de realitzar cada grup per a presentar el tòpic escollit a l'aula, així com la visita obligatòria al Centre d'Estudis Jurídics de Barcelona. |
Treballs |
El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit. |
|
Presentacions / exposicions |
Estudis previs |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El treball col•laboratiu entre professor i alumne exigirà la realització de tutories obligatòries, tant de grup com individuals, a fi d’orientar les activitats i l’aprenentatge dels continguts. Els 1’5 crèdits pràctis de l’assignatura contemplen el temps de preparació i recerca del treball de grup, així com el treball que ha de realitzar l'alumne per les activitats d’avaluació individual. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà el tipus de contingut que s'aporta en les exposicions i els documentals amb els que es presentaran els estudis de casos. |
20% de la nota |
Estudis previs |
Es refereix a la preparació del treball corresponent al tòpic escollit. |
20% de la nota |
Treballs |
El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit seguint la guia que proporcionarà el professor de l’assignatura. |
20% de la nota |
Proves pràctiques |
Recensió d’un assaig o anàlisi de cas a partir d’una obra literària. |
40 % de la nota |
Altres |
Els alumnes hauran d'assistir a classe el 80% de les sessions. L'avaluació d'aquells alumnes que no puguin assistir a classe exigirà la realització de les següents activitats: • Dossier de resums o mapes conceptuals dels treballs escrits presentats pels grups de treball en relació als tòpics exposats – (20% de la nota). • Realització d'un treball escrit d'un tòpic del bloc corresponent als temes específics de l'assignatura. El treball haurà de comptar amb la presentació d'un cas a partir d'una obra literària o cinematogràfica - (30% de la nota). • Recensió d'un assaig de sociologia de la delinqüència (veure apartat bibliogràfic) - (50% de la nota). |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova. |
Bàsica |
BENTHAM, J, El panóptico, ,
BERNFELD, Siegfred, La ética del chocolate: Aplicaciones del psicoanálisis en la Educación Social., ,
FOUCAULT, M., Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión., ,
GARRIDO, V, Manual de intervención educativa en desadaptación social (Vol. I): Fundamentos de la intervención., ,
KESSLER, G, Sociología del delito., ,
SÁNCHEZ CONCHEIRO, María Teresa, Para acabar con la prisión. La mediación en el Derecho Penal., ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRATÈGIES D´INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11081010 |
|
|