DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura NOVES MANERES D´INTERVENCIÓ EN LA DELINQÜÈNCIA Codi 11081202
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SOLÉ BLANCH, JORDI
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
jordi.sole@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
SOLÉ BLANCH, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén abordar els perfils delictius més comuns i analitzar les formes d'intervenció educativa més adequades a cadascun d'aquests perfils.

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A5 Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre el fenomen de la delinqüència com una expressió més de la categoria “inadaptació social”. A7
A10
Conèixer, des d’una perspectiva històrica, les diferents interpretacions teòriques que s’han succeït del fenomen de la delinqüència. A5
Adquirir una visió contrastada de les formes d’intervenció en que cada formulació teòrica ha derivat. A2
A3
Conèixer les característiques de la intervenció educativa per cadascun dels perfils delictius més comuns i proposar noves formes. A9
Conèixer i analitzar algunes experiències reals en el marc de les noves formes d’intervenció educativa en delinqüència. A9
Iniciar-se en l’ús de les tècniques d’intervenció cognitiva, pròpies de les noves formes. A14
B3
B4
Gestionar la resolució de problemes efectiva en l’àmbit de la intervenció educativa. B2
Manifestar una actitud d'empatia i respecte vers les diferents situacions emergents en la delinqüència B9
B10
Desenvolupar una actitud de responsabilitat social i compromís ètic. B6

Continguts
Tema Subtema
Bloc 2 del mòdul Intervenció Educativa i Gestió.

Noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència
1. Introducció (qüestions preliminars).
2. Teories clàssiques explicatives de la delinqüència com a generadores de models d’intervenció específics:
3. El debat “What works” com a impuls revisionista de les postures anteriors:
4. Les noves formes d’intervenció educativa en la delinqüència:
5. Els professionals: estudi de la naturalesa de la relació entre professional/destinatari, priorització de la vessant social o judicial.
6. Descripció i anàlisi de programes concrets: “STOP”, “Pensamiento Prosocial” (Dr. Vicente Garrido, Universitat de València), “El joc d’aprendre a ser” (Ajuntament de Reus), “El programa pel canvi” (Dra. Montserrat Guasch, URV)....

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
4 0 4
Presentacions / exposicions
2 2 4
Estudis previs
0 20 20
Treballs
20 20 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 40 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general per part del professor de l'assignatura.
Presentacions / exposicions L’exposició a l’aula es realitzarà a partir de documentals de la videoteca del Centre d’Estudis Jurídics de Barcelona o seqüències cinematogràfiques de films que siguin representatius dels tòpics escollits. L’exposició haurà de contemplar l’explicació descriptiva de l’acció delictiva estudiada i la proposta d’intervenció sòcioeducativa que promogui la reeducació o reintegració dels individus o col•lectius afectats.
Estudis previs Els estudis previs fan referència a la preparació que haurà de realitzar cada grup per a presentar el tòpic escollit a l'aula, així com la visita obligatòria al Centre d'Estudis Jurídics de Barcelona.
Treballs El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Estudis previs
Treballs
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
El treball col•laboratiu entre professor i alumne exigirà la realització de tutories obligatòries, tant de grup com individuals, a fi d’orientar les activitats i l’aprenentatge dels continguts. Els 1’5 crèdits pràctis de l’assignatura contemplen el temps de preparació i recerca del treball de grup, així com el treball que ha de realitzar l'alumne per les activitats d’avaluació individual.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions S'avaluarà el tipus de contingut que s'aporta en les exposicions i els documentals amb els que es presentaran els estudis de casos. 20% de la nota
Estudis previs Es refereix a la preparació del treball corresponent al tòpic escollit. 20% de la nota
Treballs El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit seguint la guia que proporcionarà el professor de l’assignatura. 20% de la nota
Proves pràctiques Recensió d’un assaig o anàlisi de cas a partir d’una obra literària. 40 % de la nota
Altres

Els alumnes hauran d'assistir a classe el 80% de les sessions. L'avaluació d'aquells alumnes que no puguin assistir a classe exigirà la realització de les següents activitats: • Dossier de resums o mapes conceptuals dels treballs escrits presentats pels grups de treball en relació als tòpics exposats – (20% de la nota). • Realització d'un treball escrit d'un tòpic del bloc corresponent als temes específics de l'assignatura. El treball haurà de comptar amb la presentació d'un cas a partir d'una obra literària o cinematogràfica - (30% de la nota). • Recensió d'un assaig de sociologia de la delinqüència (veure apartat bibliogràfic) - (50% de la nota).

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova.


Fonts d'informació

Bàsica BENTHAM, J, El panóptico, ,
BERNFELD, Siegfred, La ética del chocolate: Aplicaciones del psicoanálisis en la Educación Social., ,
FOUCAULT, M., Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión., ,
GARRIDO, V, Manual de intervención educativa en desadaptación social (Vol. I): Fundamentos de la intervención., ,
KESSLER, G, Sociología del delito., ,
SÁNCHEZ CONCHEIRO, María Teresa, Para acabar con la prisión. La mediación en el Derecho Penal., ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRATÈGIES D´INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11081010