DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SERVEIS SOCIALS I POLÍTIQUES D´INTEGRACIÓ SOCIAL Codi 11081203
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moran@urv.cat
Professors/es
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A20 Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B14 Planificació i organització
B16 Motivació per la qualitat
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l’estructura bàsica i les competències dels Serveis Socials, així com el marc legislatiu que els regula. A4
A7
Iniciar en el coneixement de les problemàtiques socials, familiars, laborals i assistencials. A7
Identificar les principals institucions educatives formals i no formals d'Europa, Espanya i Catalunya i les seves polítiques d'intervenció socioeducativa. A2
A4
Realitzar experiències educatives pràctiques que enriqueixin la formació com a futurs educadors socials. A7
B1
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B12
C4
Elaborar, dissenyar, exposar i comunicar a l'aula un tema del programa utilitzant procediments tradicionals i tecnològics. A20
A21
B1
B2
B3
B4
B7
B14
C2
C5
Aplicar el mètode de treball en grup cooperatiu, pel desenvolupament de tasques de recerca i aprenentatge. B5
Utilitzar les TIC per a la recerca d'informació i documentació, les exposicions i les tutories no presencials. A20
C2
Valorar l´anàlisi crític, la reflexió lògica, l´observació i la creativitat com estratègies de millora de la qualitat de les teories i les institucions educatives. B3
B6
B18
Reconèixer el valor de les teories de l'educació en la millora dels processos de desenvolupament comunitari, la interculturalitat, la convivència ciutadana i comunitària i els processos de gestió i mediació de conflictes. B6
B16
B18

Continguts
Tema Subtema
1. Serveis Socials
1.1. Introducció: els Programes Socials a la Unió Europea.
1.2. Organització dels Serveis Socials a l’Estat Espanyol.
1.3. Organització dels Serveis Socials a Catalunya
1.4. Instruments de planificació en Serveis Socials a Catalunya
1.4.1. Mapa de Serveis Socials 2004-2005
1.4.2. IV pla d’Actuació Social
2. Polítiques d’integració social
2.1. Línies d’actuació en l’àmbit de Serveis Socials d’Atenció Primària.
2.2. Línies d’actuació en l’àmbit de Serveis d’Atenció a la Infància i adolescència.
2.3. Política d’intervenció en Justícia Juvenil
2.4. Política d’intervenció a les presons a Catalunya
2.5. Política d’intervenció amb disminuïts
2.6. Política d’intervenció amb minories ètniques
2.7. Política d’intervenció amb la gent gran
2.8. Política d’intervenció socio-laboral
2.9. Polítiques d’intervenció en els maltractaments de gènere.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis
4 8 12
Debats
2 10 12
Treballs
15 15 30
Presentacions / exposicions
1 4 5
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Debats Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor.
Treballs Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.

Presentacions / exposicions Es l’exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball. La presentació va dirigida a la resta de l’alumnat del grup. Prèviament el professor haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la presentació.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Ajustar-se a el que es va demanar.
Relacionar els aspectes pràctics amb els continguts teòrics.
35
Debats Assistència, participació i grau de coneixement . 5
Treballs Seguir les normes aprovades pel Departament referent a la presentació de treballs escrits. 50
Presentacions / exposicions Ajustar-se al tema sol.licitat.
Utilitzar metodologia adequada.
Nivell de coneixements aportats.
Interacció amb el grup
10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral).


Fonts d'informació

Bàsica

Serveis socials i polítiques d’integració social:

  • ALEMAN, M.C. (1996): “Règimen jurídico de los sevicios sociales en España” a ALEMAN, M.C. & GARCÉS, J. (Dirs.) Administración social: Servicios de Bienestar Social. Madrid: Siglo XXI. 

  • ALEMAN, C. y GARCIA, M. (2005): Servicios Sociales sectoriales. Madrid: Editorial universitaria Ramón Areces.

  • RODRIGUEZ, G. (2004): El estado del bienestar en España. Debates, desarrollos y retos. Madrid: Colección ciencia.

  • BRUNET, F. (1999): Curso de integración europea. Madrid: Alianza Editorial.

  • CASADO, D. (1997): Introducción a los Servicios Sociales. Barcelona: Editorial Popular.

  • GARDE, J.A. (2000): Políticas sociales y Estado de Bienestar en España. Informe 2000.Barcelona: Editorial Trota.

  • GOMÀ, R. y SUBIRATS, J. (1998): Políticas públicas en España. Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

  • GOMEZ, M. (2004): Evaluación De los Servicios Sociales. Barcelona: Gedisa editorial.

  • RIBAS, M.J. (2000): Manual de Trabajo Social. València: Universitat de València.

  • RODIGUEZ, G. (2004): El Estado del bienestar en España: debates, desarrollo y retos. Madrid: editorial Fundamentos.

  • RODRÍGUEZ, G. y SOTELSEK (eds) (2002): Apuntes sobre el bienestar social. Alcalá: Servicios de publicaciones de la Universidad de Alacalá.

  • VILA; T. (2005): El Serveis Socials: una visió històrica. Girona: Diputació de Girona.

      

    -        Instruments de planificació vigents

    GENERALITAT DE CATALUNYA.II Mapa de Serveis Socials 1996

    GENERALITAT DE CATALUNYA. III Pla d´Actuació Social 2003-2006.

    -        Legislació vigent

    Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (13 gener de 1995), núm. 1997 “Decret Legislatiu 17/1994, de 16 de novembre, pel qual s´aprova la refosa de les lleis 12/1983, de 14 de juliol, 26/1985, de 27 de desembre, i 4/1994, de 20 d´abril, en matèria d´assitència i serveis socials”.

    Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (21 de juliol de 1996), núm. 2737 “Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials”.

    Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (26 maig de 2000), núm. 3148 “ Decret 176/2000, de 15 de maig de modificació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials”.

  • Tramitació actual LLei Serveis Socials 
Complementària

Recomanacions