DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PREVENCIÓ I TRACTAMENT DE LES DROGODEPENDÈNCIES Codi 11081206
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariafrancesca.arques@urv.cat
carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
ARQUES SENDRA, MARIA FRANCESCA
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s'analitzen diversos conceptes, models i plantejaments al voltant de la prevenció i tractament de les drogodependències, utilitzant teories i participació directa de professionals d'aquest àmbit.

Competències
Codi  
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar les característiques fonamentals del consum de drogues. A11
Conèixer els procesos d'intervenció en l'àmbit de les drogodependencies. A9
Avaluar programes i materials específics per a la prevenció i tractament de les drogodependències. A14
B4
B5
Dissenyar programes i materials de prevenció. A13
B3
Col.laborar amb altres institucions per desenvolupar activitats de prevenció. B18
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Conceptes bàsics Introducció a l'estudi de les drogodependències
Tema 2: Classificació de les susbstàncies Característiques, efectes i riscos de les principals substàncies.

Models explicatius de les drogodependències.
Tema 3: Intervenció socioeducativa per a la prevenció de les drogodependències Tipus de prevenció.

Fases de la prevenció.

Intervencions preventives per a joves.

Prevenció des de la perspectiva dels programes de disminució de danys i riscos.
Tema 4: Interacció social i sistema metodològic del professional Millora de l'atenció a l'usuari i prevenció de l'estrès professional.
Tema 5: Xarxa de recursos Recursos ambulatòris.

Recursos residencials.

Centres de dia.

Unitats de deshabituació residencial.

Pisos terapèutics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
 
Sessió Magistral
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 10 16
Seminaris
8 8 16
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 0 4
Presentacions / exposicions
8 8 16
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 10 11
Proves de Desenvolupament
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, definició d'objectius i valoració de coneixements sobre el tema.
Sessió Magistral Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari d'articles, vídeos, dinàmiques grupals i simulació de casos.
Seminaris Presentació per part de professionals externs de diferents àmbits: prevenció, recursos ambulatòris, comunitat terapèutica, pisos terapèutics i alcohòlics anònims.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assistència a jornades de formació al voltant de la temàtica.
Presentacions / exposicions Presentació en grup de diferents activitats: anàlisi d'un material preventiu, substàncies adictives i anàlisi de recursos socioeducatius.
Treballs Disseny d'un programa de prevenció.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial (al finalitzar l'hora de classe) i virtual (correu electrònic).

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Consideracions generals: no són obligatoris, però contribuiran a l'avaluació total de l'assignatura.
Criteris d'avaluació: la realització dels treballs han de respectar les condicions exposades a classe i s'han de lliurar en els terminis acordats.
20%
Treballs Consideracions generals:
- exercici obligatori
- criteris d'avaluació: bona presentació, ben fonamentat, bon desenvolupament seqüencial, creativitat en les activitats, bases documentals utilitzades.
45 %
Proves objectives de tipus test Consideracions generals:
-caràcter obligatori
-criteris d'avaluació: preguntes de resposata múltiple, essent vàlida només una d'elles
15%
Proves de Desenvolupament Consideracions generals:
-caràcter obligatori
-criteris d'avaluació: preguntes reflexives, de deducció i opinió, on cal posar en coneixement la part teòrica i la part pràctica.
20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne que no pugui assistir regularment a classe haurà de ficar-se en contacte amb la professora per establir un pla de treball.


Fonts d'informació

Bàsica

BAULENAS, G.(Coord.) (1996): Programas de reducción de riesgo: Grupos de usuarios; Tratamientos con heroína; Información y Educación para un mejor uso de drogas. Barcelona. Grup IGIA.

BAULENAS, G.; GRÀCIA, T.; MAYOL,J. (1992): Drogues i Dificultat Social. Propostes d’intervenció educativa. Barcelona: Centre d’Estudis i Formació Especialitzada. Generalitat de Catalunya.

De TOMAS, J.L. (1985): La otra orilla de la droga. Destino.

BOBES,J. y otros (1997): Éxtasis (MDMA): Un abordaje comprehensivo. Barcelona. Masson.

ESCOHOTADO, A. (1994): Las drogas. De los orígenes a la prohibición. Madrid: Alianza Cien.

ESCOHOTADO, A. (1996) Historia elemental de las drogas. Barcelona: Anagrama.

FUNES, J. (1996): Drogas y adolescentes. Madrid. Aguilar.

GALANTER, M. Y KLEBER, D. (1997): Tratamiento de los trastornos por abuso de sustancias. Barcelona. Masson.

GRUP IGIA y colaboradores (2000): Contextos, sujetos y drogas: un manual sobre drogodependencias. Ajuntament de Barcelona. Barcelona.

GRUP IGIA (1995): La reducción de los daños relacionados con las drogas. Barcelona.

GRUP IGIA (1997): Manual de tratamiento con metadona. Barcelona.

ÒRGAN TÈCNIC DE DROGODEPENDÈNCIES. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Generalitat de Catalunya (1995). Enquesta escolar sobre drogas, 1994. Barcelona.

ORTE, C. (1997): “Educación Social y drogodependencias”, en A. PETRUS (Coord.):Pedagogía Social. Barcelona. Ariel.

PÉREZ, D. (1999): Prevención educativa de drogodependencias en el ámbito escolar. Programa para la intervención. Barcelona. Praxis.

PLAN NACIONAL SOBRE DROGAS (1998): Servicios sociales y drogodependencias. Colección Actuar es Posible. Madrid. Ministerio del interior.

ROMANÍ, O. (1983): A tumba abierta. Barcelona. Anagrama.

ROMANÍ, O. (1999): Las drogas. Sueños y razones. Barcelona. Ariel.

ROOYMAN, M. (1996): Comunidad terapéutica para drogodependientes. Bilbao. Mensajero.

SECADES, R. y VILLA, A. (1998): El juego patológico. Prevención, evaluación y tratamiento en la adolescencia. Madrid. Pirámide.

VALVERDE, J. (1996): Vivir con la droga. Experiencia de intervención sobre pobreza, droga y SIDA. Madrid. Pirámide.

VEGA, A. (1998): Los educadores ante las drogas. Madrid. Santillana.

VEGA, A. (1998): Cómo educar sobre el alcohol en las escuelas.. Salamanca. Amarú Ediciones.

VVAA (1997): Métodos científicos para la investigación de intervenciones preventivas. Madrid. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.

 

Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa. Monográfico: Drogodependencias: experiencias en clave de futuro. Nº 14.Enero-Abril 2000. Barcelona. Fundació Pere Tarrés.

 

 

 

 

 

Algunes pàgines WEB sobre drogues:

 

http:/7www.mir.es/pnd

Plan Nacional de Drogues, s’hi troba: informació epidemiològica, dades sobre el control de l’oferta, publicacions, documents…

 

http://www.gencat.esjoventut

De la Secretaria General De joventut, amb informació sobre drogues.

 

http:/www.idea-prevencion.com

Informació tècnica sobre prevenció de l’abús de drogues.

 

http:/www.edex.es

Informació, debats, novetats, materials…

 

http:/www.energycontrol.org

Col·lectiu de persones que treballen en espais de festa per la disminució de riscos.

 

http:/www.emcdda.org

Pàgina d’informació del “Observatorio Europeo de las Drogas y Toxicomanías”.

 

http:/www.inida.nih.gov

National Institute on Drug Abuse dels EUA. Prevenció, epidemiologia i tractament

 

http:/www.girasolfundacion.es

Dedicada a la prevenció i assistència de les addiccions.

 

http:/www.Igia.org

Associació amb objectius de reflexió i participació al voltant de les drogodependències.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions