DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROJECTES DIDÀCTICS A INSTITUCIONS EDUCATIVES NO FORMALS Codi 11081208
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GONZÁLEZ SOTO, ANGEL PÍO
Adreça electrònica franciscojavier.gracia@urv.cat
angelpio.gonzalez@urv.cat
Professors/es
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
GONZÁLEZ SOTO, ANGEL PÍO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A17 Organitzar i gestionar projectes i serveis socioeducatius.
A20 Utilitzar les noves tecnologies amb finalitat formativa
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B14 Planificació i organització
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els elements que configuren un projecte didàctic. A7
B3
C2
- Comprendre les funcions que realitzen cada un dels elements que configuren un projecte didàctic així com la seqüència d'aprenentatge. A17
- Aplicar els procediments adequats per al disseny, desenvolupament i avaluació d'un projecte didàctic en diferents situacions o escenaris educatius. A17
A20
B14
B18
C2
- Conèixer, analitzar i avaluar projectes didàctics existents a partir d'experiències publicades. A17
A20
A21
B3
B5
C2

Continguts
Tema Subtema
1.- Conceptualització: educació no formal, programes i projectes. Models de planificació.

-
2.- L’anàlisi de necessitats

-
3.- Plantejament d’objectius.

-
4.- Els continguts de la formació

-
5.- Les estratègies didàctiques. -
6.- Els entorns de formació.
-
7.- Els mitjans i recursos didàctics. -
8.- L'avaluació i la qualitat del procés de formació. -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 45 70
Presentacions / exposicions
3 4 7
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i posada en comú dels coneixements previs dels alumnes i les expectatives envers la matèria.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari. Explicació per part del professor dels continguts bàsics del curs i debat a l'aula de les possibles aplicacions i implicacions professionals de les idees exposades.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aprenentatge i assaig de disseny, producció i publicació de material educatiu en formats digitals. Coneixement i domini d'eines a l'abast de l'alumne.

També PRÀCTIQUES A TRAVÉS DE LES TIC (Realitzacions educatives entorn a l'ús de les TIC en l'àmbit professional).
Presentacions / exposicions Presentació i defensa de les realitzacions. Posada en escena des del punt de vista didàctic i comunicatiu.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes i dubtes per part del professor en l'aprenentatge i l'ús d'eines informàtiques utilitzades a l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques a l’aula 50%
Altres

Confecció d'un recull de premsa especialitzada Prova pràctica Participació

30%


10%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

Es proporcionaran lectures, referències i altres materials de suport per a cada bloc o mòdul de contingut a treballar al llarg del curs. Així mateix es posarà a l’abast  suficient bibliografia i referències per l’ampliació o complement de l’explicació del professor o el coneixement generat en les sessions teòriques o pràctiques.

Complementària

ANDER-EGG, E (1998): Cómo eleborar un proyecto guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Buenos

Aires: Humanitas.

ANDER-EGG, E (1991): Introducción a la planificación. Madrid: siglo XXI.

ARANA, X., MARKEZ, I. i VEGA, A. (2000): Drogas: cambios sociales y legales ante el tercer milenio. Madrid:

Dykinson.

ARMENGOL, C.(1993): L’educador social i la seva formació: projecte pedagògic per a la diplomatura universitària

en educació social. Barcelona: Claret.

COLOM, J. (Coord.) (1995): Modelos de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.

*FROUFE, S. (1991): Planificación e intervención socioeducativa. Salamanca: Amarú.

FUNES, J. (1991): La nueva delincuencia infantil y juvenil. Barcelona: Paidós.

GONZÁLEZ, A-P., MEDINA, A. i DE LA TORRE, S. (Coords.) (1995): Didáctica general, modelos y estrategias

para la intervenció social. Madrid: Universitas.

GRACIA, E. (1997): El apoyo social en la intervención comunitaria. Barcelona: Paidós.

GUASCH, M. (1996): La acción educativa en el ámbito de la inadaptación social. Barcelona: Estel.

LÓPEZ, F. (1995): Necesidades de la infancia y protecció infantil. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.

MARTÍNEZ, A. i MUSITU, G. (1995): El estudio de casos para profesionales de la Acción Social. Madrid: Narcea.

MASFERRER, M. (1990 ): L’infant i el jove amb problemàtica social. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

PÉREZ-CAMPANERO, M.P. (1998): Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid:

Narcea.

PÉREZ SERRANO, G. (1996): Elaboración de proyectos Sociales. Casos prácticos. Madrid: Narcea.

PONCE, C. i MAS, B. (1996): La intervención socio-educativa en la infancia y adolescencia. Barcelona: Fundación

Dabar.

SÁEZ, J. (1993): El educador social. Murcia: Universidad de Murcia.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIDÀCTICA GENERAL/11081009