DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura EDUCACIÓ MULTICULTURAL Codi 11081209
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moran@urv.cat
Professors/es
MORAN VEGA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L´ educació multicultural s´ha convertit en els darreres anys en un tema constant de debatre i reflexió. Es parla i s´escriu molt d´aquest tema, però des de diferents perspectives. En aquesta assignatura s´enfoca l´ educació multicultural com a preparació per a la intervenció en la realitat social en la qual es viu en el nostre país.

Competències
Codi  
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A19 Col.laborar i assessorar als mitjans de comunicació en l´elaboració de programes amb contingut socioeducatiu
A21 Desenvolupar el domini lingüístic que posibiliti i afavoreixi el treball en entorns multiculturals i plurilingüístics.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B11 Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte.
B13 Evitar actituds moralistes i conductes d´adoctrinament dirigides als subjectes de la intervenció.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar, distingir i valorar les característiques i funcions bàsiques del complexe cultural a la societat actual A2
Adquirir el vocabulari bàsic de l'asignatura A21
C5
Adquirir instruments i estrategies adequades per realitzar intervencions eficaces que promoguin la multiculturalitat A11
A12
Conèixer les diferents posicions filosòfico-polítiques sobre l'organització de les societats multiculturals A8
C4
Comprendre el paper dels educadors socials en les polítiques socio-educatives actuals dirigides a la integració A4
Realitzar lectures crítico-comprensives B2
B3
B4
B5
C1
C2
Desenvolupar pautes d'observació i anàlisi de materials audiovisuals A19
Adquirir pautes d'elaboració de treballs científics A11
B4
C2
C5
Adquirir habilitats comunicatives i tècniques de resolució de conflictes en situacions multiculturals A21
B2
B11
Sensiblitzar i formar a l' educador social en el tractament educatiu de la diversitat cultural derivada de la convivència de diferents grups ètnics i culturals A7
Erradicar actituds xenòfobes i racistes B13
Adquirir una percepció crítica respecte de les cultures i de la pròpia cultura B9
Augmentar l'interés i la curiositat per la comprensió de les cultures alienes A2

Continguts
Tema Subtema
A. Part teòrica

Bloc 1
1. Legislació en matèria d´immigració.
2. Criminalització de la immigració.
3. Conceptes claus.
Bloc 2
4. Neo-problemàtiques socials i els processos de la immigració. Característiques de la immigració.
5. Immigració i treball.
6. Jóves inmigrants.
7. Dones immigrades.
8. La immigració a Europa.
9. Cultura gitana i altres cultures.
Bloc 3: Educació per a la convivència i la diversitat
10. Cultura. Identitat cultural. Diversitat i convivencia.
11. Educació multicultural / Educació intercultural
12. Racisme i xenofòbia.
13. Elements per elaborar un programa que treballi la convivencia i la diversitat.

B. Part Pràctica
1. Anàlisi de lectures
2. Anàlisi de pel.lícules, CD-ROM i comentari
3. Elaboració d´un treball personal
4. Exposició en grup
5. Utilitzant internet per portar a terme una recerca de l´educació multicultural a Catalunya, Espanya i a altres països de la comunitat europea i de la resta de món.
6. Crear una llista de discussió
7. Anàlisi i comentari de xarrades d´especialistes en el camp

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 25 50
Debats
1 5 6
Presentacions / exposicions
2 8 10
Treballs
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 8 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. Per les característiques del bloc que ens ocupa, aquesta és una de les activitats que ocuparà més temps al llarg del curs.
Debats Es la discussió o confrontació en “format televisiu”, on dos grups d’alumnes defensen dues postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. Cada grup, prèviament, haurà presentat un resum per escrit de la seva intervenció al professor.
Presentacions / exposicions Es l’exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball. La presentació va dirigida a la resta de l’alumnat del grup. Prèviament el professor haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la presentació.
Treballs Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Assistència, participació i grau de coneixement . 5
Presentacions / exposicions Ajustar-se al tema sol.licitat.
Utilitzar metodologia adequada.
Nivell de coneixements aportats.
Interacció amb el grup.
10
Treballs Seguir les normes aprovades pel Departament referent a la presentació de treballs escrits. 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ajustar-se a el que es va demanar.
Relacionar els aspectes pràctics amb els continguts teòrics.
35
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral).


Fonts d'informació

Bàsica

AGUADO, M.T. (1996): “Educación multicultural: su teoría y su práctica”. En Cuadernos de la UNED, núm. 152.Madrid

AGUADO, T.; JIMÉNEZ, C. y JIMÉNEZ-FRÍAS, R. (1998): Educación Multicultural. Bases teórico-prácticas, Vídeo y guía didáctica. Madrid:UNED.

ALEGRET, J.LL. y otros (1998): La educación intercultural en Europa. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.

AVILÉS, J. (2002). La cuestión de la inmigración en España. Fundación para el Análisis y los Estudios Sociales. en www.gees.org/publicaciones/an/an10.htm

CASANOVA, M.A. (2002): La atención a la diversidad en la Comunidad de Madrid. Ponencia presentada al Seminario sobre Inmigración y Sistemas Educativos, 13-14 junio. Madrid, CIDE

CD-ROM (2000): Per una europa solidària. Junts contra el racisme. Centre de documentació europea.

COMAS, M. (2001): L´atenció als menors immigrants no acompanyats a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Cuadernos de Pedagogía (1997): Hacia una educación multicultural (Monográfico), 262, Diciembre. Madrid.

DELGADO, M. (1998): Diversitat i intepretació lógica i dinàmica de les identitats a Catalunya. Barcelona: Edit. Empúries.

DHALBERG, G.; MOSS,P. y PENCE, A. (1999): “Les direccions de la minoria en el món majoritari: amenaces i possibilitats”. En Temes d´infància. Mes enllà de la qualitat. Págs. 287-336

DOMINGO, A.; BAYONA, J.; BRANCÓS, I. (2002)  Migracions internacionals i població jove de nacionalitat estrangera a Catalunya Secretaria General de Joventut. Departament de la Presidencia. Generalitat de Catalunya. Barcelona.

ESTEVE, J. M. (2002): La educación de los inmigrantes: un reto del interculturalismo europeo. 1er Encuentro Internacional Sobre Educación Intercultural. Málaga, 30 y 31 de Mayo de 2002. Ponencia multicopiada en vías de publicación.

FUENTES, E. (2000): CD-ROM Cuaderno de viaje de Marruecos. Tarragona: Institut de Ciències de l´educació. URV

GARCÍA CASTAÑO, F.J. y BARRAGÁN, C. (2000): “ Sociedad multicultural e interculturalismo versus immigración extranjera: aportaciones teóricas para el debate”. En Documentación Social, núm. 121, págs.209-232

LALUEZA, C. (2002)  Races, racisme i diversitat. La ciencia, una arma contra el racisme  Bromera – Universitat de Valencia. Alzira.

MARÍ, R. (2002) “Análisis de la educación intercultural y propuesta de un modelo de pedagogía intercultural” Tesis doctoral inédita leída en la Universidad de Barcelona.

MOLINA, F. (1998): Interculturalitat i educació. Una reflexió sociològica sobre l´acció educativa.Ediccions Universitat de Lleida.

SAN MARTÍN SALA, J. (2000): Teoría de la cultura.  Madrid: Ed. Síntesis.

SARTORI, G. (2001): La sociedad multiétnica, pluralismo, multiculturalismo y extranjeros. Madrid: Ed. Taurus. Madrid

SORIANO, E. (2001): Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Su contexto educativo. Madrid, La Muralla.

SEGARRA, E. (2002): La legislación española sobre extranjería e inmigración. Ed. Publicacions Universitat de Barcelona. Barcelona.

SEGURA, A. (2002): Aproximación al mundo Islámico. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.

VALERO, J.R. (2002): Inmigración y escuela. La escolarización en España de los hijos de los inmigrantes africanos. Universitat d´Alacant. Alacant.

YARNOZ, C. (2002)  “Europa tiembla ante la oleada migratoria internacional”  pág. 7. El País. 26 de Mayo.

 

 

Filmografía bàsica.

Complementària

Recomanacions