DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA I HISTÒRIA DE L´EDUCACIÓ JUVENIL Codi 11081210
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SOLÉ BLANCH, JORDI
Adreça electrònica jordi.sole@urv.cat
Professors/es
SOLÉ BLANCH, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Definició continguts BOE: Aspectos sociopsicológicos de los jóvenes. La Educación Juvenil en los textos históricos. Enseñanzas medias y teorías de la Educación de los jóvenes. El proceso educativo de los/as hijos/as jóvenes. Emancipación y responsabilidad social. Las culturas juveniles y la problemática socioeducativa.

Competències
Codi  
A1 Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A6 Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B11 Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B14 Planificació i organització
B16 Motivació per la qualitat
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les teories de l’educació juvenil en el seu desenvolupament històric. A1
A2
A6
A12
B9
B11
B12
C2
C4
2. Identificar els canvis dels valors vàlids per a cada societat com a condicionants de la història de l’educació i els models juvenils. A1
A2
A3
A6
A7
A8
A12
A14
B3
C3
3. Aproximar-se a la teoria i història de l’educació juvenil a través de les formes i expressions artístiques de cada època. A1
A2
A3
A6
B1
C1
C2
4. Conèixer i saber analitzar els perfils juvenils del segle XXI per abordar les noves problemàtiques socioeducatives. A1
A3
A4
A7
A8
A12
A14
B2
B3
B9
B14
B16
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc A – De l’Antiguitat al Segle XIX
1. La formació dels joves a Grècia.
1.1. Safo, una dona que es revela.
1.2. Isòcrates: un model d’educació superior pels joves dirigents.

2. Els Romans joves i el sistema gentilici romà.
2.1. Ritus d’iniciació.
2.2. Petroni: El Satiricó.

3. Tipus de l’Edat Mitja. L’hàbit, l’espasa i el llibre.

4. Cortesans i il•lustrats.
4.1. El cortesano de Baltasar Castiglione.
4.2. La condició femenina en l’aristocràcia francesa de l’Antic Règim: La princesa de Clèves de Mme. De Lafayette.
4.3. Rousseau: L’Emili. Voltaire: Càndit.

5. Joventut romàntica perseguint la plenitud.
5.1. Les penes del jove Werther de Goethe.
5.2. Heroïnes del segle XIX: la tragèdia de l’alliberació femenina. Madamme Bovary i el camí de l’adulteri. Violeta Valery (La Traviata), extraviada pel seu passat.
5.3. Faust de Goethe: el progrés i la superació.
Bloc B – Del Segle XX als nostres dies.
6. La joventut en les utopies.
6.1. Els joves i l’educació sota els totalitarismes.
6.2. La lluita per la vida i la revolució social. Anarquia, terra i llibertat.

7. La diferència de ser jove: el rebel sense causa.

8. La revolució juvenil dels anys 60.
8.1. Contracultura, hippies y rebel•lió estudiantil a Norteamérica.
8.2. De la rive gauche de París al maig del 68
8.3. Color i música de la joventut britànica.
8.4. Crònica d’una versió juvenil espanyola.
8.5. De la revolta estudiantil al yupisme. Wall Street d’Oliver Stone.

9. Joves desorientats en la postmodernitat.
9.1. La Generació X.
9.2. De la tribu al freak.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Metodologies integrades
22 22 44
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
1 20 21
Proves de Desenvolupament
1 10 11
Proves orals
2 25 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologia docent i sistema d'avaluació.
Metodologies integrades La presentació dels temes del programa combinarà les sessions magistrals amb l'ús de recursos didàctics, tecnològics i àudiovisuals per a complementar l'exposició oral del professor de l'assignatura. En les classes presencials es pretén donar a conèixer aquelles manifestacions artístiques i culturals pròpies de les èpoques històriques que s'aborden (literatura, òpera, cinema, etc.). Puntualment, es comptarà amb la participació dels/les alumnes per a presentar a l'aula les obres artístiques escollides en el pla individual d'acció tutorial.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Proves orals
Descripció
L'atenció personalitzada és obligatòria a fi d'orientar el treball de l'alumne, tant pel que fa a la defensa oral de l'obra literària escollida com a l'elaboració de les memòries i la recensió de l'article.

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades Per a presentar el contingut de l'assignatura i a fi de poder conèixer el material audio-visual i operístic que es portarà a classe es preveu utilitzar diferents mitjans tecnològics i didàctics. És per això que s'exigeix l'assistència d'un 80% de les sessions programades.
10% de la nota
Proves de Desenvolupament Caldrà presentar un dossier en el que s'inclogui una memòria-resum dels temes tractats a classe.
30% de la nota
Proves de Desenvolupament El professor de l'assignatura presentarà un dossier d'articles i capítols de llibres que analitzen els actuals models juvenils perquè els alumnes facin la recensió d'un d'ells.
30% de la nota
Proves orals Defensa oral en tutoria d'una obra literària vinculada als contexts històrics i juvenils tractats en l'assignatura.
30% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no assisteixin a classe hauran de realitzar els següents treballs: 1. Resum dels següents texts (35% de la nota): - FOUCAULT, Michel (1984): “Capítulo V: El verdadero amor” a Historia de la sexualidad. 2- El uso de los placeres. Siglo Veintiuno Editores. Buenos Aires. - FRASCHETTI, Augusto (1996): “El mundo romano” en LEVI, Giovanni i SCHMITT, Jean – Claude (Direc.); (1996): Historia de los jóvenes I. De la Antigüedad a la Edad Moderna. Taurus. Madrid, (pp. 73-116) - MARCHELO-NIZIA, Christiane (1996): “Caballería y courtesiose” en LEVI, Giovanni y SCHMITT, Jean-Claude: Historia de los jóvenes I. De la Antigüedad a la Edad Moderna. Editorial Taurus. Madrid. (pp. 167-214). - SHATUCK, Roger 1998 (2001): “Los placeres de la abstinencia: Mne. De Lafayette y Emily Dickinson” en Conocimiento prohibido. De Prometeo a la pornografía. Editorial Grupo Santillana. Punto de lectura. Madrid, pp. 199-248. - PASSERINI, Luisa (1996): “La juventud, metáfora del cambio social (dos debates sobre los jóvenes en la Italia fascista y en los EE.UU. durante los años cincuenta)” en LEVI, Giovanni y SCHMITT, Jean-Claude (direc.): Historia de los jóvenes II. La Edad Contemporánea. Editorial Santillana, Taurus, S.A. Madrid, (pp. 386-453). - MICHAUD, Eric (1996): “Soldados de una idea: los jóvenes bajo el Tercer Reich” en LEVI, Giovanni y SCHMITT, Jean-Claude (direc.): Historia de los jóvenes II. La Edad Contemporánea. Editorial Santillana, Taurus, S.A. Madrid, (pp. 347-375). 2. Recensió d'un dels texts següents (35% de la nota). - Text de: REGUILLO, Rossana (2000): “Entre la insubmissió i l'obediència. Cossos juvenils i polítiques d'identitat” a FEIXA, Carles i R. SAURA, Joan (eds.): Joves entre dos móns. Moviments juvenils a Europa i a l'Amèrica Llatina. II Fòrum d'Estudis sobre la Joventut. Universitat de Lleida. Secretaria General de la Joventut. Barcelona, (pp. 109-122). - Text de: BREA, José Luis (2001): “Todas las fiestas del futuro: cultura y juventud (S. 21)” en Exit, imagen y cultura, nº 4. Olivares y Asociados, S.L. Madrid. (pp. 114-124). - Text de: BRUCKNER, Pascal (2001): “Unos adultos pequeñitos, muy pequeñitos” en Exit, Imagen y Cultura, nº 4. Olivares y Asociados, S.L. Madrid. (pp. 70-72). - Text de: GILI, Marta (2001): “Pero... tú... ¿quién te has creído que eres?” en Exit, Imagen y Cultura, nº 4. Olivares y Asociados, S.L. Madrid. (pp. 16-26). - Text de: DELGADO, Manuel (2002): “Estética e infamia. De la distinción al estigma en los marcajes culturales de los jóvenes urbanos” a FEIXA, Carles; COSTA, Carmen; PALLARÉS, Joan (eds.): Movimientos juveniles en la Península Ibérica. Graffitis, grifotas, okupas. Editorial Ariel. Barcelona, pp. 115-143. - Text de:GARCÍA CANCLINI, Néstor (2004): “¿Ser diferente es desconectarse?. Sobre las culturas juveniles” en Desiguales, diferentes, desconectados. Mapas de la interculturalidad. Edita Gedisa. Barcelona. - Text de: NILAN, Pam (2004): “Culturas juveniles globales” en Revista de Estudios de Juventud: De las tribus urbanas a las culturas juveniles, nº 64. Instituto de la Juventud (INJUVE). Madrid, (pp.39-48). - Text de: REGUILLO, Rossana (2004): “La performatividad de las culturas juveniles” en Revista de Estudios de Juventud, nº 64. Instituto de la Juventud (INJUVE). Madrid, (pp. 49-56). -Text de: SOLÉ BLANCH, J. (2006): “Microculturas juveniles y nihilismos virtuales” en Revista TEXTOS de la Cibersociedad, nº 9. Temática Variada. Edita el Obervatorio para la cibersociedad. ISSN: 1577-3760. Disponible en: http://www.cibersociedad.net 3. Defensa oral d'una obra literària acordada amb el professor de l'assignatura (30% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica FEIXA, Carles, Culturas juveniles en España (1960-2004),, INJUVE, 2004, Madrid
FEIXA, Carles, De jóvenes, bandas y tribus. Antropología de la juvenutd,, Ariel, 1998, Barcelona
ARIÉS, Philippe, El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen,, Taurus, 1987, Madrid
BOWEN, James, Historia de la Educación Occidental. (Tres volúmenes),, Herder, 1985, Barcelona
ABBAGNANO, N. i VISALBERGHI, A, Historia de la Pedagogía, Fondo de Cultura Económica, 1964, México
ARIÈS, Philippe y DUBY, Georges, Historia de la vida privada, Taurus, 1992, Madrid
LEVI, Giovanni i SCHMITT, Jean – Claude (Direc.), Historia de los jóvenes (I y II), Taurus, 1996, Madrid

Complementària

Recomanacions