Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A4
Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A5
Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A6
Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius.
A7
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A9
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10
Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A11
Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A13
Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14
Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
A18
Produir i gestionar mitjans i recursos per a la intervenció socioeducativa
B1
Aprendre a aprendre
B2
Resoldre problemes de forma efectiva
B3
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4
Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5
Treballar de forma col·laborativa
B6
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9
Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10
Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B11
Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte.
B12
Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B13
Evitar actituds moralistes i conductes d´adoctrinament dirigides als subjectes de la intervenció.
B14
Planificació i organització
B17
Presa de desicions
B18
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
Oferir un marc de coneixement ampli i contrastat sobre la família: concepte, ressenya sobre la transformació històrica que ha sofert, taxonomies de tipus de família, descripció de l'educació familiar i les seves funcions, anàlisi crític dels estils educatius.
A3 A4
C2 C3 C4
Accedir a la formulació bàsica d'algunes teories explicatives de la dinàmica familiar amb prospectives d'intervenció educativa (particularment des de la teràpia sistèmica).
A2 A3
C2 C3 C5
Generar orientacions i criteris tècnics d'intervenció operatius per l'optimització educativa de l'àmbit familiar.
A3 A9
B14 B17 B18
C2 C3 C5
Reconèixer les fases clau de desenvolupament de la família per tal d'advertir els períodes més crítics (les transicions com a moments de vulnerabilitat familiar i/o com a oportunitats de creixement).
A5 A7
B12 B13
C2 C3 C5
Prendre consciència de la competència professional de l'educador en relació al treball amb el nucli familiar (la força del grup supera l'energia d'un únic individu).
A1 A11 A13 A14
B4 B5 B6 B7
C2 C3 C5
Assumir la necessitat d'adoptar un posicionament positiu en relació a la intervenció terapèutica a nivell familiar (no centrar l'enfocament de l'acció educativa només en el subjecte: cal una visió més global, especialment en els casos d'atenció a menors i joves).
A11 A13 A14
B1 B2 B3
C2 C3 C5
Assajar amb exemples hipotètics l'anàlisi de situacions i l'establiment de línies d'intervenció pròpies d'un educador que siguin coherents i ajustades a la dificultat i l'escenari.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Presentació pormenoritzada de l’assignatura (caràcter, essència i dinàmica) i el seu programa (especialment en relació a l’avaluació). També creació dels grups de treball, selecció de tema per realitzar el treball monogràfic per grups i orientacions per desenvolupar-lo de forma adient.
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l’assignatura.
Seminaris
Treball en profunditat d’un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Debats
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions
Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis
Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l’assignatura.
Treballs
Treballs que realitza l’alumne.
Estudi de cas
PBL: Aprenentatge basat en problemes
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories tindran fonamentalment una doble funcionalitat: per una banda serviran als alumnes per resoldre dubtes o plantejar situacions singulars de caire individual i també seran l’espai on els grups de treball podran comprovar l’evolució del seu treballl.
Avaluació
Descripció
Pes
Resolució de problemes, exercicis
PRÀCTIQUES PRESENCIALS:
- Resolució de qüestionaris.
- Supòsits pràctics.
- Anàlisi de documents i reflexió guiada.
- Xerrades de professionals.
- Visita institucions/programes (probable).
30%
Treballs
TREBALL DE L’ASSIGNATURA:
- Aprofundiment sobre un tòpic vinculat al desenvolupament del nucli familiar.
- Constarà d’una dimensió de recerca teòrica (conceptualització i descripció del tema) i d’una dimensió aplicativa (exposició d’un procés d’intervenció: creació o reproducció).
- Exposició obligatòria mitjançant presentació de Power Point.
- Màxim tres alumnes per grup de treball.
- Imprescindible: l’evolució del treball ha d’estar guiada i orientada per la professora i s’han de respectar els formalismes bàsics en relació a la presentació d’un treball universitari.
35%
Proves pràctiques
PROVA ESCRITA:
Al final del quadrimestre dels continguts teòrics impartits i discutits a classe (format: per determinar).
30%
Altres comentaris i segona convocatòria
1. Per aprovar l'assignatura caldrà superar satisfactòriament els tres apartats referenciats.
2. Els alumnes que no puguin assistir a classe i, per tant no puguin realitzar les pràctiques programades de forma presencial, hauran de comunicar a la professora aquesta situació el més aviat possible per tal d'establir un pla alternatiu (abans de finalitzar el mes de febrer).
3. La realització d'un treball addicional i opcional (sobre una lectura o una pel·lícula i seguint unes instruccions concretes) dona a l'alumne la possibilitat de pujar nota (fins un màxim de 2 punts).
Les notes parcials de les diferents parts que composen la qualificació final (pràctiques + treball + prova) NOMÉS les guardaré fins la segona convocatòria de l'assignatura.
Fonts d'informació
Bàsica
:
AMORÓS MARTÍ, P. (1987): La adopción y el
acogimiento familiar. Madrid: Narcea
:
ANDOLFI, M. (1991): Terapia familiar, un
enfoque interaccional. Barcelona: Paidós
:
BARUDY LABRÍN, J. (1998): El dolor invisible de
la infancia, una lectura ecosistémica del maltrato infantil. Barcelona:
Paidós
:
BERTALANFFY, L. (1976): Teoría general de los
sistemas. Madrid: Fondo de Cultura Económica
:
BETTELHEIM, B. (2003): No hay padres perfectos.
Barcelona: Editorial Crítica, colección Biblioteca de Bolsillo
:
BOTELLA, L. y FREIXAS, G. (1998): Teoría de los
constructos personales. Barcelona: Laertes Psicopedagogía
:
BRONFENBRENNER,U. (1987): La ecología del desarrollo humano. Barcelona:
Paidós
:
BURGUIÈRE, A.; KLAPISCH-ZUBER, C.
et al. (1988): Historia
de la Familia. Tomo 1 y 2. Madrid: Alianza Editorial
:
CUNNINGHAM, C. y DAVIS, H. (1988): Trabajar con los padres.
Madrid: Siglo XXI
:
DEL CAMPO, S. (1982): La evolución de la
familia española en el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial
:
GORDON, T. (1982): Padres eficaz y
técnicamente preparados. México: DIANA
:
MORIYÓN GARCÍA, F. (2004): Familia y escuela.
Madrid: CCS;ICCE
:
MUSITU OCHOA, G. (2001): La familia y la
educación. Barcelona: Octaedro
:
MUSITU, G. et al. (1996): Educación familiar y
socialización de los hijos. Barcelona: Idea Books
:
NAVARRO, I. (2007): Familias y problemas;
un programa especializado en intervención psicosocial. Madrid: Síntesis
:
PELZER, D. (2000): El niño sin nombre.
Barcelona: Planeta 2MIL1
:
PELZER, D. (2001): Un hombre llamado Dave.
Barcelona: Ediciones Obelisco
:
PITTMAN, F.S. (1990): Momentos decisivos,
tratamiento de familias en situaciones de crisis. Barcelona: Paidós
:
REVISTA DE INVESTIGACIÓN EN LA ESCUELA, monográfico
(2001): “Contexto familiar: contexto escolar”. Nº44
:
RODRIGO,
M.J. y PALACIOS, J.
–coord.–
(1998): Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.
1. Per aprovar l’assignatura caldrà superar satisfactòriament els tres apartats referenciats.
2. Els alumnes que no puguin assistir a classe i, per tant no puguin realitzar les pràctiques programades de forma presencial, hauran de comunicar a la professora aquesta situació el més aviat possible per tal d’establir un pla alternatiu (abans de finalitzar el mes de febrer).
3. La realització d’un treball addicional i opcional (sobre una lectura o una pel•lícula i seguint unes instruccions concretes) dona a l’alumne la possibilitat de pujar nota (fins un màxim de 2 punts).
Les notes parcials de les diferents parts que composen la qualificació final (pràctiques + treball + prova) NOMÉS les guardaré fins la segona convocatòria de l’assignatura.