DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN EL MEDI FAMILIAR Codi 11081215
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
DOMÍNGUEZ GONZÁLEZ, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica mariajose.dominguez@urv.cat
Professors/es
DOMÍNGUEZ GONZÁLEZ, MARÍA JOSÉ
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A5 Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A6 Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
A18 Produir i gestionar mitjans i recursos per a la intervenció socioeducativa
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B11 Mostrar respecte i comprensió cap a les diferents parts implicades en un conflicte.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B13 Evitar actituds moralistes i conductes d´adoctrinament dirigides als subjectes de la intervenció.
B14 Planificació i organització
B17 Presa de desicions
B18 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Oferir un marc de coneixement ampli i contrastat sobre la família: concepte, ressenya sobre la transformació històrica que ha sofert, taxonomies de tipus de família, descripció de l'educació familiar i les seves funcions, anàlisi crític dels estils educatius. A3
A4
C2
C3
C4
Accedir a la formulació bàsica d'algunes teories explicatives de la dinàmica familiar amb prospectives d'intervenció educativa (particularment des de la teràpia sistèmica). A2
A3
C2
C3
C5
Generar orientacions i criteris tècnics d'intervenció operatius per l'optimització educativa de l'àmbit familiar. A3
A9
B14
B17
B18
C2
C3
C5
Reconèixer les fases clau de desenvolupament de la família per tal d'advertir els períodes més crítics (les transicions com a moments de vulnerabilitat familiar i/o com a oportunitats de creixement). A5
A7
B12
B13
C2
C3
C5
Prendre consciència de la competència professional de l'educador en relació al treball amb el nucli familiar (la força del grup supera l'energia d'un únic individu). A1
A11
A13
A14
B4
B5
B6
B7
C2
C3
C5
Assumir la necessitat d'adoptar un posicionament positiu en relació a la intervenció terapèutica a nivell familiar (no centrar l'enfocament de l'acció educativa només en el subjecte: cal una visió més global, especialment en els casos d'atenció a menors i joves). A11
A13
A14
B1
B2
B3
C2
C3
C5
Assajar amb exemples hipotètics l'anàlisi de situacions i l'establiment de línies d'intervenció pròpies d'un educador que siguin coherents i ajustades a la dificultat i l'escenari. A6
A10
A18
B9
B10
B11
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptualització de família:

1.1. Vessant relacional.
1.2. Vessant estructural.
2. L’educació familiar:
2.1. Estils educatius (relacions paterno-filials).
2.2. Interaccions intrafamiliars (relacions fraternals).
2.3. Nocions aplicades de psicologia evolutiva.
3. Model teòric sistèmic-relacional.
-
4. La teoria de l’afecció: bastida de les nostres relacions personals.
-
5. Factors implicats en la intervenció educativa:
5.1. Relació d’ajuda (escolta activa/confrontació).
5.2. Eina de l’entrevista.
5.3. Repercussions del posicionament del professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0.5 1.5
 
Sessió Magistral
24 10 34
Seminaris
7 3 10
Debats
2 2 4
Presentacions / exposicions
3 4 7
Resolució de problemes, exercicis
11 6 17
Treballs
14 10 24
Estudi de cas
5 4 9
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació pormenoritzada de l’assignatura (caràcter, essència i dinàmica) i el seu programa (especialment en relació a l’avaluació). També creació dels grups de treball, selecció de tema per realitzar el treball monogràfic per grups i orientacions per desenvolupar-lo de forma adient.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d’un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l’assignatura.
Treballs Treballs que realitza l’alumne.
Estudi de cas PBL: Aprenentatge basat en problemes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories tindran fonamentalment una doble funcionalitat: per una banda serviran als alumnes per resoldre dubtes o plantejar situacions singulars de caire individual i també seran l’espai on els grups de treball podran comprovar l’evolució del seu treballl.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis PRÀCTIQUES PRESENCIALS:
- Resolució de qüestionaris.
- Supòsits pràctics.
- Anàlisi de documents i reflexió guiada.
- Xerrades de professionals.
- Visita institucions/programes (probable).
30%
Treballs TREBALL DE L’ASSIGNATURA:
- Aprofundiment sobre un tòpic vinculat al desenvolupament del nucli familiar.
- Constarà d’una dimensió de recerca teòrica (conceptualització i descripció del tema) i d’una dimensió aplicativa (exposició d’un procés d’intervenció: creació o reproducció).
- Exposició obligatòria mitjançant presentació de Power Point.
- Màxim tres alumnes per grup de treball.
- Imprescindible: l’evolució del treball ha d’estar guiada i orientada per la professora i s’han de respectar els formalismes bàsics en relació a la presentació d’un treball universitari.
35%
Proves pràctiques PROVA ESCRITA:
Al final del quadrimestre dels continguts teòrics impartits i discutits a classe (format: per determinar).
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Per aprovar l'assignatura caldrà superar satisfactòriament els tres apartats referenciats.

2. Els alumnes que no puguin assistir a classe i, per tant no puguin realitzar les pràctiques programades de forma presencial, hauran de comunicar a la professora aquesta situació el més aviat possible per tal d'establir un pla alternatiu (abans de finalitzar el mes de febrer).

3. La realització d'un treball addicional i opcional (sobre una lectura o una pel·lícula i seguint unes instruccions concretes) dona a l'alumne la possibilitat de pujar nota (fins un màxim de 2 punts).

Les notes parcials de les diferents parts que composen la qualificació final (pràctiques + treball + prova) NOMÉS les guardaré fins la segona convocatòria de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

:       AMORÓS MARTÍ, P. (1987): La adopción y el acogimiento familiar. Madrid: Narcea

:       ANDOLFI, M. (1991): Terapia familiar, un enfoque interaccional. Barcelona: Paidós

:       BARUDY LABRÍN, J. (1998): El dolor invisible de la infancia, una lectura ecosistémica del maltrato infantil. Barcelona: Paidós

:       BERTALANFFY, L. (1976): Teoría general de los sistemas. Madrid: Fondo de Cultura Económica

:       BETTELHEIM, B. (2003): No hay padres perfectos. Barcelona: Editorial Crítica, colección Biblioteca de Bolsillo

:       BOTELLA, L. y FREIXAS, G. (1998): Teoría de los constructos personales. Barcelona: Laertes Psicopedagogía

:       BRONFENBRENNER, U. (1987): La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós

:       BURGUIÈRE, A.; KLAPISCH-ZUBER, C. et al. (1988): Historia de la Familia. Tomo 1 y 2. Madrid: Alianza Editorial

:       CUNNINGHAM, C. y DAVIS, H. (1988): Trabajar con los padres. Madrid: Siglo XXI

:       DEL CAMPO, S. (1982): La evolución de la familia española en el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial

:       GORDON, T. (1982): Padres eficaz y técnicamente preparados. México: DIANA

:       MORIYÓN GARCÍA, F. (2004): Familia y escuela. Madrid: CCS;ICCE

:       MUSITU OCHOA, G. (2001): La familia y la educación. Barcelona: Octaedro

:       MUSITU, G. et al. (1996): Educación familiar y socialización de los hijos. Barcelona: Idea Books

:       NAVARRO, I. (2007): Familias y problemas; un programa especializado en intervención psicosocial. Madrid: Síntesis

:       PELZER, D. (2000): El niño sin nombre. Barcelona: Planeta 2MIL1

:       PELZER, D. (2001): Un hombre llamado Dave. Barcelona: Ediciones Obelisco

:       PITTMAN, F.S. (1990): Momentos decisivos, tratamiento de familias en situaciones de crisis. Barcelona: Paidós

:       REVISTA DE INVESTIGACIÓN EN LA ESCUELA, monográfico (2001): “Contexto familiar: contexto escolar”. Nº44

:      

RODRIGO, M.J. y PALACIOS, J.

–coord.– (1998): Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.

Complementària

:       http://w3.cnice.mec.es/recursos2/e_padres/

:       http://www.aulainfantil.com/

:       http://www.avntf-evntf.com/

:       http://www.educacionfamiliar.org/

:       http://www.hacerfamilia.es/

http://www.lafamiliaeduca.net/
Recomanacions


 
Altres comentaris
1. Per aprovar l’assignatura caldrà superar satisfactòriament els tres apartats referenciats. 2. Els alumnes que no puguin assistir a classe i, per tant no puguin realitzar les pràctiques programades de forma presencial, hauran de comunicar a la professora aquesta situació el més aviat possible per tal d’establir un pla alternatiu (abans de finalitzar el mes de febrer). 3. La realització d’un treball addicional i opcional (sobre una lectura o una pel•lícula i seguint unes instruccions concretes) dona a l’alumne la possibilitat de pujar nota (fins un màxim de 2 punts). Les notes parcials de les diferents parts que composen la qualificació final (pràctiques + treball + prova) NOMÉS les guardaré fins la segona convocatòria de l’assignatura.