DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LA INTEGRACIÓ EDUCATIVA Codi 11081219
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PARERA POZUELO, BELÉN
Adreça electrònica belen.parera@urv.cat
Professors/es
PARERA POZUELO, BELÉN
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Comprendre la génesi dels procesos històrics de consolidació de la professió i de la intervenció socioeducativa
A2 Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països.
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A4 Conèixer les polítiques de benestar social i la legislació que sustenten els procesos d´intervenció socioeducativa.
A5 Conèixer els estadis evolutius de la població amb la que es treballa
A6 Conèixer els factors biològics i ambientals que afecten als procesos socioeducatius.
A7 Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
A8 Conèixer les bases pedagògiques, psicològiques i sociològiques dels procesos d´intervenció socioeducativa
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
A14 Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
A17 Organitzar i gestionar projectes i serveis socioeducatius.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa.
B10 Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa.
B12 Evitar actituds paternalistes cap els subjectes de la intervenció, especialment cap els mes desafavorits.
B17 Presa de desicions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
a) Conèixer l'evolució històrica de la integració A1
B3
C3
b) Apropar-se als conceptes teòrics que fonamenten la intervenció en diferents discapacitats A3
B1
C3
c) Conèixer el marc legislatiu A2
A4
B6
C3
d) Conèixer les característiques i problemàtica socio-educativa de les persones amb discapacitat A3
A5
A6
A7
A8
B1
C3
e) Conèixer les principals tendències existents en relació a la integració sociolaboral de persones amb discapacitats A2
A3
A4
A8
A9
B1
C3
f) Conèixer alguns dels principals criteris facilitadors de la integració sociolaboral de les persones amb discapacitats. El treball amb suport A2
A3
A7
A8
B1
C3
g) Conèixer i analitzar centres, projectes i experiències concretes del nostre context referents a diferents entorns relacionats amb la integració sociolaboral de les persones amb disminucions. A4
A7
A8
B1
C3
h) Valorar les possibilitats educatives dels alumnes amb discapacitats. A11
A12
A13
A14
A17
B2
B3
B5
B17
C2
C3
i) Conèixer els canvis que s'han de produir en els centres educatius per atendre els alumnes amb discapacitats. A3
A4
A7
B4
B5
B10
C3
j) Adquirir coneixements teorico-pràctics, de caràcter didàctic, per utilitzar-los en situacions reals. A8
A9
A12
A13
A17
B2
B17
C3
k) Conèixer els diferents serveis i professionals que existeixen a l'actualitat per facilitar la integració educativa. A3
A4
B5
B7
B9
B12
C3
l) Delimitar conceptes com: integració familiar, escolar, social i laboral. A3
A8
B1
C3

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. MARC CONCEPTUAL Tema 1.- Història de l’educació especial
Tema 2.- Concepte d’integració: familiar, escolar, social, laboral...
BLOC II. INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN EL CAMP DE LA INTEGRACIÓ Tema 3.- La discapacitat mental
Tema 4.- La discapacitat sensorial: visual i auditiva
Tema 5.- La discapacitat motriu
Tema 6.- La superdotació
Tema 7.- El TDAH
BLOC III. SERVEIS I PROFESSIONALS Tema 8.- Serveis estatals i comunitaris en resposta a la integració
Tema 9.- Professionals que intervenen en la integració.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Presentacions / exposicions
10 5 15
Sessió Magistral
26 26 52
Treballs
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 6 18
Metodologies integrades
10 0 10
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves orals
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Els alumnes realitzaran un treball en grup que hauran d'exposar a la classe
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Treballs Treball teoric-pràctic sobre algun tema treballat a l'assignatura.
En grup de 3 persones
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de documents audiovisuals o per escrit sobre la temàtica que es treballa a classe.
Metodologies integrades Construcció d'un dossier d'articles

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Metodologies integrades
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. Intercanviar informació, opinió i coneixements. Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. Assessorar en la recerca d’informació. Horari d'atenció: Dimarts de 16-18 Dijous de 16-17 i de 18-19

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball teòric-pràctic en grup 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de documents 20%
Metodologies integrades Confecció d'un dossier d'articles 20%
Proves orals Prova sobre continguts de caràcter oral i individual 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions