DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIDÀCTICA GENERAL I Codi 11091001
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VENINI REDÍN, ELENA
Adreça electrònica elena.venini@urv.cat
Professors/es
VENINI REDÍN, ELENA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Didàctica General de l'Ensenyament de Mestres comprèn un camp de coneixements que proporcionen la base teòrico-pràctica pel disseny, desenvolupament, innovació i avaluació dels processos d'E/A en contextos d'educació formal.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Analitzar el concepte i dimensions bàsiques de la didàctica. A1
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C5
2. Adquirir formació específica pel disseny i desenvolupament del procés d’E-A. A1
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C2
C3
C5
3 Innovar, investigar i reflexionar en el camp de la didàctica. A1
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C2
C3
C5
4. Prendre decisions didàctiques justificant-les teòricament. A1
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C3
C5
5. Sensibilitzar-se respecte els problemes didàctics i la necessitat de perfeccionament continu. A1
A36
B6
C2
C3
6. Familiaritzar-se amb les actuacions del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya A1
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - La didàctica. Concepte. Perspectives de la Didàctica. Característiques de la
didàctica. Principis didàctics de procediment.
- L’ensenyança. Evolució del concepte d’ensenyança. Pautes d’actuació per una ensenyança eficaç.
- L’aprenentatge. Factors que influencien l’aprenentatge.
- La instrucció.
TEMA 2 - La comunicació didàctica. Components de l’acte didàctic:
- El context de l’ensenyament. L’ensenyament formal. L’ensenyament no formal. L’ensenyament informal. L’escola. Plantejaments institucionals en els centres escolars. Els documents de gestió a l’escola. L’escola com a escenari d’operacions didàctiques: Recursos humans, materials i funcionals.
- El mestre. Tasques del mestre. Tipologies de mestres. Els estils docents. El curriculum ocult. La interacció didàctica. Llenguatges emprats per la interacció didàctica. Nivells de reciprocitat.
- L’alumne. Tipologies d’alumnes.
- Les estratègies metodològiques.
- El contingut. Les àrees de coneixement en les diferents etapes. Tipologia de continguts: Bloc conceptual, bloc procedimental, bloc actitudinal. Els eixos transversals. La selecció de continguts. Criteris de selecció de continguts. La seqüenciació de continguts. Organització de continguts. Redacció de continguts.
TEMA 3 - El curriculum. Concepte. Aspectes que inclou. Fonamentació del curriculum: sociològica, psicològica, disciplinar epistemològica, pedagògica. Funcions del curriculum.. Nivells de concreció curricular. Agents que hi intervenen. Aspectes que concreten. Estructura del Sistema Educatiu. El curriculum d’Educació Infantil. El curriculum d’Educació Primària. Proposta d'Ordenació Curricular dels Ensenyaments a Catalunya.
TEMA 4 - Components del curriculum: La programació didàctica. (1ª part)
- Els continguts.
- Els objectius. Funcions. Els objectius en el model tecnològic. Les taxonomies. Els objectius en el model de procés. Redacció d’objectius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 5 25
Presentacions / exposicions
0.25 10 10.25
Pràctiques a través de TIC
11 33 44
Resolució de problemes, exercicis
1 3 4
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i presa de contacte amb l'alumnat
Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Anàlisi i resolució de problemes o exercicis relacionats amb l'E/A
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura a classe
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret prèvia presentació escrita
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat
Resolució de problemes, exercicis - Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura
- Lectura obligatòria d'un llibre

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Atenció i resolució de dubtes que un alumne/a plantegi sobre qualsevol activitat de l'assignatura. Orientació i resolució de dubtes sobre els treballs en equip: presentacions, projecte, programacions, exercicis.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'avaluarà el procés seguit i l'aprenentatge final 20%
Presentacions / exposicions S'avaluarà el treball del grup i la presentació individual 10%
Pràctiques a través de TIC S'avaluarà tant la preparació com la resolució dels exercicis plantejats 20%
Resolució de problemes, exercicis L'avaluació valorarà el procés i els resultats 10%
Proves pràctiques Avaluació a mig quadrimestre i a final de quadrimestre sobre els continguts dels temes 1 i 2 i dels temes 3 i 4 respectivament 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BENEDITO, V., Aproximación a la didáctica., PPU, Barcelona: 1987
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, Barcelona: 1996
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
GARCIA PASCUAL, Enrique, Didáctica y Curriculum, Mira, Zaragoza: 2004
ZABALZA, M.A, Diseño y desarrollo curricular., Narcea. 9ª edic, Madrid: 2004
ZABALA, A, La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, Barcelona: 1995
FERNANDEZ PEREZ, M, Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI., Madrid: 1994
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, Barcelona: 2002

Complementària SANZ, Glòria, Comunicació efectiva a l'aula. Tècniques d'expressió oral per a docents, Graó, Barcelona: 2005
TORRES, J, El curriculum oculto., Morata, Madrid: 1991
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos, Narcea, Madrid: 1998
CANO, Elena, Guia per a l'autoavaluació i el desenvolupament de les competències del professorat, Graó, Barcelona: 2005
ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, Barcelona: 2002
MALLART, J. i altres, Repensar la Pedagogia, avui., Eumo, Vic: 2001

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal un treball constant de l'assignatura per poder ser avaluat positivament de forma contínua dels aprenentatges relatius al saber, saber fer, saber estar i ser.