Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1. Analitzar el concepte i dimensions bàsiques de la didàctica. |
A1
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7
|
C2 C5
|
2. Adquirir formació específica pel disseny i desenvolupament del procés d’E-A. |
A1
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
3 Innovar, investigar i reflexionar en el camp de la didàctica. |
A1
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
4. Prendre decisions didàctiques justificant-les teòricament. |
A1 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7
|
C2 C3 C5
|
5. Sensibilitzar-se respecte els problemes didàctics i la necessitat de perfeccionament continu. |
A1 A36
|
B6
|
C2 C3
|
6. Familiaritzar-se amb les actuacions del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya |
A1
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 |
- La didàctica. Concepte. Perspectives de la Didàctica. Característiques de la
didàctica. Principis didàctics de procediment.
- L’ensenyança. Evolució del concepte d’ensenyança. Pautes d’actuació per una ensenyança eficaç.
- L’aprenentatge. Factors que influencien l’aprenentatge.
- La instrucció.
|
TEMA 2 |
- La comunicació didàctica. Components de l’acte didàctic:
- El context de l’ensenyament. L’ensenyament formal. L’ensenyament no formal. L’ensenyament informal. L’escola. Plantejaments institucionals en els centres escolars. Els documents de gestió a l’escola. L’escola com a escenari d’operacions didàctiques: Recursos humans, materials i funcionals.
- El mestre. Tasques del mestre. Tipologies de mestres. Els estils docents. El curriculum ocult. La interacció didàctica. Llenguatges emprats per la interacció didàctica. Nivells de reciprocitat.
- L’alumne. Tipologies d’alumnes.
- Les estratègies metodològiques.
- El contingut. Les àrees de coneixement en les diferents etapes. Tipologia de continguts: Bloc conceptual, bloc procedimental, bloc actitudinal. Els eixos transversals. La selecció de continguts. Criteris de selecció de continguts. La seqüenciació de continguts. Organització de continguts. Redacció de continguts.
|
TEMA 3 |
- El curriculum. Concepte. Aspectes que inclou. Fonamentació del curriculum: sociològica, psicològica, disciplinar epistemològica, pedagògica. Funcions del curriculum.. Nivells de concreció curricular. Agents que hi intervenen. Aspectes que concreten. Estructura del Sistema Educatiu. El curriculum d’Educació Infantil. El curriculum d’Educació Primària. Proposta d'Ordenació Curricular dels Ensenyaments a Catalunya. |
TEMA 4 |
- Components del curriculum: La programació didàctica. (1ª part)
- Els continguts.
- Els objectius. Funcions. Els objectius en el model tecnològic. Les taxonomies. Els objectius en el model de procés. Redacció d’objectius.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
5 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
0.25 |
10 |
10.25 |
Pràctiques a través de TIC |
|
11 |
33 |
44 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
3 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i presa de contacte amb l'alumnat |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Anàlisi i resolució de problemes o exercicis relacionats amb l'E/A
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura a classe
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret prèvia presentació escrita |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat |
Resolució de problemes, exercicis |
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura
- Lectura obligatòria d'un llibre
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Atenció i resolució de dubtes que un alumne/a plantegi sobre qualsevol activitat de l'assignatura.
Orientació i resolució de dubtes sobre els treballs en equip: presentacions, projecte, programacions, exercicis.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'avaluarà el procés seguit i l'aprenentatge final |
20% |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà el treball del grup i la presentació individual |
10% |
Pràctiques a través de TIC |
S'avaluarà tant la preparació com la resolució dels exercicis plantejats |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
L'avaluació valorarà el procés i els resultats |
10% |
Proves pràctiques |
Avaluació a mig quadrimestre i a final de quadrimestre sobre els continguts dels temes 1 i 2 i dels temes 3 i 4 respectivament |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BENEDITO, V., Aproximación a la didáctica., PPU, Barcelona: 1987
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, Barcelona: 1996
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
GARCIA PASCUAL, Enrique, Didáctica y Curriculum, Mira, Zaragoza: 2004
ZABALZA, M.A, Diseño y desarrollo curricular., Narcea. 9ª edic, Madrid: 2004
ZABALA, A, La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, Barcelona: 1995
FERNANDEZ PEREZ, M, Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI., Madrid: 1994
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, Barcelona: 2002
|
|
Complementària |
SANZ, Glòria, Comunicació efectiva a l'aula. Tècniques d'expressió oral per a docents, Graó, Barcelona: 2005
TORRES, J, El curriculum oculto., Morata, Madrid: 1991
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos, Narcea, Madrid: 1998
CANO, Elena, Guia per a l'autoavaluació i el desenvolupament de les competències del professorat, Graó, Barcelona: 2005
ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, Barcelona: 2002
MALLART, J. i altres, Repensar la Pedagogia, avui., Eumo, Vic: 2001
|
|
|
Altres comentaris |
Cal un treball constant de l'assignatura per poder ser avaluat positivament de forma contínua dels aprenentatges relatius al saber, saber fer, saber estar i ser. |
|