DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D'EDUCACIÓ Codi 11091004
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Web http://no
Descripció general i informació rellevant L’assignatura inclou els continguts fonamentals de les teories i moviments contemporànies de l’educació dins d’una perspectiva històrica dels agents educatius fins a la LOE. S’aprofundeix en aquelles temàtiques que més rellevància han tingut en la professió del docent i es treballen els temes bàsics pel coneixement de la teoria i la història de l’educació. La teoria va relaciona amb la pràctica, a través de la qual treballem dinàmiques de grup, debats i fòrums temàtics relacionats amb l’acció educativa en l’actual realitat social.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A42 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A44 Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A45 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A52 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes.
A59 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A61 Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva.
A63 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
A64 Gestionar els conflictes i resoldre'ls.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B11 Tenir capacitat d'organització i planificació
B18 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les teories, termes i conceptes bàsics i els moviments contemporanis de l'educació, aprofundint en l'àmbit geogràfic d'Espanya i Catalunya. A1
A15
A18
A36
A42
A44
A45
A47
A52
A59
A61
A63
A64
B1
B3
B4
B5
B9
B11
B18
C3
C5
Comprendre teories i moviments contemporànies de l’educació. A15
B1
C5
Estudiar els models històrics més importants de l'evolució de l'educació. A1
A15
A36
B3
C5
Valorar la importància de l’educació en la seva diversitat de tasques educatives sabent traslladar a l’anàlisi de la realitat i a la pràctica, els models estudiats teòricament. A1
A15
A18
B1
C3
Analitzar la realitat educativa del S.XX i XXI (agents educatius, educació no formal...) A15
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció epistemològica. Concepte i fonaments de l’educació.
Terminologia, conceptes i fonaments.
Aspectes epistemològics.
L’educació Contemporània (períodes i cronologia).
Tema 2. Bases ideològiques de l'educació contemporània. La Il.lustració.
La Pedagogia de la Revolució Francesa.
Tema 3. Pedagogia Activa. Naturalisme pedagògic (Rousseau, J.J.)
Romanticisme pedagògic (Pestalozzi, J.H.)
Pedagogia sitèmica (Herbarts, J.F.)
Teories idealistes o del desenvolupament moral (Kant, I.; Fichte, J.G.; Shelling, F.W.; Hegel, G.F.; Richter, J.P.)
L'Escola Nova
Tema 4. Educació Infantil Origens i evolució de l'educació infantil.
Tema 5. Positivisme pedagpogic. Positivisme (Comte, A.; Bain, A.; Stuart Mill, J.)
Positivisme evolucionista (Darwin, Ch.; Spencer, D.)
Tema 6. Sociologisme pedagògic. Socialisme científic (Marx, K.)
Ciència Social (Durkheim, E.)
L'Escola del treball (Kerchensteiner, G.; Natorp, P.)
Altres autors (Owen, R.; Fourier, F.M.; Proudhom, J.P.)
Tema 7. Teories personalistes. Mounier, E.
Lorenzo Milani. l'Escola de Barbiana.
Tema 8. Teories llibertàries i antiautoritàries. Anarquisme i Escola llibertària.
Leon Tolstoi.
L'Escola moderna de Ferrer i Guàrdia.
A.S. Neill i l'Escola de Summerhill.
Carl R. Rogers
Tema 9. Contra la institució escolar Desescolarització (Illich, I.)
Deseducació (Goodman, P.)
L'Escola ha mort (Reimer, E.)
Tema 10. La pedagogia reproduccionista. Bourdieu-Passeron
Baudelot-Establet
Bowles-Gintis
Tema 11. Pedagogia postmoderna. Origen i principals autors.
Educació en la postmodernitat.
Tema 12. Pedagogia crítica. L'educació lliberadora (Freire, P.)
Escoles democràtiques (Apple, B.)
El professorat com a intel.lectual (Giroux, H.)
La (des) educació (Chomsky, N.)
Tema 13. Evolució del sistema educatiu fins a la LOE. Origen de les institucions educatives a l'Estat Espanyol.
De la lley Moyano a la II República..
Les institucions educatives durant el franquisme.
Legislació actual.
Tema 14. Característiques generals de la societat actual. Societat de la informacíó/Societat del risc/Societat dialògica (Castells, M.; Beck, U.; Habermas, J.)
Agents educatius que intervenen en el desenvolupament dels infants i joves al segle XXI.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 8 18
Esdeveniments científics i/o divulgatius
5 4 9
Seminaris
12 9 21
Debats
7 5 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 3 7
Treballs
0 15 15
Fòrums de discussió
4 3 7
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del funcionament de la mateixa.
Sessió Magistral Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de transparències, textos, vídeos, etc.)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentació d’articles, vídeos i altres materials que complementin la informació general i que enriqueixin la reflexió personal de cada alumne.
Seminaris Treballs de debat en petitst grups.
Debats Debats a classe sobre la temàtica de l’assignatura i aconseguir la seva relació amb els agents educatius d’avui.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejar qüestions pràctiques per resoldre a través dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treball d’alguns contes relacionats amb parts de la temàtica del programa
Fòrums de discussió Crear uns debats sobre temàtica actual educativa.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Horari d'atenció de tutories. Consultes per realitzar el seguiment dels treballs i de les classes.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participar en els debats i fòrums de discussió a l’aula a nivell individual i en grup. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldre algunes qüestions plantejades a través dels contignuts de l'assignatura. 3%
Treballs Recull de les pràctiques i ampliació de les mateixes, es pot fer en grup (màxim 3 persones) o individual.

Treball obligatòri: realització d'un treball d'alguna temàtica de l'assignatura(en grup o individual).
25%
Fòrums de discussió Generar alguns debats sobre l'educació avui. 2%
Proves de Desenvolupament Prova final de desenvolupament dels coneixements sobre els contignuts. 60%
Altres

Els mateixos alumnes poden fer propostes de treball.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Els alumnes que no poden assistir a classe regularment ho han de comunicar a la professora i se'ls indicarà l'itinerari a realitzar, prèvia entrevista a començament de curs. - Cal presentar tots els treballs dins del calendari que s'elaborarà conjuntament amb els alumnes. - Tots els treballs d'aquesta assignatura s'han de presentar segons indiquen les bases de presentació de treballs del Departament de Pedagogia (http://pedagogia.fcep.urv.es) -Perquè els treballs serveixin per pujar la nota final, han de tenir una valoració mínima de 7. - Per poder avaluar a l'alumne cal haver presentat la fitxa correctament, haver assistit al 88% de les pràctiques i haver entregat tots els treballs que es demanen. - El dia de l'examen cal presentar el DNI o document personal acreditatiu.


Fonts d'informació

Bàsica



Bibliografia Bàsica

Carreño, M. (Edit) (2000) Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.

Iyanga Pendi, A. (1998) La educación contemporánea. Teorías e instituciones. Valencia: Nau llibres.

Tema 1 i Tema 2

Carreño, M. (Edit) (2000) Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

 

Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.

 

Iyanga Pendi, A. (1998) La educación contemporánea. Teorías e instituciones. Valencia: Nau llibres.

 

Tema 3

Dewey, J. (1985) Democràcia i escola. Barcelona: Eumo.

Decroly, O. (1987) La funció de globalització i altres escrits. Vic: Eumo.

Ferriere, A. (1982) La escuela activa. Barcelona: Herder.

Herbart, J.F.(1987) Esbós per a un curs de pedagogia. Barcelona: Eumo.


Kant, I. (1991) Sobre pedagogia. Vic: Eumo


Montessori, M. (1994) La descoberta de l’infant. Vic: Eumo.


Pestalozzi, J. H. (1986) Com Gertrudis educa els fills. Vic: Eumo.


Rousseau, J. J. (1985) Emili o de l’educació. Vic: Eumo.

 

Sensat, R. ( 1996) Vers l’escola nova. Vic: Eumo.

 

Tema 4

 

Le Gal, J. (2004) Los derechos del niño en la escuela. Una educación para la ciudadanía. Barcelona: Graó.

 

Tonucci, F. (1983) Amb ulls de nen. Barcelona: Barcanova.

 

Tonucci, F. (2004) Quan els infants diuen PROU!. Barcelona: Graò.

 

Wild, R. (1999) Educar para ser. Vivencias de una escuela activa. Madrid: Herder.

 

Tema 5

Comte, A. (1999) Discurso sobre el espíritu postivo. Madrid: Biblioteca nueva.

 

Mill, J.S. (2005) L’utilitarisme. Barcelona: Edicions 62.

 

Spencer, H. (1910) Educación moral, intelectual y física. Valencia: Estudios.

 

 

Tema 6

Durkheim, E. (1995) La división del trabajo social. Madrid: Akal.


Marx, K.; Engels, F. (1978) Textos sobre educación y enseñanza. Madrid: Comunicación.


Kerschenstiner, G. (1928) El concepto de la escuela del trabajo. Madrid: La lectura.

 

Tema 7

 

AAVV. (2005) L’escola rural al segle XX a Revista d’Història de l’educació, núm. 8. Barcelona: Soc. D’Història de l’Educació dels Països de llengua catalana.

 

AAVV (2006) Pobles educadors a Perspectiva escolar, núm. 308. Barcelona: Rosa Sensat.

 

Alumnes de l’escola de Barbiana. Carta a una mestra. Barcelona: Eumo.

 

Mounier, E. (2002) El personalismo. Antología esencial. Salamanca: Sígueme.

 

Tema 8

Ferrer i Guàrdia, F. (1990) L’ Escola Moderna. Barcelona: Eumo.

 

Neill, A.S. (1993) Summerhill. Barcelona: Eumo.

 

Rogers, C. (1980) Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós.

 

Tolstoi, L. (2003) La escuela de Yasnaia Poliana. Palma de Mallorca: Jose J. De Olañeta.

 

Tema 9

Goodman, P. (1973) La deseducación obligatoria. Barcelona: Fontanella.

 

Illich, I. (1976) La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral.

 

Reimer, E. (1974) La escuela ha muerto. Barcelona: Barral.

 

Tema 10

Baudelot, D. i Establet, R. (1976) La escuela capitalista en Francia. Madrid: Siglo XXI.

 

Bourdieu, P. i Passeron, J.C. (1977) La reproducción. Barcelona: Laia.

 

Tema 11

Colom, J.A. i Melich, J.C. (1994) Después de la modernidad. Nuevas filosofias de la educación. Barcelona: Paidós.

 

Foucault, M. (2005) Vigilar y castigar.  Madrid: Siglo XXI.

 

Lyotard, J.F. (1984) La condición postmoderna. Madrid: Càtedra.

 

Nietzsche, F. (2006) La genealogia de la moral. Madrid: Alianza.

 

Tema 12

Apple, M.W.; Beane, J. A. (comps) (2000) Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

 

Chomsky, N. (2001) La (des)educación. Barcelona: El Roure.

 

Freire,P. 1970. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI .

 

Freire,P. 1997. A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

 

Giroux,H.A. 2001. Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó

 

Tema 13

 

Delgado, B. (2000) La institución libre de enseñanza en Catalunya. Barcelona: Ariel.

 

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE 4 de octubre de 1990)

 

Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Enseñanza (BOE 307 de 24 diciembre de 2002)

 

Ley Orgànica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 106 de 4 de mayo de 2006)

 

Portell, R.; Marques, S. (2006) Els mestres de la República. Barcelona: Ara.

 

Tema 14

 

AAVV ( 2002) Comunidades de aprendizaje.Transformar la educación. Barcelona: Graò.

 

Aubert, A. Et alt. (2004) Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graò.

 

Beck, U. (1998) La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

 

Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. (3vols.). Madrid: Alianza.

 

Delors, J. (1996) Educació: hi ha un tresor amagat a dins. Barcelona: UNESCO.

 

Galbraith, J.K. (1987) La era de la incertidumbre. Barcelona: Plaza & Janés.

 

Giroux, H. (2003) La inocencia robad: juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.

 

Habermas, J. (1987) Teoría de la acción comunicativa, 2 vols. Madrid: Taurus.

 

Jordán Santaolaria, J.A. (1998) La educación intercultural. Barcelona: CEAC.

 

Valero, L.F. i altres (1995) Cómo hacer proyectos pedagógicos participativos. Barcelona: Angle.

 

Valero, L.F. (1992) Aproximación a una educación en valores. Barcelona: PPU.

 

 

 

Complementària

Webs:

Generals:

http://www.europa.eu.int
http://www.mec.es

http://www.gencat.net/educacio

http://www.xtec.cat

Educació:

http://www.xtec.es
http://www.fracasoescolar.com

http://www. pedagogs.cat
http://www.shill.demon.co.uk
http://www. vilaweb.com
http://www.educaweb.com
http://www.amigosmilani.org

http://www.paideiaescuelalibre.org

http://www.senderi.org

Editorials:

http://www.edebedigital.com
http://www.grao.com

http://www.barcanova.es

http://www.vicensvives.es

Contes:

Escala, J. i Solé, C. (1991) Els nens del mar. Madrid: Siruela.

Turin, A. i Nella, B. (1976) Rosa Caramelo. Barcelona: Lumen.

Larruela, E. (2004) El nen nou i diferent. Barcelona: Cruïlla.

Simon, F. (2001) Els desordenats. Barcelona: Timun Mas.

Pel.lícules

La Fuerza de uno

Director: John G. Avildsen
País/any: USA/1992
Durada: 127 minuts

La lengua de las mariposas
Director: José Luís Cuerda
País/any: Espanya/1999
Durada: 99 minuts

La marcha
Director: David Wheatley
País/any: Anglaterra/1992
Durada: 76 minuts

Todo empieza hoy
Director: Bertrand Tavernier
País/any: França/1998
Durada: 117 minuts

El club de los poetas muertos
Director: Peter Weir
País/any: USA/1989
Durada: 124 minuts

Ser o tener
Director: Nicolas Philibert
País/any: França/2002
Durada: 104 minuts

Reportatges:

Una classe dividida

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/divided/

William Peters

País/Any: USA/1985

Durada: 55 minuts.

O Pelouro una escola per a tots

Adios Barbiana – La escuela de D. Milani

Ediciones de los sin voz, núm. 76


La era del Ñandú ¿El fin justifica los medios?.

Ediciones de los sin voz, núm. 29

 

Recomanacions