DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIDÀCTICA GENERAL II Codi 11091007
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VENINI REDÍN, ELENA
Adreça electrònica elena.venini@urv.cat
Professors/es
VENINI REDÍN, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Didàctica General de l'Ensenyament de Mestres comprèn un camp de coneixements que proporcionen la base teòrica-pràctica pel disseny, desenvolupament, innovació i avaluació dels processos d'E/A en contextos d'educació formal.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A53 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A54 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
A55 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A56 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
A57 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica.
A58 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i el seu progrés escolar en el marc d'una educació integral.
A59 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A60 Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa.
A62 Promoure la qualitat dels contextos (aula i centre) en què es desenvolupa el procés educatiu de manera que garanteixi el benestar dels alumnes.
A63 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir formació específica pel disseny i desenvolupament del procés d’E-A. A1
A2
A36
A48
A49
A50
A51
A53
A59
A63
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5
2. Innovar, investigar i reflexionar en el camp de la didàctica. A1
A2
A48
A49
A50
A51
A53
A58
A59
A60
A62
A63
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
3. Prendre decisions didàctiques justificant-les teòricament. A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
4. Sensibilitzar-se respecte els problemes didàctics i la necessitat de perfeccionament continu. A36
A54
A55
A56
A57
A58
A59
B6
B7
C2
C3
C5
5. Familiaritzar-se amb les actuacions del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya A1
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - Les activitats d’aprenentatge.
- Classificació segons: l'agent principal, el model emprat en l'expressió-comprensió, el pla de treball, les funcions i operacions cognitives implicades, les exigències que comporten pel subjecte que les realitza, el moment que ocupen en la seqüència didàctica, segons el plantejament de l'activitat.
- Grau d'ajut. Redacció de les activitats. L'E-A dels diferents continguts.
TEMA 2 - Els materials curriculars i recursos didàctics.
- Classificació segons el nivell de complexitat, l'àmbit d'intervenció, la intencionalitat, els continguts i la manera d'organitzar-los, el suport, la participació de l'alumne en la seva elaboració.
- Funcions. Nivells de simbolització dels missatges.
- El llibre de text. Criteris per valorar el llibre de text.
- Els materials curriculars segons la tipologia de continguts. Anàlisi i selecció dels materials curriculars.
- Els materials curriculars AV.
- Les Noves Tecnologies i els nous materials curriculars. Hipermedia. Hipertext. Multimèdia. Telecomunicacions: El correu electrònic, les llistes de distribució, les xarxes de telecomunicacions.
TEMA 3 - L’avaluació. Concepte. Evolució del concepte d’avaluació.

- Funcions de l’avaluació en els diferents nivells de concreció curricular. Variables que la condicionen. Principis generals:

1. L'avaluació com a comparació. Concepte de normotipus. El normotipus estadístic, el criterial, l’individualitzat.

2. Naturalesa processual i sistèmica de l'avaluació. Passes per realitzar-la correctament. Tècniques d’avaluació. Requisits que ha de tenir la tècnica. Exàmens orals i escrits. Proves objectives de memòria i reconeixement. Normes de puntuació de les proves objectives. L’observació. Tècniques sociomètriques. Diferenciació cognitiva de les preguntes.

3. Comprehensivitat de l’avaluació. Capacitats de desenvolupament. Sitacions en què es recull la informació. Continguts, tasques, operacions mentals, modalitats d’avaluació. Avaluació qualitativa i quantitativa. La gestió dels errors.

- Avaluació dels continguts segons la seva tipologia.
TEMA 4 - Models d’ensenyança. Concepte.
- Classificació: Model socràtic. Model tradicional. Models actius. Models instructius tecnològics. Models bàsics. Models d’aprenentatge pel domini. Models individualitzats. Models globalitzats. Models socialitzats. Model col.laboratiu.
TEMA 5 - Qualitat i millora escolar: Models de qualitat. Perspectives de la qualitat: educativa, personal i d'excel.lència. La investigació a l’aula.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 5 25
Presentacions / exposicions
0.25 10 10.25
Resolució de problemes, exercicis
1 3 4
Pràctiques a través de TIC
1 3 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 10 20
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i presa de contacte amb l'alumnat
Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Anàlisi i resolució de problemes o exercicis relacionats amb l'E/A
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura a classe
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret prèvia presentació escrita
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi i resolució de problemes relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat emprant el moodle
Pràctiques externes (de camp/sortides) Participació en l'aplicació dels models d'ensenyança actius en les Jornades organitzades pel Departament d'Educació segons conveni signat amb la FCEP-URV.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC
Proves pràctiques
Descripció
Atenció i orientació per la resolució de dubtes que un alumne plantegi sobre qualsevol activitat de l'assignatura. Orientació sobre la planificació i execució de treballs en equip: presentacions, unitats de programació, exercicis.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'avaluarà el procés seguit i l'aprenentatge final 20%
Presentacions / exposicions S'avaluarà el treball del grup i la presentació individual 10%
Resolució de problemes, exercicis L'avaluació valorarà el procés i els resultats 10%
Pràctiques a través de TIC S'avaluarà tant la preparació com la resolució dels exercicis plantejats 20%
Pràctiques externes (de camp/sortides) S'avaluarà la participació i la qualitat de l'execució de les activitats proposades 2%
Proves pràctiques Avaluació a mig quadrimestre i a final de quadrimestre sobre els continguts dels temes 1 i 2 i dels temes 3, 4 i 5 respectivament 38%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
SCHWARTZ,S. - POLLISHUKE, M., Aprendizaje activo. Una organización de la clase centrada en el alumnado, Narcea, Madrid: 1998
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, 1996
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
ZABALZA, M., Diseño y desarrollo curricular, Narcea. 9ª edic., Madrid: 2004
LATORRE,A, La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica docente, Graó, BCN: 2003
ZABALA, A., La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, BCN: 1995
FERNANDEZ PEREZ, M., Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI, Madrid: 1994
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, BCN: 2002

Complementària BARTOLOMÉ, A. i GRANÉ, M. (Coords.), "Educación y tecnologías: de la excepcionalidad a la cotidianeidad" (Diversos articles), Aula de innovación educativa nº 135 (octubre), p. 9-50,
ROSSELL, M., Avaluar, més que posar notes, Claret. (Fer escola nº 3), BCN: 1996
CASTILLO, S. (Coord.), Compromisos de la Evaluación Educativa, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2002
AINSCOW, M. i altres, Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado, Narcea, Madrid: 2001
SARRAMONA, J., Curriculum i disseny instruccional, EDIUOC., 1997
ZABALZA, M.A., Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional., Narcea, Madrid: 2004
ESCUDERO, J. M. (Coord.), Diseño, desarrollo e innovación del curriculum, Síntesis, Madrid: 1990
LOUGHLIN, C.E., SUINA,J.H., El ambiente de aprendizaje: diseño y organización., Morata./M.E.C, Madrid: 1987
COLL, C. i altres, El constructivismo en el aula, Graó. (Biblioteca de Aula nº 2)., Barcelona: 1993
PRZESMYCKI, H., El contrato didáctico en la educación, Graó, BCN: 2000
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos., Narcea, Madrid: 1998
otros (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes, Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes., UNED, Madrid: 1998
SANTOS GUERRA, M.A, Evaluación educativa, Magisterio del Rio de la Plata. 2 vols., Buenos Aires: 1996
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J., Evaluación educativa y Promoción escolar, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
SANTOS GUERRA, M.A., Evaluar es comprender, Magisterio del Rio de la Plata., Buenos Aires: 1998
TORRES, J., Globalización e interdisciplinariedad: El curriculum integrado, Morata., Madrid: 1994
PEREZ JUSTE, R. y otros, Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación, Narcea, Madrid: 2000
CARBONELL, J., La aventura de innovar. El cambio en la escuela, Morata, Madrid: 2002
FORÉS,A., VALLVÉ, M.,, La didáctica de la educación social, Ñaque, Ciudad Real: 2002
MATEO ANDRES, J., La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas., ICE Univ. Barcelona/Horsori, BCN: 2000
BOLÍVAR, A.- DOMINGO, J.- FERNANDEZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología., La Muralla, Madrid: 2001
ELLIOT, J., La Investigación-Acción en Educación, Morata, Madrid: 1990
LATORRE, Antonio, La Investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa, Graó, BCN: 2003
SOLER, Llorenç, La televisión. Una metodología para su aprendizaje, Gustavo Gili., BCN: 1988
CASANOVA, M.A., Manual de evaluación educativa, La Muralla, Madrid: 1997
BUENDIA, L.- GONZALEZ, D.- GUTIERREZ, J.- PAGALAJAR, M., Modelos de análisis de la investigación educativa., Alfar, Sevilla: 1999
JIMENEZ,B., GONZALEZ, A., FERRERES, V., Modelos didácticos para la innovación educativ, PPu, BCN: 1988
PONT BARCELÓ, E., Models d’acció didàctica, UOC, 1997
ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, BCN: 2002
, ORDEN ECD/1923/2003, de 8 de julio, por la que se establecen los elementos básicos de los documentos de evaluación, de las enseñanzas escolares de régimen general reguladas por la Ley Orgánica 10/2002, ,
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J, Prácticas de evaluación educativa. Materiales e instrumentos., Pearson. Prentice Hall, Madrid: 2003
BLANCO i altres, Què en fem, del PCC?., URV-ICE, 2001
FREINET, C., Técnicas Freinet de la escuela moderna, Siglo XXI, Madrid: 1980
GALLEGO, D. - ALONSO, C., Tecnología educativa., Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
ZABALA, A., “La globalización, una fórmula de aproximación a la realidad”., Signos nº 8-9, pp. 110-121., 1993
SALINAS, D., ¡Mañana examen! La evaluación entre la teoría y la realidad, Algibe, Málaga: 2002

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal un treball constant de l'assignatura per poder fer una avaluació contínua dels aprenentatges relatius al saber, saber fer, saber estar i ser.