DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIDÀCTICA GENERAL II Codi 11091007
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VENINI REDÍN, ELENA
Adreça electrònica elena.venini@urv.cat
Professors/es
VENINI REDÍN, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Didàctica General de l'Ensenyament de Mestres comprèn un camp de coneixements que proporcionen la base teòrica-pràctica pel disseny, desenvolupament, innovació i avaluació dels processos d'E/A en contextos d'educació formal.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - Les activitats d’aprenentatge.
- Classificació segons: l'agent principal, el model emprat en l'expressió-comprensió, el pla de treball, les funcions i operacions cognitives implicades, les exigències que comporten pel subjecte que les realitza, el moment que ocupen en la seqüència didàctica, segons el plantejament de l'activitat.
- Grau d'ajut. Redacció de les activitats. L'E-A dels diferents continguts.
TEMA 2 - Els materials curriculars i recursos didàctics.
- Classificació segons el nivell de complexitat, l'àmbit d'intervenció, la intencionalitat, els continguts i la manera d'organitzar-los, el suport, la participació de l'alumne en la seva elaboració.
- Funcions. Nivells de simbolització dels missatges.
- El llibre de text. Criteris per valorar el llibre de text.
- Els materials curriculars segons la tipologia de continguts. Anàlisi i selecció dels materials curriculars.
- Els materials curriculars AV.
- Les Noves Tecnologies i els nous materials curriculars. Hipermedia. Hipertext. Multimèdia. Telecomunicacions: El correu electrònic, les llistes de distribució, les xarxes de telecomunicacions.
TEMA 3 - L’avaluació. Concepte. Evolució del concepte d’avaluació.

- Funcions de l’avaluació en els diferents nivells de concreció curricular. Variables que la condicionen. Principis generals:

1. L'avaluació com a comparació. Concepte de normotipus. El normotipus estadístic, el criterial, l’individualitzat.

2. Naturalesa processual i sistèmica de l'avaluació. Passes per realitzar-la correctament. Tècniques d’avaluació. Requisits que ha de tenir la tècnica. Exàmens orals i escrits. Proves objectives de memòria i reconeixement. Normes de puntuació de les proves objectives. L’observació. Tècniques sociomètriques. Diferenciació cognitiva de les preguntes.

3. Comprehensivitat de l’avaluació. Capacitats de desenvolupament. Sitacions en què es recull la informació. Continguts, tasques, operacions mentals, modalitats d’avaluació. Avaluació qualitativa i quantitativa. La gestió dels errors.

- Avaluació dels continguts segons la seva tipologia.
TEMA 4 - Models d’ensenyança. Concepte.
- Classificació: Model socràtic. Model tradicional. Models actius. Models instructius tecnològics. Models bàsics. Models d’aprenentatge pel domini. Models individualitzats. Models globalitzats. Models socialitzats. Model col.laboratiu.
TEMA 5 - Qualitat i millora escolar: Models de qualitat. Perspectives de la qualitat: educativa, personal i d'excel.lència. La investigació a l’aula.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció i orientació per la resolució de dubtes que un alumne plantegi sobre qualsevol activitat de l'assignatura. Orientació sobre la planificació i execució de treballs en equip: presentacions, unitats de programació, exercicis.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants estaran tutoritzats al llarg del quadrimestre i realitzaran una prova final.


Fonts d'informació
Bàsica , , ,
SCHWARTZ,S. - POLLISHUKE, M., Aprendizaje activo. Una organización de la clase centrada en el alumnado, Narcea, Madrid: 1998
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, 1996
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
ZABALZA, M., Diseño y desarrollo curricular, Narcea. 9ª edic., Madrid: 2004
LATORRE,A, La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica docente, Graó, BCN: 2003
ZABALA, A., La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, BCN: 1995
FERNANDEZ PEREZ, M., Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI, Madrid: 1994
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, BCN: 2002

Complementària BARTOLOMÉ, A. i GRANÉ, M. (Coords.), "Educación y tecnologías: de la excepcionalidad a la cotidianeidad" (Diversos articles), Aula de innovación educativa nº 135 (octubre), p. 9-50,
ROSSELL, M., Avaluar, més que posar notes, Claret. (Fer escola nº 3), BCN: 1996
CASTILLO, S. (Coord.), Compromisos de la Evaluación Educativa, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2002
AINSCOW, M. i altres, Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado, Narcea, Madrid: 2001
SARRAMONA, J., Curriculum i disseny instruccional, EDIUOC., 1997
ZABALZA, M.A., Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional., Narcea, Madrid: 2004
ESCUDERO, J. M. (Coord.), Diseño, desarrollo e innovación del curriculum, Síntesis, Madrid: 1990
LOUGHLIN, C.E., SUINA,J.H., El ambiente de aprendizaje: diseño y organización., Morata./M.E.C, Madrid: 1987
COLL, C. i altres, El constructivismo en el aula, Graó. (Biblioteca de Aula nº 2)., Barcelona: 1993
PRZESMYCKI, H., El contrato didáctico en la educación, Graó, BCN: 2000
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos., Narcea, Madrid: 1998
otros (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes, Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes., UNED, Madrid: 1998
SANTOS GUERRA, M.A, Evaluación educativa, Magisterio del Rio de la Plata. 2 vols., Buenos Aires: 1996
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J., Evaluación educativa y Promoción escolar, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
SANTOS GUERRA, M.A., Evaluar es comprender, Magisterio del Rio de la Plata., Buenos Aires: 1998
TORRES, J., Globalización e interdisciplinariedad: El curriculum integrado, Morata., Madrid: 1994
PEREZ JUSTE, R. y otros, Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación, Narcea, Madrid: 2000
CARBONELL, J., La aventura de innovar. El cambio en la escuela, Morata, Madrid: 2002
FORÉS,A., VALLVÉ, M.,, La didáctica de la educación social, Ñaque, Ciudad Real: 2002
MATEO ANDRES, J., La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas., ICE Univ. Barcelona/Horsori, BCN: 2000
BOLÍVAR, A.- DOMINGO, J.- FERNANDEZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología., La Muralla, Madrid: 2001
ELLIOT, J., La Investigación-Acción en Educación, Morata, Madrid: 1990
LATORRE, Antonio, La Investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa, Graó, BCN: 2003
SOLER, Llorenç, La televisión. Una metodología para su aprendizaje, Gustavo Gili., BCN: 1988
CASANOVA, M.A., Manual de evaluación educativa, La Muralla, Madrid: 1997
BUENDIA, L.- GONZALEZ, D.- GUTIERREZ, J.- PAGALAJAR, M., Modelos de análisis de la investigación educativa., Alfar, Sevilla: 1999
JIMENEZ,B., GONZALEZ, A., FERRERES, V., Modelos didácticos para la innovación educativ, PPu, BCN: 1988
PONT BARCELÓ, E., Models d’acció didàctica, UOC, 1997
ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, BCN: 2002
, ORDEN ECD/1923/2003, de 8 de julio, por la que se establecen los elementos básicos de los documentos de evaluación, de las enseñanzas escolares de régimen general reguladas por la Ley Orgánica 10/2002, ,
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J, Prácticas de evaluación educativa. Materiales e instrumentos., Pearson. Prentice Hall, Madrid: 2003
BLANCO i altres, Què en fem, del PCC?., URV-ICE, 2001
FREINET, C., Técnicas Freinet de la escuela moderna, Siglo XXI, Madrid: 1980
GALLEGO, D. - ALONSO, C., Tecnología educativa., Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
ZABALA, A., “La globalización, una fórmula de aproximación a la realidad”., Signos nº 8-9, pp. 110-121., 1993
SALINAS, D., ¡Mañana examen! La evaluación entre la teoría y la realidad, Algibe, Málaga: 2002

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent