DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EDUCACIÓ FÍSICA EN ALUMNES AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS Codi 11091008
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 2 2.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
COTANO GASCO, JOSE
Adreça electrònica maisabel.viscarro@urv.cat
jose.cotano@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
COTANO GASCO, JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Tracta els conceptes i terminologia bàsica de l’àmbit de l’educació física per tal de tenir un marc general per poder fonamentar les propostes d’activitat corporal adaptades a les diverses deficiències per tal d’afavorir la integració de l’alumnat amb NEE

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A28 Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut.
A29 Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A38 Conèixer la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'una resposta educativa de qualitat per a l'alumnat amb NEE.
A42 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A44 Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A45 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A55 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A61 Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el marc general de l'educació física i les alteracions més freqüents en el desenvolupament motor i psicomotor dels nens/es A1
A28
A29
A38
B1
B4
B5
C5
Adquirir i identificar diferents vivències en situacions de pràctica corporal referents als aspectes psicomotors, tenint en compte les limitacions físiques i sensorials. A28
A29
A38
B1
B4
B5
C5
Aplicar els coneixements teòric-pràctics a la resolució de problemes d'activitats corporals i de jocs A28
A29
A38
B2
B4
B5
C5
Analitzar els aspectes conceptuals, metodològics i didàctics per planificar l'acció educativa en l'àmbit de l'educació física i fer-ne les adaptacions a les diverses deficiències A28
A44
A45
A50
A61
B2
B4
B5
C5
Prendre consciència de la importància d'una actutud positiva i integradora per facilitar la normalització de l'alumnat amb necessitats educatives especials a les sessions d'educació física A36
A42
A47
A55
B5
C5
Sensibilitzar-se a les diferencies individuals i donar una resposta individualitzada i ajustada a les necessitats de cada alumne A36
A42
A47
A55
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc I Educació física i necessitats educatives especials
- Aproximació conceptual, evolució, definicions.
- Educació física en l'educació especial.
- Objectius generals de l’Educació Física
- Blocs de continguts de l’àrea d’educació física a l’Educació Primària.
Bloc II Desenvolupament dels continguts motrius i psicomotrius i les possibles alteracions
- - Habilitats motrius bàsiques
- - Esquema corporal i lateralitat
- - Organització de l’espai i del temps
Bloc III Les adaptacions curriculars a l’àrea d’educació física.
- Les adaptacions al currículum escolar
- Característiques generals
- Característiques i suggeriments específics per a persones amb deficiència mental
- Característiques i suggeriments específics per a persones amb deficiències sensorials: visuals i auditives.
- Característiques i suggeriments específics per a persones amb deficiència motòrica
Bloc IV L’educació psicomotriu com a model didàctic d’intervenció en l’àmbit de l’educació especial
- Educació psicomotriu vivenciada.
- L’espai i la distribució del material a la sala de psicomotricitat.
- El joc en l’educació psicomotriu
- L’educació psicomotriu com a proposta educativa en les persones amb dèficit
- Pautes d’observació
Bloc V El joc i esport adaptat
- Programació de jocs psicomotors adaptats.
- Els esports adaptats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0.5 3.5
 
Sessió Magistral
12 24 36
Pràctiques a laboratoris
26 26 52
Treballs
0 17 17
Presentacions / exposicions
0.5 1 1.5
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de Desenvolupament
0.5 0 0.5
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
Proves pràctiques
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura. Valoració de coneixements previs mitjançant activitats concretes
Sessió Magistral Classes expositives per part de la professora i que l’alumne haurà de complementar amb lectures o exercicis diversos
Pràctiques a laboratoris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i adaptació de propostes variades d’activitats corporals i de jocs motrius. Respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen
Comentari de vídeos
Treballs Realització d’un treball en grup de 4 persones. Planificació i desenvolupament de dues sessions d’educació física relacionades amb un contingut del programa i adaptades a una deficiència concreta
Presentacions / exposicions Exposició dels resultats del treball de cada grup amb l’aplicació pràctica corresponent als companys

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L’alumnat pot passar a consultar dubtes al despatx 3-16 VG dins l’horari d’atenció a alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Participació activa a les sessions pràctiques. També es proposaran qüestions i situacions pràctiques que s'hauran de treballar a clase individualment o en grup. Donat el caràcter pràctic de l'assignatura les sessions de pràctica corporal són presencials amb un mínim d'assistència del 80% 30
Treballs Elaboració d'un treball en grup 15
Presentacions / exposicions exposició del treball en grup 5
Proves de Desenvolupament Desenvolupar el tema proposat 15
Proves objectives de preguntes curtes Respondre a una prova objectiva de preguntes curtes 20
Proves objectives de tipus test Respondre a una prova objectiva de tipus test 15
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica RIOS, M.; BLANCO, A.; BONANY, T., Actividad física adaptada. El juego y los alumnos con discapacidad, 2003 4ª ed., Paidotribo
POINTER, B., Actividades motrices para niños y niñas con necesidades especiales, 2001 2ª ed, Narcea
SOTO ROSALES, A (ed), Educación física en niños con necesidades educativas especiales, 1996, Universidad de Huelva
TORO, S. y ZARCO, J.A., Educación física para niños y niñas con necesidades educativas especiales, 1998, Aljibe
LLORCA, M. y SÁNCHEZ, J., Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, 2003, Aljibe
ARRÁEZ, J.M., Teoría y praxis de las adaptaciones curriculares en la educación física, 1998, Aljibe

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Portar l’assignatura al dia Planificació del treball en grup