Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A28 |
Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut. |
A29 |
Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A38 |
Conèixer la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'una resposta educativa de qualitat per a l'alumnat amb NEE. |
A42 |
Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A44 |
Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A45 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A61 |
Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el marc general de l'educació física i les alteracions més freqüents en el desenvolupament motor i psicomotor dels nens/es
|
A1 A28 A29 A38
|
B1 B4 B5
|
C5
|
Adquirir i identificar diferents vivències en situacions de pràctica corporal referents als aspectes psicomotors, tenint en compte les limitacions físiques i sensorials.
|
A28 A29 A38
|
B1 B4 B5
|
C5
|
Aplicar els coneixements teòric-pràctics a la resolució de problemes d'activitats corporals i de jocs |
A28 A29 A38
|
B2 B4 B5
|
C5
|
Analitzar els aspectes conceptuals, metodològics i didàctics per planificar l'acció educativa en l'àmbit de l'educació física i fer-ne les adaptacions a les diverses deficiències |
A28 A44 A45 A50 A61
|
B2 B4 B5
|
C5
|
Prendre consciència de la importància d'una actutud positiva i integradora per facilitar la normalització de l'alumnat amb necessitats educatives especials a les sessions d'educació física |
A36 A42 A47 A55
|
B5
|
C5
|
Sensibilitzar-se a les diferencies individuals i donar una resposta individualitzada i ajustada a les necessitats de cada alumne |
A36 A42 A47 A55
|
B5
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc I |
Educació física i necessitats educatives especials
- Aproximació conceptual, evolució, definicions.
- Educació física en l'educació especial.
- Objectius generals de l’Educació Física
- Blocs de continguts de l’àrea d’educació física a l’Educació Primària.
|
Bloc II |
Desenvolupament dels continguts motrius i psicomotrius i les possibles alteracions
- - Habilitats motrius bàsiques
- - Esquema corporal i lateralitat
- - Organització de l’espai i del temps |
Bloc III |
Les adaptacions curriculars a l’àrea d’educació física.
- Les adaptacions al currículum escolar
- Característiques generals
- Característiques i suggeriments específics per a persones amb deficiència mental
- Característiques i suggeriments específics per a persones amb deficiències sensorials: visuals i auditives.
- Característiques i suggeriments específics per a persones amb deficiència motòrica
|
Bloc IV |
L’educació psicomotriu com a model didàctic d’intervenció en l’àmbit de l’educació especial
- Educació psicomotriu vivenciada.
- L’espai i la distribució del material a la sala de psicomotricitat.
- El joc en l’educació psicomotriu
- L’educació psicomotriu com a proposta educativa en les persones amb dèficit
- Pautes d’observació
|
Bloc V |
El joc i esport adaptat
- Programació de jocs psicomotors adaptats.
- Els esports adaptats
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0.5 |
3.5 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
26 |
26 |
52 |
Treballs |
|
0 |
17 |
17 |
Presentacions / exposicions |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura. Valoració de coneixements previs mitjançant activitats concretes |
Sessió Magistral |
Classes expositives per part de la professora i que l’alumne haurà de complementar amb lectures o exercicis diversos |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i adaptació de propostes variades d’activitats corporals i de jocs motrius. Respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen
Comentari de vídeos
|
Treballs |
Realització d’un treball en grup de 4 persones. Planificació i desenvolupament de dues sessions d’educació física relacionades amb un contingut del programa i adaptades a una deficiència concreta |
Presentacions / exposicions |
Exposició dels resultats del treball de cada grup amb l’aplicació pràctica corresponent als companys |
|
Pràctiques a laboratoris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L’alumnat pot passar a consultar dubtes al despatx 3-16 VG dins l’horari d’atenció a alumnes |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Participació activa a les sessions pràctiques. També es proposaran qüestions i situacions pràctiques que s'hauran de treballar a clase individualment o en grup. Donat el caràcter pràctic de l'assignatura les sessions de pràctica corporal són presencials amb un mínim d'assistència del 80% |
30 |
Treballs |
Elaboració d'un treball en grup |
15 |
Presentacions / exposicions |
exposició del treball en grup |
5 |
Proves de Desenvolupament |
Desenvolupar el tema proposat |
15 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Respondre a una prova objectiva de preguntes curtes |
20 |
Proves objectives de tipus test |
Respondre a una prova objectiva de tipus test |
15 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
RIOS, M.; BLANCO, A.; BONANY, T., Actividad física adaptada. El juego y los alumnos con discapacidad, 2003 4ª ed., Paidotribo
POINTER, B., Actividades motrices para niños y niñas con necesidades especiales, 2001 2ª ed, Narcea
SOTO ROSALES, A (ed), Educación física en niños con necesidades educativas especiales, 1996, Universidad de Huelva
TORO, S. y ZARCO, J.A., Educación física para niños y niñas con necesidades educativas especiales, 1998, Aljibe
LLORCA, M. y SÁNCHEZ, J., Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, 2003, Aljibe
ARRÁEZ, J.M., Teoría y praxis de las adaptaciones curriculares en la educación física, 1998, Aljibe
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Portar l’assignatura al dia
Planificació del treball en grup
|
|