DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ASPECTES DIDÀCTICS I ORGANITZATIUS DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11091016
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
Adreça electrònica joseplluis.penalver@urv.cat
Professors/es
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria incorpora en el seu currículum els coneixements necessaris per avaluar, diagnosticar i intervenir amb casos amb Necessitats Educatives Especials. I pretén oferir als futurs mestres estratègies útils pel desenvolupament de les tasques pròpies del seu perfil professional tant des de la vessant didàctica com organitzativa.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A38 Conèixer la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'una resposta educativa de qualitat per a l'alumnat amb NEE.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A40 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A41 Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials.
A42 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A43 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A44 Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A45 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A53 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B11 Tenir capacitat d'organització i planificació
B12 Ser capaç de prendre decisions
B13 Tenir un raonament crític
B14 Ser creatiu
B15 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B16 Estar motivat per la qualitat
B17 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
B18 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
a) Conèixer i identificar les característiques dels centres ordinaris que intervindran en el desenvolupament i presa de decisions respecte la resposta educativa en el marc de la diversitat A1
A2
A38
B2
B3
B4
B6
B11
B12
B13
B14
B15
b) Desenvolupar els nostres coneixements sobre els aspectes pedagògics, didàctics i organitzatius en situacions reals de Necessitats Educatives Especials A38
A39
A40
A41
A42
A43
B1
B6
B15
c) Utilitzar els nostres coneixements per optimitzar els recursos personals i materials existents per millorar els resultats A38
A41
A44
A45
A49
A51
B5
B9
B15
B16
d) Identificar NEE i elaborar les pautes d’intervenció adients per donar una resposta concreta a cada persona en el seu entorn. A49
A50
A53
B5
e) Conèixer els trets característics del mestre d’Educació Especial i com desenvolupar-se professionalment. B5
B10
B17
B18
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció i conceptualització de les Necessitats Educatives Especials (NEE)


Les NEE com a concepte
L'Informe Warnock

2. El procés d’identificació de les NEE

El Procés d'Identificació de les NEE: Funcions dels diferents professional que intervenen
Fases del procés
L'avaluació de les NEE
3. Les respostes Didàctiques a les NEE


Avaluació de les Competències Curriculars
Les Adaptacions Curriculars Individualitzades i els Itineraris Individualitzats
4. Les respostes Organitzatives a les NEE

L'organització com a eina d'adaptació
Els tallers
Grups Flexibles
Els racons
El treball per parelles
5. El/la docent/professional especialista a l’Escola d’Infantil i Primària

La formació del mestre d'EE
Les funcions del mestre d'EE
El mestre-tutor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Presentacions / exposicions
17 0 17
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 8 32
Sessió Magistral
26 0 26
Metodologies integrades
5 25 30
Treballs
2 9 11
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Resolució d'una prova introductòria tipu test i d'un cas pràctic inicial
Presentació del programa, la metodologia a utilitzar i els paràmetres d'avaluació
Presentacions / exposicions Exposició per part de l'alumnat del treball de SErveis Educatius de la Zona
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Setmanalment es treballarà un cas pràctic a l'aula que l'alumne haurà de resoldre
Sessió Magistral Classes magistrals que executarà la docent per tal d'anar avançant en la matèria
Metodologies integrades L'alumnat, en grups de 3 a 5 persones, haurà de desenvolupar un projecte didàctic i organitzatiu en funció del cas atorgat
Treballs Compendi de les pràctiques del curs, amb un breu resum de les exposicions, i un comentari a modus de conclusions finals de totes les pràctiques del curs.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Descripció
L'atenció pot individualitzada o en petit grup i es desenvoluparà tan de forma virtual com de forma presencial. A destacar la tutoria i/o seguiment que es portarà a terme amb la realització del projecte, donat que té un pes molt important en la formació de l'alumnat

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Després de realitzar el treball, caldrà presentar-lo a l'aula. Disposaran d'un temps màxim de 20 mínuts i podran utilitzar presentacions en power point, vídeos o transparències. Serà indispensable preparar un full resum amb les dades principals dels Serveis Educatius que es presenten El treball i l'exposició tindran una valoració màxima del 15% a consensuar amb l'alumnat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Setmanalment es presentarà un cas pràctic a l'aula, es concretaran algunes pautes de resolució i l'alumnat haurà de resoldrel amb el suport de la docent, el material de les classes teòriques i el suport bibliogràfic La valoració serà com a màxim del 25 %, a consensuar amb l'alumnat
Metodologies integrades En grups, caldrà que desenvolupin un supòsit on hauran d'incorporar tot allò que s'ha anat treballant durant la matèria. El resultat final l'hauran de presentar per grups en una entrevista amb la docent en format de projecte Entre el 30 i el 40 %, a consensuar amb l'alumnat
Treballs Preparació de la memòria final del cus, a modus de compendi o portafoli final Implicarà un 20% de la nota com a màxim i tindrà la funció de pujar nota o accedir a matrícula
Proves de Desenvolupament La docent facilitarà un llistat amb aproximadament 30 preguntes un mes abans de la prova escrita per tal que l'alumnat pugui repassar la matèria i familiaritzar-se amb el tipus de preguntes que es trobaran a la prova.
La prova consistirà en 6 preguntes de les quals n'hauran de triar 4 i un mínim de dues preguntes s'hauran triat del llistat facilitat a l'alumnat.
La valoració mínima per superar la prova és de 5 sobre 10.
La prova ha de tenir un valor mínim del 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura és imprescindible superar totes les parts que composen la matèria amb una puntuació mínima de 5 sobre 10. Així com es fa imprescindible realitzar totes les activitats i treballs proposats sense excepcions. És imprescindible que si un alumne no pot assistir a les classe o seguir el currículum ordinari ho comuniqui personalment i entregant un document per escrit a la docent de l'assignatura durant el primer mes de la matèria. Les avaluacíons tindran validesa només per un curs acadèmic, això implica que cap qualificació es guardarà d'un curs per un altre.


Fonts d'informació

Bàsica

 

ALBERICIO, JJ (1991) Educar en la diversidad  . Ed. Bruño. Barcelona

BARROSO, E  (coord) (1991) Respuesta educativa en la diversidad. Actas Congreso Iberoamericano de EE, Ed Aramú. Salamanca

FREIXA NIELLA, M (1994) Familia y Deficiencia Mental. Ed. Aramú. Salamanca

GARCÍA PASTOR, C (1993). Una escuela común para niños diferentes: la integración escolar. Ed. PPU. Universitat de Barcelona

GARRIDO Y HERNÁNDEZ (1993): Adaptaciones  curriculares: guía para profesores tutores de educación primaria y educación especial Ed. CEPE. Madrid

HANKO, G (1993). Las necesidades educativas especiales en las auls ordinarias. Ed. Paidós. Madrid

ILLAN et alt. (1996) Didáctica y organización en Educación Especial. Ed. Aljibe. Málaga

JORDAN JA (1992) L’Educació multicultural.Ed. CEAC. Barcelona

MOLINA GARCÍA, S (1995) Bases Psicopedagògiques de l’Educació Especial. Ed. Marfil. Alcoy

PUIGDELLÍVOL, Y (1993) Programació d’aula i adecuació curricular. El tractament de la diversitat. Ed. Graó. Barcelona

SÁNCHEZ ASÍN, A (1993) Necesidades Educativas e Intervención Psicopedagógica. Ed. PPU. Barcelona

SANTOS GUERRA, MA (coord) (1993) Agrupamientos flexibles. Un claustro investiga. Ed. Diada Editora. Sevilla

TORRES GONZÁLEZ, JA (1997) La innovación de la Educación Especial. Actas de las XIV Jornadas Nacionales de Universidad  y Educación Especial. Universidad de Jaén.

 

http://www.nuevaalejandria.com/archivos-curriculares/educespecial/

http://www.cnice.mecd.es/recursos2/atencion_diversidad/01_00.htm

http://www.cermi.es/CERMI/ESP

http://www.educoweb.com/educacion_especial.asp

http://www.needirectorio.com

http://www.educaguia.com/Zonas/Recursos/Especial.htm

http://roble.pntic.mec.es/~fsoto/tema11.htm

http://www.discapnet.es/Discapnet/CAstellano/default.htm

http://www.uned.es/catedraunesco-ead/especial.htm

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BASES PEDAGÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11091010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIDÀCTICA GENERAL II/11091007

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ORGANITZACIÓ DEL CENTRE ESCOLAR/11091011
 
Altres comentaris
La matèria amb la que s'estableix més relació és amb el Practicum II, donat que és el moment en el que sovint l'alumnat ha de posar en pràctica gran part d'allò que ha aprés amb l'assignatura