Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A3 |
Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament. |
A34 |
Conèixer les bases cognitives, lingüístiques i comunicatives de l'adquisició de les llengües primeres i estrangeres. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A37 |
Conèixer els fonaments psicològics, socials i lingüístics de les diferents necessitats educatives especials i ser capaç d'assessorar pares i professors. |
A38 |
Conèixer la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'una resposta educativa de qualitat per a l'alumnat amb NEE. |
A39 |
Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir. |
A41 |
Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials. |
A45 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A48 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A56 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
A61 |
Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1. Construir amb fonament un model interpretatiu dels processos psicològics implicats en els aprenentatges de la llengua escrita.
|
A3
|
|
C2 C5
|
2. Conèixer d’una manera ordenada i aprofundida la naturalesa de les principals alteracions de la lectura i escriptura que es presenten a l’escola, les causes que les originen i la seva interpretació
|
A34 A37
|
|
C2 C5
|
3. Analitzar recursos i estratègies que afavoreixin l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura.
|
A38 A39 A48 A49
|
B2 B5 B6
|
C2 C3 C5
|
4. Valorar i reflexionar sobre les pràctiques educatives de l'ensenyament i aprenentatge de la lectura i l'escriptura.
|
A1 A56
|
B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
5. Adquirir o perfeccionar procediments per a la detecció i interpretació d’alteracions, així com per a la recollida, anàlisi i valoració de mostres d’activitats escolars a propòsit de la lectura i l’escriptura.
|
A38 A39 A41 A51 A61
|
B2 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
6. Perfeccionar les tècniques personals de treball individual i col·lectiu i, construir la pròpia imatge de mestres especialistes en la interpretació dels èxits i dificultats en lectura i escriptura.
|
A36 A45 A47 A55 A56 A57
|
B1 B3 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. Alternatives actuals en l’enfocament de les dificultats d’aprenentatge de la llengua escrita |
1.1.Relació entre la llengua oral i la llengua escrita: diferències contextuals i textuals
1.2.Interacció de les quatre habilitats lingüístiques: parlar, escoltar, llegir i escriure
1.3.El concepte social i escolar del llegir i l'escriure
1.4.Contextos d’ús: situacions comunicatives i la seva funcionalitat. l’ensenyament i aprenentatge com a procés compartit
1.5.Etapes en l'adquisició del llenguatge escrit
1.6.L’enfocament actual de les dificultats d’aprenentatge de la llengua escrita
|
Bloc 2. Característiques definitòries dels models interactius i psicolingüístics. Factors del subjecte i del text. Les estratègies |
2.1.Característiques definitòries dels model interactius. Què entenem per llegir?
2.2.El lector
2.3.El text
2.4.Ensenyament i aprenentatge d’estratègies
2.5.Principis teòrics i conceptes bàsics sobre l’aprenentatge de la lectura
|
Bloc 3. Els processos psicològics implicats en l’aprenentatge de la lectura. El reconeixement de les paraules i la comprensió lectora |
3.1.Els processos psicològics implicats en l’aprenentatge de la lectura.
3.2.El reconeixement de les paraules .
3.3.La comprensió lectora.
3.4.Tipus de comprensió
3.5.El tema, la idea principal i el resum.
|
Bloc 4. Identificació i interpretació de les principals alteracions en l’aprenentatge de la lectura. Les necessitats educatives especials més freqüents associades a aquest aprenentatge |
4.1. Dificultats en el reconeixement de paraules.
4.1.1.Dislèxia fonològica.
4.1.2.Dislèxia de superfície.
4.1.3.Dislèxia profunda.
4.2.Dificultats en la comprensió.
4.3. Detecció i intervenció en els alumnes que presenten dificultats en els processos de lectura
|
Bloc 5. Les pràctiques educatives de l’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura i els enfocaments tradicionals entorn de les alteracions de la llengua escrita |
5.1.Projectes de treball.
5.2 Recursos de llengua per a alumnes nouvinguts
5.3.Activitats d’animació a la lectura.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Sessió Magistral |
|
21 |
10 |
31 |
Debats |
|
6 |
3 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
9 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
9 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
3 |
6 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
9 |
9 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
12 |
0 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La dinàmica de les sessions programades s’adequarà a la variabilitat temàtica de l’assignatura. La metodologia es basarà en un enfocament pràctic i interactiu que permeti als alumnes i les alumnes innovar i resoldre qüestions utilitzant diversos recursos i, a promoure una anàlisi de les pràctiques educatives. |
Sessió Magistral |
Els alumnes disposaran de tot el material de l’assignatura penjat al moodle i utilitzaran un entorn de treball col•laboratiu.
L'exposició dels continguts de l’assignatura per part de la professora
es realitzarà amb suport TIC: diapositives, vídeos... |
Debats |
Una part del treball d’activitats presencials es basarà en debats dirigits, que prèviament seran dinamitzats en el fòrum del moodle. |
Presentacions / exposicions |
Una part del treball d'activitats presencials es basarà en l'exposició i presentació al grup classe de l'anàlisi i resolució d’activitats i de qüestions relacionades amb la temàtica de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Una part del treball d'activitats presencials es basarà en l'anàlisi i proposta d’intervenció en alumnes que presenten dificultats en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
El desenvolupament global de l'assignatura, tant els continguts teòrics com les activitats es desenvoluparan amb la mediacó i el suport de les TIC, especialment amb l'ús de lentorn moodle. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Realització de visites als centres educatius per conèixer i observar les pràctiques educatives escolars en l’àmbit de l’ensenyament i aprenentatge del llegir i l’escriure.
Realització de visites als Centres de Recursos i a la biblioteca de la URV per a analitzar i valorar el material proposat per a la intervenció en les dificultats de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura
|
|
Sessió Magistral |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El suport i tutorització es realitzarà presencialment, a partir de l'horari de despatx i, virtualment, s'atendran i resoldran els dubtes dels alumnes a través del moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Proves objectives de preguntes curtes i proves que inclouen preguntes obertes |
6 |
Debats |
Lliurament d’una carpeta o portafoli que recull el treball i la resolució de les activitats diverses de cada bloc de l’assignatura |
0.5 |
Presentacions / exposicions |
Lliurament d’una carpeta o portafoli que recull el treball i la resolució de les activitats diverses de cada bloc de l’assignatura |
0.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament d’una carpeta o portafoli que recull el treball i la resolució de les activitats diverses de cada bloc de l’assignatura |
1 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Lliurament d’una carpeta o portafoli que recull el treball i la resolució de les activitats diverses de cada bloc de l’assignatura |
2 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació està present en els tres àmbits o fases de la seqüència de formació general per a tots els mòduls (fase de contextualització, fase de desenvolupament, fase de resultats i conclusions) i es basa en una avaluació per carpetes on hi constaran també l'avaluació compartida (autoavaluació i coavaluació amb la professora). |
Bàsica |
SÁNCHEZ,E., Comprensió i redacció de textos, , Barcelona, Edebé, 2000
SÁNCHEZ,E., Dificultats d'aprenentatge i intervenció psicopedagògica, 2ª edició, UOC, 2000
CASSANY,D., LUNA,M. I SANZ,G., Ensenyar llengua., 4ª edició, Graó, 1998
TEBEROSKY, A., Psicopedagogia de la lectura i de l’escriptura. Barcelona,, , UOC, 1999
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA EN L´APRENENTATGE DE LA LECTO-ESCRIPTURA/11091022 |
|
|