Codi |
|
A28 |
Conèixer i valorar el propi cos, les seves possibilitats motrius i comunicatius i els beneficis que tenen sobre la salut. |
A30 |
Conèixer els fonaments biològics i fisiològics del cos humà i els processos d'adaptació a l'exercici físic i la seva relació amb la salut, la higiene i l'alimentació. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A37 |
Conèixer els fonaments psicològics, socials i lingüístics de les diferents necessitats educatives especials i ser capaç d'assessorar pares i professors. |
A39 |
Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir. |
A40 |
Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida. |
A41 |
Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials. |
A42 |
Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A45 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A46 |
Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A52 |
Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes. |
A53 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A54 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B9 |
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi |
B10 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica |
B11 |
Tenir capacitat d'organització i planificació |
B12 |
Ser capaç de prendre decisions |
B14 |
Ser creatiu |
B15 |
Tenir iniciativa i esprit emprenedor |
B16 |
Estar motivat per la qualitat |
B17 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
B18 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
B19 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1.Familiaritzar-se amb els conceptes clau de la deficiència visual des d´un punt de vista anatòmic i fisiològic. |
A30
|
|
|
2-Conèixer les principals implicacions de la deficiència visual per al desenvolupament psicològic de la persona. |
A28 A37
|
B12 B18 B19
|
|
3.-Conèixer estratègies d´intervenció en l`àrea de la deficiència visual. |
A39 A40 A45
|
B10 B11
|
C5
|
4 - Analitzar les característiques fonamentals dels subjectes amb deficiències visuals i les directrius per al seu diagnòstic i educació |
A36 A37
|
B9 B12 B19
|
|
5.- Conèixer i aplicar les diferents estratègies, mètodes i models comunicatius que s´utilitzen en el treball específic dels alumnes amb deficiència visual. |
A41 A46 A52
|
B14 B15
|
|
6. - Conèixer els recursos humans, materials i tecnològics que utilitzen els alumnes amb deficiència visual |
A42 A45 A47 A49
|
B10 B11
|
|
7.-Reconèixer la realitat educativa de les persones amb greus deficiències visuals |
A50 A51 A54 A55 A57
|
B16 B17 B19
|
C3
|
8-Analitzar, valorar i crear programes, instruments i materials específics adaptats als subjectes amb deficiències visuals |
A49 A53
|
B3 B5
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció i conceptes previs |
1.1 Mesura del grau de visió: agudesa visual, camp visual
1.2 Tipus de deficiències : emotropia, ametropies, ambliopies |
2.Anatomia, fisiologia i patologia de la visió |
2.1 Estructures del globus ocular,nervioses i accesories
2.2 Patologies: albinisme,aniridia,catarates,glaucoma,retinopaties...
2.3 evaluació dels dèficits visuals: examen ocular |
3.Ceguesa i desenvolupament psicològic |
3.1 Limitacions que imposa la ceguesa
3.2 Desenvolupament cognitiu
3.3 Desenvolupament social
3.4 Desenvolupament motot
3.5 Coneixement espaial i mobilitat
|
4. Integració escolar de l´alumne amb dèficit visual |
4.1 diagnòstic i avaluació del funcionament visual
4.2 característiques de l´alumnat deficient visual
4.3 professionals que intervenen en l´acció educativa
4.4 centres de recursos
4.5 modificació d´aspectes organitzatius
4.6 materials i recursos específics i adaptats
4.7 accés al currículum. Adaptacions curriculars
|
5. La lectoescriptura de l´alumne amb dèficit visual |
5.1 tècnica de lecto-escriptutra en tinta
5.2 tècnica de lecto-escriptura en braille |
6. El sistema Braille |
6.1Característiques dels sistema Braille
6.2 La lectura i l´escriptura
6.3 Requisists. Exercicis de prelectura
6.4 Objectius
6.5 Recursos i medis pel sistema Braille
6.6 Llibres tàctils, parlants,... |
7. Estimulació visual i multisensorial |
7.1 Estimulació visual
7.2 estimulació multisensorial : tàctil, auditiva, gustativa i olfactiva, experiències multisensorials |
8. Necessitats tècniques específiques dels nens/es amb baixa visió i visió límit |
8.1 Il.luminació
8.2 Ampliació de la imatge
8.3 Ampliacions
8.4 Material específic i adaptat
|
9.Recursos materials i adaptacions específiques |
9.1 Adaptació de recursos didàctics bibliogràfics
9.2 Adaptació de material
9.3Noves tecnologies en educació
9.4 Recursos didàctics adaptats |
10. Habilitats d´autonomia personal |
10.1 Ensenyament d´habilitats d´orientació i mobilitat
10.2 Habilitats de la vida quotidiana |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
31 |
34 |
65 |
Treballs |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
6 |
0 |
6 |
Debats |
|
10 |
0 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l´assignatura, comentari dels criteris d´avaluació i recollida d´informació dels alumnes |
Sessió Magistral |
És l´explicació oral, per part de la professora, delsc ontinguts teòrics bàsics de l´assignatura. Aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals. |
Treballs |
Consisteix en la realització d´un dossier pràctic que reculli les pràctiques fetes durant la primera part de l´assignatura ( individual )
I, respecte al segon quatrimestre, serà l´el.laboració d´un conte o material didàctic per alumnes amb dèficit visual(en grup ) |
Resolució de problemes, exercicis |
Consisteix en la realització de pràctiques i exercicis pràctics a l´aula: utilització màquina perkins, adaptacions curriculars,comentari de material audiovisual, avaluació de programes...
(individual) |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Consisteix en la realització de sessions pràctiques que es duran a terme a la sala de psicomotricitat.Es treballarà els mecanismes de defensa, el modelatge, massatge, relaxació,... |
Debats |
Participació en les sessions presencials amb aportacions relatives a diferents temàtiques que es proposen. |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d'atenció als alumnes al despatx i consultes a través del correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball obligatori : elaboració de material didàctic per alumnes amb deficiència visual |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
Es realitzarà una memòria de pràctiques, on es recullen les pràctiques realitzades a l'aula |
20 % |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es realitzarà una prova escrita per avaluar els coneixements assolits |
50 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no poden assistir a classe ho han de comunicar a la professora al començament de les classes per tal d'orientar-los en un itinerari alternatiu de l'assignatura i concretar l'horari de tutoria que haurà de seguir. És imprescindible superar per separat la part pràctica i teòrica per aprovar l'assignatura. |
Bàsica |
CHECA,F.J, Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual, Once, 2000
ALVAREZ,MF, Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual, Vol.II once, 2000
BARDISA, L, Cómo enseñar a los niños ciegos a dibujar, Once, 1992
BUENO,M I TORO,S, Deficiencia visual. Aspectos psicoevolutivos y educativos., Aljibe, 1994
PALACIOS,A; MARCHESI,A; I COLL,C, Desarrollo psicológico y educació., alianza, 1990
BARRAGA,N, Disminuidos visuales y aprendizaje, Once, 1985
LEONHARDT,M, el bebé ciego, primera atención. Un enfoque psicopedagógico., Masson, 1992
ESPEJO,B, El Braille en la escuela, oNCE, 1993
COMES,G, El diari d´en Marcel, Galera, 1998
VALLS,C, evaluación curricualr de los niños deficientes visuales o ciegos en el ciclo inicial en la evaluación de los programas educativos, escuela Española, 1989
PELECHANO,V; PEÑATE,W I DE MIGUEL,A, Evaluación y tratamiento en las deficiencias visuales, Siglo XXI, 1995
ESTEBAN,A, Instruccions per a introduir l´esquema Braille, ONCE, 1990
LUCERGA,R, Juego simbólico y deficiencia visual, ONCE, 1992
LEONHARDT,M, La discapacidad visual, Giné, 1997
HYVARINEN, L, La visión normal y anormal en los niños, Giné, 1997
PELECHANO,V; DE MIGUEL,A I IBÁNEZ,I, Las personas con deficiencias visuales, Siglo XXI, 1995
BARRAGA,N, Método de estimulación visual, ONCE, 1989
BUENO,M, Niños y niñas con ceguera, Aljibe, 2000
ROSA A I OCHAITA,E, Psicologia de la ceguera, Alianza, 1995
OCHAITA,R, Psicologia de la ceguera, Alianza psicología, 1993
GONZALEZ,L, Psicomotricidad para deficientes visuales, Amarú, 1990
MORENO I OLIVER ,FX, Visió i aprenentatge, UAB, 2002
, www.funcaragol.es, ,
, www.INTEREDVISUAL@terra.es, ,
, www.once.es, ,
TENBERKEN,S, Mi camino me lleva al Tibet, Maeva, 2004
|
|
Complementària |
|
|
|