DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EL MEDI SOCIAL I NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11091101
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Història i història d'art
Coordinador/a
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.desantisteban@urv.cat
david.tormo@urv.cat
Professors/es
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
TORMO BENAVENT, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A11 Conèixer i entendre els continguts propis de les ciències experimentals a Primària i com s'han d'integrar per a l'aprenentatge dels alumnes.
A12 Conèixer els elements de la didàctica de les ciències experimentals i els diferents enfocaments didàctics.
A13 Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals. els coneixements previs i la seva influència en l'aprenentatge
A14 Conèixer els camps temàtics d’interrelació de les ciències amb altres àrees, i en especial en aspectes d’educació tecnològica, educació per a la salut i educació medi ambiental.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A16 Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.).
A17 Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A41 Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials.
A42 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A43 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A56 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
A62 Promoure la qualitat dels contextos (aula i centre) en què es desenvolupa el procés educatiu de manera que garanteixi el benestar dels alumnes.
A64 Gestionar els conflictes i resoldre'ls.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reflexionar sobre què vol dir l'ensenyament del medi natural i social a l'escola primària A1
A12
A13
A14
A15
A18
A36
A43
A56
A62
B1
B3
B8
C3
2. 3. Respondre amb solvència les preguntes què, com i quan ensenyar el coneixement del medi A1
A2
A11
A13
A15
A16
A17
A18
A48
B1
B2
B3
B5
B6
B8
C5
3. Ser capaç d'analitzar i de preparar unitats didàctiques de coneixement del medi que recullin aspectes de l'entorn natural i social, i ser capaç de fer adaptacions a diferents nivells d'aprenentatge A1
A2
A39
A41
A42
A43
A47
A48
A49
A50
A51
A64
B1
B2
B3
B4
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El coneixement del medi natural 1.1. Eixos fonamentals de l'ensenyament en les ciències experimentals
1.2. Diferents àmbits d'estudi del medi natural
1.3. Procediments de treball al medi natural
1.4. Medi natural i valors
1.5. Recursos i materials per treballar el medi natural
2. El medi social 2.1. Les ciències socials, el temps i l'espai, i els altres conceptes clau
2.2. Per què ensenyar el medi social a l'escola?
2.3. Què ensenyar del medi social: conceptes, procediments i valors socials
2.4. La formació del pensament social
2.5. Mètodes, estratègies i materials curriculars per a l'estudi de la societat
3. El currículum del coneixement del medi natural i social 3.1. La interdisciplinarietat
3.2. Exemples d'unitats didàctiques
3.3. La formació democràtica de la ciutadania com a nexe fonamental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 15 30
Debats
4 4 8
Presentacions / exposicions
6 6 12
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 6 12
Treballs
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis
6 6 12
Pràctiques a través de TIC
4 4 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la metodologia i organització del treball
Sessió Magistral Descripció dels referents teòrics i argumentació de les opcions científiques
Debats Sobre problemàtiques educatives, mediambientals i valors socials
Presentacions / exposicions Individuals i cooperatives dels treballs realitzats
Pràctiques externes (de camp/sortides) Observació directa
Treballs Individuals i en grup sobre problemàtiques de gestió del medi i d'ensenyament a l'escola
Resolució de problemes, exercicis Plantejament de problemàtiques sobre el coneixement del medi a l'escola
Pràctiques a través de TIC Recerca de recursos i anàlisi de materials informàtics i àudiovisuals

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de les activitats, avaluació formativa i assessorament per als treballs i exposicions

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Individuals i en grup sobre temàtiques científiques del medi natural i social i el seu ensenyament a l'escola 4
Proves de Desenvolupament Prova de coneixements de seguiment dels continguts del curs 6
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Cooper, H., Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Madrid: Morata/MEC, 2002
Pujol, R.M., Didáctica de las ciencias en la educación primaria, Madrid: Síntesis, 2003
Bale, J., La didáctica de la geografía en la escuela primaria, Madrid: Morata/MEC, 1989
Aramburu , F., Medio ambiente y educación, Síntesis, 2000

Complementària

Recomanacions