Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A3 |
Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament. |
A4 |
Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua. |
A5 |
Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari. |
A6 |
Valorar la riquesa de la diversitat lingüística. |
A45 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A48 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A53 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conéixer el disseny curricular de l'àrea de llenguatge en Educació Infantil i en Educació Primària i la situació actual de la llengua a les nostres escoles. |
A1 A6
|
|
C3
|
Conéixer els aspectes bàsics del desenvolupament lingüístic del nen |
A1 A3 A4 A6
|
|
|
Dominar la metodologia i els recursos adequats pera una didàctica del llenguatge oral. |
A1 A2 A5 A6 A45 A48 A49 A50 A51 A53
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C3 C5
|
Adquirir els coneixements necessaris per a planificar les activitatats de lectura i d'expresió escrita i dirigir els respectius processos d'aprenentage i desenvolupament. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A45 A47 A48 A49 A50 A51
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
1-Estudi de la proposta curricular de l'àrea de comunicació i llenguatge en Educació Infantil i en Educació Primària. |
-El llenguatge com a representació i com a comunicació. |
2.-Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge. |
-Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge.
-La teoria innatista: Chomsky
J. Bruner: De la comunicació al llenguatge. |
3.- Funcions que predominen en el llenguatge infantil. |
-Funcions comunicatives. Evolució.
-El llenguatge egocèntric: Piaget i Vigotski. |
4.-Desenvolupament del sistema fonològic i del sistema fonàtic. |
-La teoria de Jacobson. Mecanismes d'aprenentage.
-Pautes evolutives.
-Trastorns en l'adquisició dels sons de la llengua.
-Metodologia per ajudar l'infant en la discriminació auditiva i en la fonació.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'organització fonològica i en la pronúncia dels sons de la llengua.
|
5.- Desenvolupament de l'organització semàntica i de l'adquisició del vocabulari. |
-L'accés a la significació: mecanismes d'aprenentatge i pautes evolutives.
-L'adquisició del sistema semàntic.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'adquisició del vocabulari: activitas de denominació.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament de l'organització semàntica: activitats de conceptualització. |
6.- El desenvolupament morfosintàctic. |
-Principis generals del desenvolupament morfosintàctic.
-Pautes evolutives.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament morfosintàctic: activitats per treballar el nombre i l'ordre de paraules, els nexos, les variacions morfològiques i la conciència sintàctica. |
7.- El desenvolupament de l'organització del discurs. |
-La comunicació a l'aula.
-La conversa dirigida.
-Les sessions d'intervenció privilegiada de l'alumne. |
8.- Recursos didàctics de l'àrea de llenguatge. |
-La literatura oral.
-Els contes.
-La dramatització. |
9.- L'ensenyament de l'ortografia. |
-L'ortografia natural.
-l'ortografia arbitrària.
-Situacions d'ensenyament-aprenetatge. |
10.- L'ensenyament de l'expressió escrita. |
-L'expressió escrita: models, habilitats i estratègies.
-Les propietats del text escrit.
- Enfocaments didàctics i metodologia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
32 |
64 |
Presentacions / exposicions |
|
11 |
2.75 |
13.75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
10 |
30 |
Treballs |
|
2 |
28 |
30 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb ajut de retroprojector, apunts i lectures reconmanades. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. realitzaran les activitats organitzades i programades pel responsables de cada tema practic. Hauran de reflectir la seva vissió crítica de les sessions realitzades al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitata pràctiques, guiades per la professora, que recolliran a la memòria-dossier de les pràctiques de l'assignatura.
Els exercicis són els següents (subjectes a variació, i indepentdentment d'altres que es puguin afegir):
1.- Anàlisi i comentari crític dels objectius i continguts de l’àrea de llenguatge als Currículums d’Educació Infantil i de Primària.
2- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre "Leer y escribir a los 5" de A. Mª Borzone de Manrique.
4.-Elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
5.-Anàlisi i avaluació de diversos textos infantils amb errades d’ortografia natural. Propostes de treball de recuperació.
6.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal.
7.-Classificació de diferents errades d’ortografia arbitrària.
8.- Exercicis sobre la sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària.
9.- Exercicis d’automatització de l’ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats.
10.-Pràctiques sobre l'enfocament processual de l'ensenyament de la llengua escrta: coherència, cohesió, generació d'idees... |
Treballs |
Els alumnes realitzaran un treball pràctic, en grups de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge dirigides a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil i/o de Primària.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a realitzar-lo.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball. La presentació consistirà en la justificació teòrica , el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de clase- d'una bateria d'activitats programades per treballar determinats continguts lingüístics curriculars.
Els temes a realitzar repartits entre els diferents grups són els següents:
1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva.
2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial.
3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua.
4.-Activitats per a l'adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules.
5.-Activitats d'organització morfosintàctica.
6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: Sistemes simbòlics a l'abast del nen.
7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració.
8.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia.
9- Creativitat i expressió oral escrita: la descripció.
10.-La literatura popular a l'escola.
11.-Els contes com a recurs didàctic a l’àrea de llenguatge.
|
Estudis previs |
Els alumnes hauran de seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenyes, que presentaran al dossier-mamòria de l'assignatura. |
|
Descripció |
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora.
1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a
-La realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica.
-La presentació i realització de les activitats per part dels companys.
2)Obtenir el "vist i plau" abans de la presentació del tema i de la realització de les activitats a l'aula. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Assistència obligatòria Abssències no justificables (només el 20%). Memòria de les presentacions-comentari crític obligatòria |
0% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització correcta de les pràctiques realitzades a classe guiades per la professora. Pràctiques obligatòries. |
10% |
Treballs |
Correcció en l'elaboració del treball de grup i la seva presentació-realització pràctica a l'aula. |
20% |
Estudis previs |
Obligatòria presentació de 10 articles de revistes especialitzades, de didàctica de la llengua, subratllades i comentades. La incorrecta realització retarà puntuació (sobre el 10 %) |
0 % |
Proves de Desenvolupament |
Prova escrita al final de curs sobre els continguts exposats a les proves magistrals i ampliats a la bibliografia racomanada |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J. Bruner, Acción, pensamiento y lenguaje, Alianza sicología, 1.984
G. Wells, Aprender a leer y escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, 1.989
, Articles (de didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
, Artículos de didáctica de la lengua, Graó,
, Clij( revista de literatura infantil y juvenil), Torre de papel,
, Cuadernos de pedagogía, ,
R. Clemente Estevan, Desarrollo del lenguaje, Octaedro, 1.995
Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logpedia, CEPE, 1988
Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logpedia, CEPE, 1988
Ch. Bouton, El desarrollo del lenguaje, UNESCO-Abril, 1.982
J. Rondal, El desarrollo del lenguaje, Médica y Técnica- Trillas, 1.982
M. Monfoert; A. Juárez, El niño que habla, CEPE, 1.987
A. Canevaro, Els infants que es perden al bosc, EUMO, 1976
T. Colomer; A. Camps, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Rosa Sensat-Ed. 62, 1.991
D. Cassany i altres, Ensenyar llengua, Graó, 1.993
A.Juárez; M. Monfort, Estimulación del lenguaje oral: un modelo interacivo para niños con dificultades, Santillana, 1.989
G. Rodari, Gramàtica de la Fantasia, Aliorna, 1.983
, Guix, Graó,
I. Solé, L'ensenyament de la comprensió lectora, CEAC, 1.987
D. Cassany, La cuina de l'escriptura, La Nau d'Empúries, 1.993
J. Bruner, La parla dels infants, EUMO, 1.985
A.Mª Borzone de Manrique, Leer y escribir a los 5, Aiqué, 1991
M. Fons Esteve, Llegir i escriure per viure, La Galera, 1.999
M.D. Rius Estrada, Llenguatge oral. Projecte de metodologia per al desenvolupament de la comunicació a l'escola, La Guaira, 1.989
Grup de llengua escrita Rosa Sensat, nºs. 9,14,15,26,39, ,
Vigotski, Pensament i llenguatge, EUMO, 1.988
, Perspectiva escolar, Rosa Sensat,
F. Hernández Pina, Teorías psicosociolingüísticas, S. XXI, 1.984
, Textos, Graó,
J. Gómez Tolón, Trastornos de la adquisición del lenguaje, Escuela española, 1.987
|
|
Complementària |
|
|
|