DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I Codi 11091104
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MONJE MARGELÍ, MARIA PILAR
Adreça electrònica mariadelpilar.monje@urv.cat
Professors/es
MONJE MARGELÍ, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant Conteixements teòrics sobre el desenvolupament del llenguatge i metodologia per la intervenció didàctica en l'àrea de llenguatge en educació infantil i en educació primària, posant l'èmfasi en els problemes d'aprenentage.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A4 Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua.
A5 Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari.
A6 Valorar la riquesa de la diversitat lingüística.
A45 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A47 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A48 Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A53 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer el disseny curricular de l'àrea de llenguatge en Educació Infantil i en Educació Primària i la situació actual de la llengua a les nostres escoles. A1
A6
C3
Conéixer els aspectes bàsics del desenvolupament lingüístic del nen A1
A3
A4
A6
Dominar la metodologia i els recursos adequats pera una didàctica del llenguatge oral. A1
A2
A5
A6
A45
A48
A49
A50
A51
A53
B1
B2
B3
B4
B5
C3
C5
Adquirir els coneixements necessaris per a planificar les activitatats de lectura i d'expresió escrita i dirigir els respectius processos d'aprenentage i desenvolupament. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A45
A47
A48
A49
A50
A51
B1
B2
B3
B4
B5
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1-Estudi de la proposta curricular de l'àrea de comunicació i llenguatge en Educació Infantil i en Educació Primària. -El llenguatge com a representació i com a comunicació.
2.-Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge. -Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge.
-La teoria innatista: Chomsky
J. Bruner: De la comunicació al llenguatge.
3.- Funcions que predominen en el llenguatge infantil. -Funcions comunicatives. Evolució.
-El llenguatge egocèntric: Piaget i Vigotski.
4.-Desenvolupament del sistema fonològic i del sistema fonàtic. -La teoria de Jacobson. Mecanismes d'aprenentage.
-Pautes evolutives.
-Trastorns en l'adquisició dels sons de la llengua.
-Metodologia per ajudar l'infant en la discriminació auditiva i en la fonació.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'organització fonològica i en la pronúncia dels sons de la llengua.
5.- Desenvolupament de l'organització semàntica i de l'adquisició del vocabulari. -L'accés a la significació: mecanismes d'aprenentatge i pautes evolutives.
-L'adquisició del sistema semàntic.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'adquisició del vocabulari: activitas de denominació.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament de l'organització semàntica: activitats de conceptualització.
6.- El desenvolupament morfosintàctic. -Principis generals del desenvolupament morfosintàctic.
-Pautes evolutives.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament morfosintàctic: activitats per treballar el nombre i l'ordre de paraules, els nexos, les variacions morfològiques i la conciència sintàctica.
7.- El desenvolupament de l'organització del discurs. -La comunicació a l'aula.
-La conversa dirigida.
-Les sessions d'intervenció privilegiada de l'alumne.
8.- Recursos didàctics de l'àrea de llenguatge. -La literatura oral.
-Els contes.
-La dramatització.
9.- L'ensenyament de l'ortografia. -L'ortografia natural.
-l'ortografia arbitrària.
-Situacions d'ensenyament-aprenetatge.
10.- L'ensenyament de l'expressió escrita. -L'expressió escrita: models, habilitats i estratègies.
-Les propietats del text escrit.
- Enfocaments didàctics i metodologia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
32 32 64
Presentacions / exposicions
11 2.75 13.75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 10 30
Treballs
2 28 30
Estudis previs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb ajut de retroprojector, apunts i lectures reconmanades.
Presentacions / exposicions Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. realitzaran les activitats organitzades i programades pel responsables de cada tema practic. Hauran de reflectir la seva vissió crítica de les sessions realitzades al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitata pràctiques, guiades per la professora, que recolliran a la memòria-dossier de les pràctiques de l'assignatura.
Els exercicis són els següents (subjectes a variació, i indepentdentment d'altres que es puguin afegir):
1.- Anàlisi i comentari crític dels objectius i continguts de l’àrea de llenguatge als Currículums d’Educació Infantil i de Primària.
2- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre "Leer y escribir a los 5" de A. Mª Borzone de Manrique.
4.-Elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
5.-Anàlisi i avaluació de diversos textos infantils amb errades d’ortografia natural. Propostes de treball de recuperació.
6.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal.
7.-Classificació de diferents errades d’ortografia arbitrària.
8.- Exercicis sobre la sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària.
9.- Exercicis d’automatització de l’ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats.
10.-Pràctiques sobre l'enfocament processual de l'ensenyament de la llengua escrta: coherència, cohesió, generació d'idees...
Treballs Els alumnes realitzaran un treball pràctic, en grups de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge dirigides a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil i/o de Primària.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a realitzar-lo.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball. La presentació consistirà en la justificació teòrica , el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de clase- d'una bateria d'activitats programades per treballar determinats continguts lingüístics curriculars.
Els temes a realitzar repartits entre els diferents grups són els següents:
1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva.
2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial.
3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua.
4.-Activitats per a l'adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules.
5.-Activitats d'organització morfosintàctica.
6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: Sistemes simbòlics a l'abast del nen.
7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració.
8.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia.
9- Creativitat i expressió oral escrita: la descripció.
10.-La literatura popular a l'escola.
11.-Els contes com a recurs didàctic a l’àrea de llenguatge.

Estudis previs Els alumnes hauran de seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenyes, que presentaran al dossier-mamòria de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora. 1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a -La realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica. -La presentació i realització de les activitats per part dels companys. 2)Obtenir el "vist i plau" abans de la presentació del tema i de la realització de les activitats a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Assistència obligatòria Abssències no justificables (només el 20%). Memòria de les presentacions-comentari crític obligatòria 0%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització correcta de les pràctiques realitzades a classe guiades per la professora. Pràctiques obligatòries. 10%
Treballs Correcció en l'elaboració del treball de grup i la seva presentació-realització pràctica a l'aula. 20%
Estudis previs Obligatòria presentació de 10 articles de revistes especialitzades, de didàctica de la llengua, subratllades i comentades. La incorrecta realització retarà puntuació (sobre el 10 %) 0 %
Proves de Desenvolupament Prova escrita al final de curs sobre els continguts exposats a les proves magistrals i ampliats a la bibliografia racomanada 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J. Bruner, Acción, pensamiento y lenguaje, Alianza sicología, 1.984
G. Wells, Aprender a leer y escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, 1.989
, Articles (de didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
, Artículos de didáctica de la lengua, Graó,
, Clij( revista de literatura infantil y juvenil), Torre de papel,
, Cuadernos de pedagogía, ,
R. Clemente Estevan, Desarrollo del lenguaje, Octaedro, 1.995
Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logpedia, CEPE, 1988
Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logpedia, CEPE, 1988
Ch. Bouton, El desarrollo del lenguaje, UNESCO-Abril, 1.982
J. Rondal, El desarrollo del lenguaje, Médica y Técnica- Trillas, 1.982
M. Monfoert; A. Juárez, El niño que habla, CEPE, 1.987
A. Canevaro, Els infants que es perden al bosc, EUMO, 1976
T. Colomer; A. Camps, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Rosa Sensat-Ed. 62, 1.991
D. Cassany i altres, Ensenyar llengua, Graó, 1.993
A.Juárez; M. Monfort, Estimulación del lenguaje oral: un modelo interacivo para niños con dificultades, Santillana, 1.989
G. Rodari, Gramàtica de la Fantasia, Aliorna, 1.983
, Guix, Graó,
I. Solé, L'ensenyament de la comprensió lectora, CEAC, 1.987
D. Cassany, La cuina de l'escriptura, La Nau d'Empúries, 1.993
J. Bruner, La parla dels infants, EUMO, 1.985
A.Mª Borzone de Manrique, Leer y escribir a los 5, Aiqué, 1991
M. Fons Esteve, Llegir i escriure per viure, La Galera, 1.999
M.D. Rius Estrada, Llenguatge oral. Projecte de metodologia per al desenvolupament de la comunicació a l'escola, La Guaira, 1.989
Grup de llengua escrita Rosa Sensat, nºs. 9,14,15,26,39, ,
Vigotski, Pensament i llenguatge, EUMO, 1.988
, Perspectiva escolar, Rosa Sensat,
F. Hernández Pina, Teorías psicosociolingüísticas, S. XXI, 1.984
, Textos, Graó,
J. Gómez Tolón, Trastornos de la adquisición del lenguaje, Escuela española, 1.987

 

Complementària

 

 

Recomanacions