DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EXPRESSIÓ CORPORAL Codi 11091202
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
LLORET FERRER, MARCOS
Adreça electrònica maisabel.viscarro@urv.cat
marcos.lloret@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
LLORET FERRER, MARCOS
Web
Descripció general i informació rellevant OBJECTIUS - Conèixer i experimentar amb el gest i el moviment com a recurs expressiu del cos. - Aprofundir en el coneixement i consciència del propi cos i de les seves possibilitats. - Accedir al plaer de jugar, percebre, dansar i expressar-se amb el cos i a través del cos, el moviment, la paraula, l’espai, el ritme, els objectes i el grup de forma participativa i implicada, per afavorir el desenvolupament de la creativitat i la comunicació. - Valorar i respectar la capacitat expressiva dels companys i l’exteriortizació de sentiments. - Reflexionar entorn a l’aplicació didàctica dels diferents continguts que conformen el bloc d'expressió i comunicació corporal. - Analitzar diferents aspectes educatius i actitudinals, i transferir-los en diferents contextos escolars: en la interacció educativa amb els nens i les nenes, amb l’equip de professors i professores, en reunions i en entrevistes.

Objectius
OBJECTIUS - Conèixer i experimentar amb el gest i el moviment com a recurs expressiu del cos. - Aprofundir en el coneixement i consciència del propi cos i de les seves possibilitats. - Accedir al plaer de jugar, percebre, dansar i expressar-se amb el cos i a través del cos, el moviment, la paraula, l’espai, el ritme, els objectes i el grup de forma participativa i implicada, per afavorir el desenvolupament de la creativitat i la comunicació. - Valorar i respectar la capacitat expressiva dels companys i l’exteriortizació de sentiments. - Reflexionar entorn a l’aplicació didàctica dels diferents continguts que conformen el bloc d'expressió i comunicació corporal. - Analitzar diferents aspectes educatius i actitudinals, i transferir-los en diferents contextos escolars: en la interacció educativa amb els nens i les nenes, amb l’equip de professors i professores, en reunions i en entrevistes.

Recomanacions



Metodologia docent
S'alternaran les propostes de practica corporal amb els conceptes teòrics i la reflexió posterior. Els temes abordats seran explorats pels integrants del grup tant a nivell individual, amb parelles, petits grups i gran grup Després de la vivencia hi haurà sempre un moment de reflexió i conceptualització. També es faran debats a partir de diferents lectures.

Metodologia avaluació
L'avaluació serà continua i constará d'una nota global amb totes les aportacions individuals i en grup: - L'assistència a un mínim del 80% de les sessions, en cas contrari es fará un examen pràctic.(20%) - Participació activa en les activitats i els treballs pràctics proposats, tant individuals com en grup. (30%) - Presentació d'una memòria individual amb les valoracions i reflexions de les vivències del treball pràctic fonamentades teòricament. (20%) - Elaboració d’un fitxer de les activitats realitzades al llarg de l’assignatura amb les adaptacions corresponents a un dels nivells educatius. Aquest treball es farà en grup reduït. (30%)

Programa
Tema Subtema
Bloc I. Aproximació conceptual Diferents concepcions de l’expressió corporal. Definicions. Objectius de l’expressió corporal en el marc educatiu. Els llenguatges expressius.


Bloc II Coneixement corporal o alfabet expressiu Les parts del cos, formes dimensions, sensacions musculars, posturals. To muscular, respiració i relaxació. Equilibri
Moviment coordinat en expressió (desplaçaments, formes de moviment, qualitat del moviment...).
L' espai i el temps.
El món intern: expressió d’idees, conceptes i emocions personals
Bloc III. Dimensió comunicativa Alfabet comunicatiu: gestos, moviments i actituds corporals en situació de comunicació
Món extern: simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions, transformacions, moviments dansats
Interacció personal: diàleg corporal
Intercanvi discursiu
Bloc IV. Eix transversal: Dimensió creativa
Fluïdesa i flexibilitat
Elaboració
Originalitat
Bloc V. L’expressió corporal i currículum escolar
Aspectes metodològics i didàctics (la consigna, els objectes i les seves funcions, la sessió o el taller, les actituds...)

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

AYMERICH, C. i M. (1985) Signos de la comunicación. Barcelona: Teide.

BARRET, G. (1989) Pedagogía de la expresión dramática.  Montreal: Recherche en expression.

BOSSU, H. Y CHALAGUIER (1987) La expresión corporal, método y práctica. Barcelona: Martínez Roca

BROOKS, CH.  V. (1996) Consciencia sensorial Barcelona: Los libros de la Liebre de Marzo.

CALAIS-GERMAIN, B. (1991) Anatomía para el movimiento I i II. Barcelona: La Liebre de marzo.

GARCÍA, L. i MOTOS, T. (1990) La expresión corporal. Madrid: Alhambra.

GARCÍA RUSO, H.Mª. (1997) La danza en la escuela. Barcelona: Inde.

HERNÁNDEZ, V. y RODRIGUEZ, P. (1996) La expresión corporal con adolescentes. Madrid: CCS

MATEU, M.; DURÁN, C. y TRUQUET, T. (1992) 1000 ejercicios y juegos aplicados a las actividades corporales de expresión.  Vol. 1 y li.  Barcelona: Paidotribo.

MONTAVEZ, M.y ZEA, M.J. (1998) Expresión corporal, propuestas para la acción. Málaga: MM y MJZ

MOTOS, T. (2001) Práctica de  la expresión corporal. Barcelona: Humanitas

SANTIAGO, P. (2004) Expresión corporal y comunicación. Teoría y práctica de un programa. Salamanca: Amarú

VILLADA, P (1997).Expresión corporal. En CASTEJON, F.J. Manual del maestro especialista en educación física. Madrid: Pila Teleña

VIVERA, J. (1991) Cómo practicar la dramatización con niños de 4-14 años. Barcelona: Diálogos en educación

Complementària