DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TÈCNIQUES PLÀSTIQUES EN EL MARC ESCOLAR Codi 11091203
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERTO
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant -Conèixer els materials i procediments plàstics aplicables a l’ educació infantil i primaria. -Experimentar en la pràctica les seves possibilitats plàstiques, expressives i formatives. -Pendre consciència de la idoneitat de les diverses tècniques i materials a cadascún dels nivells escolars.

Objectius
-Conèixer els materials i procediments plàstics aplicables a l’ educació infantil i primaria. -Experimentar en la pràctica les seves possibilitats plàstiques, expressives i formatives. -Pendre consciència de la idoneitat de les diverses tècniques i materials a cadascún dels nivells escolars.

Recomanacions



Metodologia docent
Exposició dels temes, presentació d’ exemples i premises per al desenvolupament pràctic. Desenvolupament pràctic de les activitats per part dels alumnes. Visites en grup a exposicions, museus i altres manifestacions artístiques relacionades amb els continguts de l’ assignatura.

Metodologia avaluació

Programa
Tema Subtema
1. Tècniques de suport bidimensional 1.1. dibuix: Llàpisos i dureses, barres de grafit, barres seques, barres grasses.
1.2. Pintura: aquarel.la, tremp polímer, càrregues.
1.3. Estampació: Linogravat, colagraph, monotip, estampació múltiple.
1.4. Collage.
2. Tècniques tridimensionals 2.1. Modelat: volum massís, plaques, tècnica del cordó.
2.2. Estructures: volums de claraboia, construccions amb diversos materials.
2.3. “Assemblage”

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

BIBLIOGRAFIA

 

BOIX, E., i CREUS, R. (1987): L' expressió plástica a l' escola. Polígrafa, Barcelona.

 

COSETI NO, P. (1996): Técnicas de cerámica. Acanto, Barcelona.

 

DRAKE, K. (1987): la cerámica sin torno. Kapelusz, Buenos Aires.

 

FERRY, D. (1998): La pintura sin pincel. Libsa, Madrid.

 

GRATACÓS, R, et alt. (1993): l’ art a l’ escola. Universitat autónoma de Barcelona.

 

JOVER, L., i SALA, C. (   ): Técnicas de impresión en la escuela . Avance, Barcelona.

 

HARRISON, H. (1996): Técnicas de pintura acrílica. Acanto, Barcelona

 

KAMPMANN, L. (   ): Tintas. Bouret, París.

 

KAMPMANN, L. (   ): Papeles de colores. Bouret, París.

 

KAMPMANN, L. (   ): Modelar y dar forma. Bouret, París.

 

MAYE RS, R. (1998): Materiales y técnicas de arte. Herman Blume, Madrid.

 

MENDEZ, M. (1983): El collage infantil. Aspectos artísticos y aplicaciones pedag6gicas. Ancora, Barcelona.

 

PEDROLA, A. (1982): Materials, procediments i técniques pictóriques. Eds. de la Universitat de Barcelona, Barcelona.

 

PETERSON, H., i GERRING, R.: La pintura en el aula. Exploración de nuevas técnicas.

 

ROTGER, E., KLANTE, P. (   ): La cerámica. Ed. Bouret, París.

 

ROTGER, E., KLANTE, P. (   ): El papel. Bouret, París.

 

WELLS, K. (1998): Teñido y estampación. Acanto, Barcelona.

 

WRIGHT, M. (1994): introducción al pastel. Herman Blume, Madrid.

 

URLGRAFIA

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources

Complementària

BIBLIOGRAFIA

 

BOIX, E., i CREUS, R. (1987): L' expressió plástica a l' escola. Polígrafa, Barcelona.

 

COSETI NO, P. (1996): Técnicas de cerámica. Acanto, Barcelona.

 

DRAKE, K. (1987): la cerámica sin torno. Kapelusz, Buenos Aires.

 

FERRY, D. (1998): La pintura sin pincel. Libsa, Madrid.

 

GRATACÓS, R, et alt. (1993): l’ art a l’ escola. Universitat autónoma de Barcelona.

 

JOVER, L., i SALA, C. (   ): Técnicas de impresión en la escuela . Avance, Barcelona.

 

HARRISON, H. (1996): Técnicas de pintura acrílica. Acanto, Barcelona

 

KAMPMANN, L. (   ): Tintas. Bouret, París.

 

KAMPMANN, L. (   ): Papeles de colores. Bouret, París.

 

KAMPMANN, L. (   ): Modelar y dar forma. Bouret, París.

 

MAYE RS, R. (1998): Materiales y técnicas de arte. Herman Blume, Madrid.

 

MENDEZ, M. (1983): El collage infantil. Aspectos artísticos y aplicaciones pedag6gicas. Ancora, Barcelona.

 

PEDROLA, A. (1982): Materials, procediments i técniques pictóriques. Eds. de la Universitat de Barcelona, Barcelona.

 

PETERSON, H., i GERRING, R.: La pintura en el aula. Exploración de nuevas técnicas.

 

ROTGER, E., KLANTE, P. (   ): La cerámica. Ed. Bouret, París.

 

ROTGER, E., KLANTE, P. (   ): El papel. Bouret, París.

 

WELLS, K. (1998): Teñido y estampación. Acanto, Barcelona.

 

WRIGHT, M. (1994): introducción al pastel. Herman Blume, Madrid.

 

URLGRAFIA

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources