DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TUTORIA I AVALUACIÓ A L´AULA Codi 11091204
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CORNADÓ REBATE, JOSE MARIA
Adreça electrònica josemaria.cornado@urv.cat
Professors/es
CORNADÓ REBATE, JOSE MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén donar estratègies als mestres per a fer de tutors dun grup classe: Dinàmica de grups, entrevistes, comunicació amb els pares, gestió de l'aula ...

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
B1 Aprendre a aprendre.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B16 Estar motivat per la qualitat

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la fonamentació legal i teòrico-pràctica de la tutoria. A1
Analitzar diferents models de tutoria A1
Aprofundir en les funcions del tutor. B1
B9
Conèixer els elements bàsics que configuren els objectius, principis i àmbits de l'orientació educativa. B16
Analitzar els diferents moments pels que ha passat el desenvolupament de l'orientació al Departament d'Educació i Universitats. A39
Analitzar i practicar algunes tècniques d'orientació.
Reflexionar al voltat de la normativa existent al voltant de l'avaluació i, interpretar i diferenciar els diferents models.
Dissenyar i desenvolupar tècniques i instruments d'avaluació aplicables a l'aula.

Continguts
Tema Subtema
La Tutoria



1.Aspectes legals.
2.Aproximació conceptual.
3. Funcions del tutor/a
4. Àmbits d’intervenció de la tutoria.
5. El Pla d’acció tutorial.
6. Instruments de treball de la tutoria.
7. Tècniques de comunicació: L’entrevista.
L’orientació 1.L’orientació al Departament 2.d’Educació i Universitats.
3.L’Orientació a Catalunya: Sector públic i privat
4.Definicions d’orientació.
5.Informació, formació i orientació.
6.L’Orientació acadèmica, vocacional i professional.
7.Instruments d’orientació
L’avaluació 1.Aspectes legals
2.La necessitat de l’avaluació
3.Aproximació conceptual
4.Dimensions de l’avaluació
5.Objectes d’avaluació
6.Tècniques i instruments d’avaluació
7.L’avaluació de l’alumne: diferents àmbits
8.L’informe d’avaluació: Informació als pares

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Presentacions / exposicions
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ACTIVITATS D'AVALUACIÓ Activitat 1: Prova escrita al final del quadrimestre. Imprescindible aprovar. Activitat 2: Treball monogràfic sobre algun punt del temari. En grup (màxim 4 persones). Obligatori. Presentar-lo abans de Nadal de 2005. Activitat 3: Resolució de diferents pràctiques plantejades a l'aula. Presentació obligatòria dins els terminis establerts. Baremació: ACTIVITAT Valoració Activitat 1 50 % Activitat 2 30 % Activitat 3 20 %


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

 

ÁLVAREZ, M. i altres (1991): La orientación vocacional a través del currículum i la tutoría. Barcelona: Ed. Graó-ICE.

ALVAREZ GONZÁLEZ, M. (1995). Orientación profesional. Barcdelona: Cedecs.

ÁLVAREZ, M. y BISQUERRA, R. (1999): Manual de orientación y tutoría.Barcelona. Praxis

ÁLVAREZ, M.(1991): Tengo que decidirme. Sevilla: Ed. Alfar.

BISQUERRA, R. (1991): Orientació psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans. Barcelona: La llar del llibre.

BISQUERRA, R. (1991). Orientación Psicopedagógica para la prevención y desarrollo. Barcelona: Boixareu.

BISQUERRA, R. (Coord.). (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.

CANO, E. (1998): Evaluación de la calidad educativa. Madrid: La Muralla.

CASANOVA, M.A. (1995): Manual de evaluación educativa. Madrid: La Muralla.

ESPINAR BELLÓN, A. (1989): Manual técnico del tutor: rendimiento escolar y tutoría. Málaga: Ägora.

FERNÁNDEZ, J. (1993): Orientación profesional y currículum de secundaria. Málaga: Aljibe.

GARCÍA RAMOS, J.M. (1989): Bases pedagógicas de la evaluación. Ed. Síntesis. Madrid.

INDURAIN ARNE, J. Y RICARTE GONZÁLEZ, P. (1992): Material teórico-práctico para la acción tutorial. Madrid: Escuela Española.

JIMÈNEZ, B. (1997): "L'avaluació", en ANTÓN, E. (Coord.): Formació inicial del professorat d'Educació Secundaria. ICE-URV. Tarragona: El Mèdol.

LÁZARO, A. Y ASENSI, J. (1987): Manual de orientación escolar y tutoría. Madrid: Narcea.

M.E.C. (1990): La orientación educativa y la intervención psicopedagógica. Madrid: M.E.C.

M.E.C. (1992): Orientación y tutoría (Primaria). Madrid: M.E.C.

M.E.C. (1992): Orientación y tutoría (E.S.O.). Madrid: M.E.C.

MONTON SALES, Maria José (2003): La integració de l’alumnat immigrant al centre escolar. Orientacions, propostes i experiències

Biblioteca de Guix, 132 Barcelona

MORA, J.A. (1984): Acción tutorial y orientación educativa. Madrid: Narcea.

ORTEGA CAMPOS, M.A. Y OTROS (1986): Tutorías: Qué son, qué hacen, cómo funcionan. Madrid: Editorial Popular.

PÉREZ JUSTE, R. i GARCÍA RAMOS, J.Mª (1995): Diagnóstico, evaluación y toma de decisiones. Madrid: Ed. Rialp.

POSTIC, M. y DE KETELE. L.M. (1992): Observar situaciones educativas. Madrid: Narcea.

RAMÍREZ, J. Y GAGO, L. (1993): Guía práctica del profesor tutor en Educación Primaria y Secundaria. Madrid. Narcea.

RIVAS, F. (editor) (1995): Manual de asesoramiento y orientación vocacional. Madrid: Síntesis Editorial.

RODRÍGUEZ ESPINAR, F. (1993): Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1988): El mundo del trabajo y las funciones del orientador. Barcelona: Barcanova.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1993): Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1994): Programa para enseñar a tomar decisiones. Barcelona: Laertes.

RODRÍGUEZ MORENO, M.L. i GRAS TORNERO, M. (1986): Modelos de orientación profesional en el aula (Teoría, técnicas, Metodologia y recursos para la acción tutorial). Barcelona: Ed. Oikos-Tau.

ROMÁN, J.M. Y PASTOR, E. (1980): La tutoría: Pautas de acción e instrumentos útiles al profesor. Barcelona: CEAC.

SALVADOR, A. (1993): El departamento de orientación según la LOGSE. Madrid: Narcea.

SÁNCHEZ, S. (1993): La tutoría en los centros docentes. Madrid: Escuela Española.

ROSALES, C. (1990): Evaluar es reflexionar sobre la práctica. Madrid: Narcea..

SANZ, R. (1990): Evaluación de programas de orientación educativa. Madrid: Pirámide.

SANZ, R., CASTELLANO, F. Y DELGADO, J.A. (Eds). (1995). Tutoría y Orientación. Barcelona: CEAC.

SANTOS GUERRA, M.A. (1993): La evaluación, un proceso de diàlogo, comprensión y mejora. Archidona: Ed. Aljibe.

SERRANOS GRACIA, G. Y OLIVAS BRAVO, V. (1989): Acción tutorial en grupos. Madrid: Escuela Española.

SOBRADO, M. (1993): Intervención psicopedagógica y orientación educativa. Barcelona: PPU.

TYLER, L.E. (1992): La función del orientador. México.Trillas

VALDIVIA SÁNCHEZ, C. (1992): La orientación y la tutoría en los centros educativos. Madrid: Editorial Mensajero.

VIANA ARROYO, T. (1991): El profesor tutor. Consideraciones para mejorar la acción tutorial. Valencia. Ediciones Blázquez.

VILLAR ANGULO, L.M. (1994): Manual de entrenamiento: evaluación de procesos y actividades educativas. Barcelona: Ed. PPU.

Complementària

Recomanacions