DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN NENS SUPERDOTATS Codi 11091206
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
COMES NOLLA, JUAN GABRIEL
Adreça electrònica gabriel.comes@urv.cat
Professors/es
COMES NOLLA, JUAN GABRIEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A37 Conèixer els fonaments psicològics, socials i lingüístics de les diferents necessitats educatives especials i ser capaç d'assessorar pares i professors.
A38 Conèixer la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'una resposta educativa de qualitat per a l'alumnat amb NEE.
A39 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A40 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A41 Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A50 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne.
A51 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes.
A53 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B11 Tenir capacitat d'organització i planificació
B12 Ser capaç de prendre decisions
B14 Ser creatiu
B15 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B18 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
B19 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Analitzar les característiques fonamentals dels subjectes amb necessitats educatives especials - superdotats- i les directrius per al seu diagnòstic i educació. A36
A37
A38
A39
A41
B9
B12
B19
2.- Tenir els coneixements tècnics de caràcter pedagògic i didàctic per a utilitzar-los en situacions reals. A37
A38
A39
A40
A41
A49
A50
A51
B11
B14
B15
B18
B19
3.- Elaborar, experimentar i valorar programes, instruments i materials específics adequats per als superdotats. A49
A50
A53
B3
B5
B9
B10

Continguts
Tema Subtema
1.- Conceptes bàsics. 1.1. Concepte de superdotat. Diferenciació de conceptes.
1.2. Models explicatius de la superdotació.
1.3. Característiques dels alumnes superdotats. Tipus.
1.4. La intel·ligència. Les intel·ligències múltiples. La intel·ligència emocional.
1.5. La creativitat. Components. Avaluació.
2.- Identificació. 2.1. Problemàtica.
2.2. Identificació a través de mesures subjectives.
2.3. Identificació a través de proves objectives o formals
3- Problemàtica dels alumnes superdotats 3.1. Necessitats en el camp psicològic, social i intel·lectual.
3.2. Oportunitats educatives que faciliten el seu desenvolupament
4- Resposta educativa a les necessitats dels alumnes superdotats 4.1. L’atenció de l’alumne superdotat a l’aula ordinària.
4.2. L’acceleració o flexibilització del període d’escolaritat obligatòria.
4.3. L’agrupament. Agrupament total, parcial, agrupaments flexibles i agrupaments per a l’oci cultural.
4.4. L’enriquiment. Adaptacions de l’ambient d’aprenentatge. Adaptacions del contingut escolar. Adaptacions específiques .
4.5. Altres alternatives
5- Programes, estratègies i activitats per a superdotats 5.1. Programes de millora de la intel·ligència.
5.2. Activitats per a millorar la creativitat
5.2. Estratègies d’entrenament cognitiu
5.2. Activitats d’estimulació i enriquiment
5.3. La lectura i l’alumne superdotat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
Debats
0 0 0
Treballs
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: temes, metodologies i criteris d'avaluació. Recollida d'informació dels alumnes.
Sessió Magistral Explicació oral per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Aquesta exposició anirà acompanyada del suport de mitjans audiovisuals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en la realització d' activitats pràctiques i treballs realitzats a les classes.
Debats Participació en les sessions presencials amb aportacions relatives a diferents temàtiques que es proposen. Debats sobre temes essencials mitjançant el forum del programa moodle.
Treballs Es realitzarà un treball en grup, sobre confecció d’exercicis per a treballar aspectes de la creativitat i millora de la intel·ligència .

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs, sobre els temes treballats a l'aula. Hores d'atenció al despatx, consultes a través del correu electrònic i forum moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà la participació dels alumnes . 10 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Valoració de les activitats proposades a l'aula. 10%
Treballs Valoració d'un treball en grup sobre activitats per millorar la intel·ligència. 20%
Proves de Desenvolupament Es realitzarà una prova escrita per avaluar els coneixements assolits. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'asssitència a les sessions pràctiques és obligatòria , cal una assistència d'un 80% com a mínim. -Els alumnes que no poden assistir a classe ho han de comunicar al professor al començament de l'assignatura per tal d'orientar-los en un itinerari alternatiu i concretar l'horari de tutoria que haurà de seguir.Les pràctiques seran presencials en horari a convenir. -És imprescindible superar per separat la part pràctica i teòrica de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

- ACEREDA,A; SASTRE,S. (1998): La superdotación.  Ed. Síntesis. Madrid.

 

- ACEREDA,A.(2000): Niños superdotados. Pirámide. Madrid.

 

- ALONSO,J.A,BENITO,Y.(1996): Superdotados adaptación escolar y social en secundaria. De. Narcea. Madrid.

 

- BENITO, Y. (Coor) (1994): Intervención e investigación psicoeducativas en alumnos superdotados. Amarú Ediciones. Salamanca.

 

- BENITO, Y. (1996): Inteligencia y algunos factores de personalidad en superdotados. Amarú Ediciones. Salamanca.

 

-BENITO,Y. (1999): ¿Existen los superdotados? Editorial Praxis. Barcelona.

 

- BERCHE,J.(1999): La superdotación infantil. Del mito a la realidad. Isep. Universidad. Barcelona.

 

- BURON,J (1996): Enseñar a aprender. Introducción a la metacognición. Ediciones Mensajero. Bilbao.

 

- CALVO,C.(1997): Los alumnos superdotados. Atención educativa en centros ordinarios.  El Burgo de Osma: Centro de Profesores y Recursos de El Burgo Osma. Ministerio de Educación y Cultura.

 

- CASTELLO,A; MARTÍNEZ,M.(1999): Alumnat excepcioalment dotat intel.lectualment. Departament d´Ensenyament. Generalitat de Catalunya.

 

- CLAXTON,G. (1999): Cerebro de liebre, mente de tortuga. Urano. Barcelona.

 

-CLAXTON,G. (2001): Educar mentes curiosas. El reto de la ciencia en la escuela. Aprendizaje-Antonio Machado Libros. Madrid.

 

- COMES,G.(2003): Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales. Ed. CEAC. Barcelona.

 

- CORIAT,A. (1990): Los niños superdotados: un enfoque psicodinámico y teórico. Herder. Barcelona.

 

- FREEMAN,J. (Dir.) (1988): Los niños superdotados. Aspectos psicológicos y pedagógicos. Aula XXI. Santillana. Madrid.

 

- GARDNER,H.(1997): Mentes creativas. Paidós. Barcelona.

 

- GARDNER,H.(1995): Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós. Barcelona.

 

- GENOVARD,D.; CASTELLO,A. (1990): El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Pirámide. Madrid.

 

- GONZALEZ,M.P. (1997): Capacidad de imagen y creatividad.  Servicio de Publicaciones. Universidad de Vigo. Vigo.

 

- GONZÁLEZ,M.C;GONZÁLEZ,J.P. (1997): Identificación del alumno superdotado. Ed. Cims. Barcelona.

 

- HUME,M. (2000): Los alumnos intelectualmente bien dotados. Ed. Edebé. Barcelona.

 

- JIMÉNEZ, C.(200º): diagnóstico y educación de los más capaces. UNED. Madrid.

 

- LOUIS, J-M.(2004). Los niños precoces. Su integración social, familiar y escolar. Narcea. Madrid.

 

- MARIN,R.,DE LA TORRE,S. (1991): Manual de la creatividad. Aplicaciones educativas. Vicens Vives. Barcelona.

 

- MARTIN,C. (Coor) (1997): Superdotados. Problemática e intervención. Servicio de Apoyo a la Enseñanza. Universidad de Valladolid.

 

- MEGIA,M.(coord.)(1994) : Proyecto de inteligencia “Harvard”. CEPE. Madrid.

 

- MENCHEN,I (1998): Descubrir la creatividad. Desaprender para volver a aprender. De. Pirámide. Madrid.

 

- MUÑOZ,J.(1994): Pensamiento creativo. desarrollo del programa. Ed. Octaedro. Barcelona.

 

- PEREZ.L. (Dir.)(1993): 10 palabras clave en superdotados. Ed. Verbo Divino. Navarra.

 

- PÉREZ,L. Et al (2001): Educar hijos inteligentes. ED. CCS. Madrid.

 

- PRIETO,M.D.(coord..)(1999): Identificación, evaluación y atención a la diversidad. Ed. Aljibe. Málaga.

 

- REYERO,M; TOURON,J. (2003): El desarrollo del talento. La aceleración como estrategia educativa. Netbiblio. A Coruña.

 

-SÁNCHEZ,E.(Dir.) (2002): Superdotados y talentos.Un enfoque neurológico, psicológico y pedagógico . Editorial CCS. Madrid.

 

 - TORRE, S. de la (1993): Creatividad plural. sendas para indagar sus múltiples perspectivas. PPU. Barcelona.

 

- TORRE, S. de la (1995): Creatividad aplicada. Recursos para una formación creativa. Escuela

Española. Madrid.

 

 

- YUSTE,C.(1994): Los programas de mejora de la inteligencia. CEPE. Madrid.

 

Complementària

Recomanacions