Tema |
Subtema |
|
Tema 1. Significat antropològic de la religió
1.1. Obertura a la realitat. L’absolut com a horitzó del creixement humà.
1.2. Els sabers sobre la religió.
1.3. Qué entenem per religió.
1.4. L´ estructura del fet religiós: les hierofanies i les mediacions.
1.5. L’essència del fet religiós.
1.6. Vida religiosa i vida profana.
1.7. La mediació simbòlica: símbols, mites i ritus.
Tema 2. Les grans religions profètiques: Judaisme, Cristianisme, Islamisme
2.1. La religió judeo-israelita. Monoteisme. Creences. La Torà i El Sefer Torah. Temple i sinagoga. Celebracions. Símbols. Calendari. Festes.
2.2. El Cristianisme. Aspectes històrics. Dimensió teològica i eclesial. Jesús de Natzaret, el Crist i la primera comunitat. Cicles litúrgics. Festes.
2.3. L’Islam. Mahoma: trets biogràfics. Al.là i les creences musulmanes. La Xara, l’Alcorà i la Sunna. Divisions de l’islamisme. Obligacions o pilars bàsics. Lloc de culte: la mesquita. L’any islàmic i les festes.
Tema 3. Religió i cultura moderna: interpretacions i actituds davant la religió
3.1. El plantejament de la qüestió en l´ateisme modern i l’autocrítica des del cristianisme.
3.2. Reaccions davant el fet religiós: secularització i increença.
3.3. L’àmbit de l’ateisme humanista dels segles XIX i XX: L. Feuerbach, K. Marx, F. Nietzche, S. Freud.
3.4. Experiència de Déu i realització de l’ésser humà.
3.5. El Déu cristià com a realització radical de l’home.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
A banda del possible material didàctic –fotocòpies, articles especialitzats, etc. – aportat pel professor, es considera bàsic consultar alguns capítuls de la següent bibliografia:
Y. BELABAL (dir.), Racionalismo. Empirismo. Ilustración, Siglo XXI, Madrid, 1991.
C. DÍAZ, Nihilismo y estética (Filosofía de fin de milenio), Cincel, Madrid, 1987.
D. A., Creure després del segle de la sospita, (F. Torralba, coord.), Editorial Mediterrànea, Barcelona, 2001.
D. A., Ciències humanes i fe cristiana, Cruilla, Barcelona, 1995.
M. ELÍADE, Lo sagrado y lo profano, Guadarrama, Madrid, 1967.
—Tratado de historia de las religiones. Morfología y dinámica de lo sagrado, Cristiandad, Madrid, 1981 (2ª ed.).
- Imágenes y símbolos, Taurus, Madrid, 1983 (3ª reimpr.).
- Mitos,sueños y misterios
, Grupo Libro 88, Madrid, 1991.
J. ESTRUCH, Secularització i pluralisme en la societat catalana d’avui, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona, 1996.
M. FRAIJÓ, Filosofía de la religión. Estudios y textos, Trotta (1) / Paradigmas, Madrid, 1994.
S. FREUD, El malestar en la cultura, Alianza Editorial, Madrid, 1999.
J. A. GALINDO, Dios no ha muerto: la existencia y la bondad de Dios frente al enigma del mal, San Pablo, Madrid, 1996.
O. GONZÁLEZ DE CARDEDAL, La gloria del hombre. Reto entre una cultura de la fe y una cultura de la increencia, Madrid, 1986.
L. GONZÁLEZ CARVAJAL, Ideas y creencias del hombre actual, Sal Terrae, Santander, 1992.
M. MARDONES, Para comprender las nuevas formas de la religión, Verbo Divino, Estella (Navarra), 1994.
- MARTÍN VELASCO, Introducción a la fenomenología de la Religión, Cristiandad, Madrid, 1993 (5ªed.).
- MARTINI – U. ECO, En què creuen els qui no creuen,, Empúries, Barcelona, 1997.
R. OTTO, Lo santo, Alianza Editorial, Madrid, 1997.
F. TORRALBA ROSELLÓ, Per què creure? La raonabilitat de la fe, edebé, Barcelona, 2000.
- Creure després del segle de la sospita, Editorial Mediterranea, Barcelona, 2001.
- (et alia), Ressò de la fe en la nostra cultura, Claret, Barcelona, 1995.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
- Els alumnes hauran de resoldre a l’aula diferents exercicis escrits relatius a la programació i proposats pel professor al llarg del quadrimestre.
- Els alumnes hauran de respondre per escrit preguntes referides a un dels llibres indicat pel professor.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|