DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PEDAGOGIA DE LA RELIGIÓ Codi 11091215
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
VALLDOSERA LLORT, ALBERT
Adreça electrònica albert.valldosera@urv.cat
Professors/es
VALLDOSERA LLORT, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant - Oferir les principals coordenades de l’ensenyament religiós a l’escola pel que fa a la pedagogia religiosa que ha d’assolir el professorat catòlic com a responsable de Religió en l’Educació Infantil i Primària. - Prestar un servei als universitaris de l’Escola Universitària de Magisteri que s’estan preparant per a l’obtenció de la Declaració Eclesiàstica d’Idoneïtat. - Presentar els continguts de l´ evolució religiosa i moral dels infants de 3 a 12 anys, analitzar el context sociocultural i la seva incidència en el fet religiós; experiència, fons, llenguatge i perfil idoni del professor de Religió Catòlica. - Integrar la seva tasca d’educació de la fe cristiana dins el “sentit globalitzador” que caracteritza l’Educació Infantil i Primària; això li permetrà un diàleg obert, respectuós i crític envers les altres àrees. - Assolir la convicció de que el professor de Religió dels esmentats nivells –des de la seva vivència de fe i coneixement del missatge cristià– ha de donar resposta sincera i coherent a les realitats socioculturals i psicològiques de cada edat i de cada medi.

Objectius
- Oferir les principals coordenades de l’ensenyament religiós a l’escola pel que fa a la pedagogia religiosa que ha d’assolir el professorat catòlic com a responsable de Religió en l’Educació Infantil i Primària. - Prestar un servei als universitaris de l’Escola Universitària de Magisteri que s’estan preparant per a l’obtenció de la Declaració Eclesiàstica d’Idoneïtat. - Presentar els continguts de l´ evolució religiosa i moral dels infants de 3 a 12 anys, analitzar el context sociocultural i la seva incidència en el fet religiós; experiència, fons, llenguatge i perfil idoni del professor de Religió Catòlica. - Integrar la seva tasca d’educació de la fe cristiana dins el “sentit globalitzador” que caracteritza l’Educació Infantil i Primària; això li permetrà un diàleg obert, respectuós i crític envers les altres àrees. - Assolir la convicció de que el professor de Religió dels esmentats nivells –des de la seva vivència de fe i coneixement del missatge cristià– ha de donar resposta sincera i coherent a les realitats socioculturals i psicològiques de cada edat i de cada medi.

Recomanacions


 
Altres comentaris
- Els alumnes hauran de resoldre a l’aula diferents mapes conceptuals relatius a unitats de programació proposats pel professor al llarg del quadrimestre. - Els alumnes hauran de resoldre per escrit preguntes referides a un dels llibres indicat pel professor.

Metodologia docent
- Exposició desenvolupada dels conceptes fonamentals dels temes tractats: situar els temes, remarcar les idees claus, i orientar la resolució de possibles dubtes o aspectes concrets. - Assenyalar procediments de treball –respecte les activitats pràctiques a realitzar a l’aula– que garanteixin el treball individual i participatiu dels alumnes.

Metodologia avaluació
- A l’hora d’avaluar de forma definitiva als alumnes matriculats es tindrà en compte la qüalificació obtinguda en els controls adients i, especialment, la puntuació obtinguda en una prova final individual i obligatòria per a tothom. - Es ponderarà la capacitat assolida per l’alumne mitjançant la resolució dels exercicis teòrics i pràctics realitzats a l’aula i els continguts de les qüestions de l’examen final. - Es recomana l’assistència a les classes de continguts teòrics i a les d’activitats pràctiques. - Diferents exercicis sobre els temes exposats i també els corresponents als crèdits pràctics. Examen final.

Programa
Tema Subtema
Tema 1. Evolució religiosa i moral dels infants de 3 a 12 anys
1.1. Unitat de la persona humana, dimensió moral, espiritual i religiosa. Models teòrics per a la comprensió: Piaget, Kholberg, Selman.
1.2. L’evolució religiosa i moral de l’infant d’Educació Infantil.
1.3. L’evolució religiosa i moral del nen/a d’Educació Primària.
Tema 2. L’Ensenyament de la Religió a l’Escola
2.1. Concepte d’educació.
2.2. Escola i educació.
2.3. El lloc de l’ERE a l’escola. L’ERE a Catalunya i a l’Europa occidental.
Tema 3. Perfil del professor de Religió Catòlica
3.1. Doctrina actual de l’Església sobre l’educador cristià.
3.2. Característiques del professor de Religió Catòlica.
3.3. Professionalitat del professor de Religió. La DEI (Declaració Eclesiàstica d’Idoneïtat).
Tema 4. El context sociocultural i la seva incidència en el fet religiós
4.1. L’educador de la fe i el realisme sociològic.
4.2. Principals obstacles socioculturals que incideixen en el fet religiós.
4.3. Aspectes de la cultura i de la societat actual.

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

AA. VV., La educación moral en Primaria y Secundaria, Aula Reforma, 19, MEC-Edelvives, Madrid- Zaragoza, 1995.

    1. ARTO, Psicología evolutiva. Una propuesta educativa, CCS, Madrid, 1993.

P. CASTELLVÍ, Teories i models. Introducció a la psicologia evolutiva i educativa, Biblioteca Universitaria, Barcelona 1994.

J. PUIG, La construcción de la personalidad moral, Paidós, Barcelona, 1996.

E. TURIEL – I. ENESCO – J. LINAZA, El mundo social en la mente infantil, Alianza, Madrid, 1989.

——

Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis (ed.), Documentos colectivos del Episcopado Español sobre formación religiosa y educación 1969-1980, Edice, Madrid,1981.

Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis (ed.), Documentos colectivos del Episcopado Español sobre formación religiosa y educación 1981-1985, Edice, Madrid, 1986.

J. J. DÍEZ, Familia-escuela, una relación vital, Narcea, Madrid, 1982.

E. FAURE, Aprender a ser, Alianza Editorial Unesco, Madrid,61981.

  1. T. GARCÍA REGIDOR, La educación religiosa en la escuela, Ediciones San Pío X, Madrid, 1994.
  2. A. MARTÍNEZ BLANCO, La enseñanza de la Religión en los Centros docentes (A la luz de la Constitución y del Acuerdo con la Santa Sede), Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 21994.
  3. Secretariat Interdiocesà d’ensenyament religiós de Catalunya, La religió en el Centre escolar, Barcelona, 21987.

——

Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis (ed.), Documentos colectivos del Episcopado español sobre formación religiosa y educación 1969-1980, EDICE, Madrid, 1981.

Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Educació primària: curriculum, 1992.

F. RIU, Tothom té dret a l’educació, Publicació del SECC, Barcelona, 1988.

A. SALA – J. GEVAERT – R. GIANNATELLI, Didáctica de la Enseñanza de la Religión. Orientaciones generales, Editorial CCS, Madrid, 1993.

Secretariat de l’Escola Cristiana, L’educador creient. El laic catòlic en l’escola, testimoni de la fe, Document de la sagrada Congregació per a l’educació Catòlica, Barcelona, 1983.

J. VECCHI – J. M. PRELLEZO, Proyecto educativo pastoral. Conceptos fundamentales, Editorial CCS, Madrid, 1986.

——

AA. VV., Cambios históricos e identidad cristiana, Sígueme, Salamanca, 1997.

AA. VV., Redescubrir hoy la identidad y la misión del educador de la fe, San Pío X, Madrid 1991.

AA. VV., La educación en valores, PPC, Madrid 1997.

AA. VV., Escuchar el mundo, oir a Dios. Teólogos y educación, PPC, Madrid, 1997,

J. BESTARD, Món d’avui i fe cristiana, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1980.

J. COMBLIN, Cristianos rumbo al siglo XXI. Nuevo camino de liberación, San Pablo, Madrid, 1996,

L. GONZÁLEZ CARVAJAL, Ideas y creencias del hombre actual, Sal Terrae, Santander, 1991.

    1. RAMONET, Un mundo sin rumbo, Temas de Debate, Madrid, 1997.

O. GONZÁLEZ DE CARDEDAL, Educación y educadores. El primer problema moral de Europa, PPC, Madrid, 2003.

Complementària