DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PEDAGOGIA DE LA RELIGIÓ Codi 11091215
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORELL ROM, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francescxavier.morell@urv.cat
Professors/es
MORELL ROM, FRANCESC XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant - Oferir les principals coordenades de l’ensenyament religiós a l’escola pel que fa a la pedagogia religiosa que ha d’assolir el professorat catòlic com a responsable de Religió en l’Educació Infantil i Primària. - Prestar un servei als universitaris de l’Escola Universitària de Magisteri que s’estan preparant per a l’obtenció de la Declaració Eclesiàstica d’Idoneïtat. - Presentar els continguts de l´ evolució religiosa i moral dels infants de 3 a 12 anys, analitzar el context sociocultural i la seva incidència en el fet religiós; experiència, fons, llenguatge i perfil idoni del professor de Religió Catòlica. - Integrar la seva tasca d’educació de la fe cristiana dins el “sentit globalitzador” que caracteritza l’Educació Infantil i Primària; això li permetrà un diàleg obert, respectuós i crític envers les altres àrees. - Assolir la convicció de que el professor de Religió dels esmentats nivells –des de la seva vivència de fe i coneixement del missatge cristià– ha de donar resposta sincera i coherent a les realitats socioculturals i psicològiques de cada edat i de cada medi.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Evolució religiosa i moral dels infants de 3 a 12 anys
1.1. Unitat de la persona humana, dimensió moral, espiritual i religiosa. Models teòrics per a la comprensió: Piaget, Kholberg, Selman.
1.2. L’evolució religiosa i moral de l’infant d’Educació Infantil.
1.3. L’evolució religiosa i moral del nen/a d’Educació Primària.
Tema 2. L’Ensenyament de la Religió a l’Escola
2.1. Concepte d’educació.
2.2. Escola i educació.
2.3. El lloc de l’ERE a l’escola. L’ERE a Catalunya i a l’Europa occidental.
Tema 3. Perfil del professor de Religió Catòlica
3.1. Doctrina actual de l’Església sobre l’educador cristià.
3.2. Característiques del professor de Religió Catòlica.
3.3. Professionalitat del professor de Religió. La DEI (Declaració Eclesiàstica d’Idoneïtat).
Tema 4. El context sociocultural i la seva incidència en el fet religiós
4.1. L’educador de la fe i el realisme sociològic.
4.2. Principals obstacles socioculturals que incideixen en el fet religiós.
4.3. Aspectes de la cultura i de la societat actual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AA. VV., La educación moral en Primaria y Secundaria, Aula Reforma, 19, MEC-Edelvives, Madrid- Zaragoza, 1995.

    1. ARTO, Psicología evolutiva. Una propuesta educativa, CCS, Madrid, 1993.

P. CASTELLVÍ, Teories i models. Introducció a la psicologia evolutiva i educativa, Biblioteca Universitaria, Barcelona 1994.

J. PUIG, La construcción de la personalidad moral, Paidós, Barcelona, 1996.

E. TURIEL – I. ENESCO – J. LINAZA, El mundo social en la mente infantil, Alianza, Madrid, 1989.

——

Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis (ed.), Documentos colectivos del Episcopado Español sobre formación religiosa y educación 1969-1980, Edice, Madrid,1981.

Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis (ed.), Documentos colectivos del Episcopado Español sobre formación religiosa y educación 1981-1985, Edice, Madrid, 1986.

J. J. DÍEZ, Familia-escuela, una relación vital, Narcea, Madrid, 1982.

E. FAURE, Aprender a ser, Alianza Editorial Unesco, Madrid,61981.

  1. T. GARCÍA REGIDOR, La educación religiosa en la escuela, Ediciones San Pío X, Madrid, 1994.
  2. A. MARTÍNEZ BLANCO, La enseñanza de la Religión en los Centros docentes (A la luz de la Constitución y del Acuerdo con la Santa Sede), Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 21994.
  3. Secretariat Interdiocesà d’ensenyament religiós de Catalunya, La religió en el Centre escolar, Barcelona, 21987.

——

Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis (ed.), Documentos colectivos del Episcopado español sobre formación religiosa y educación 1969-1980, EDICE, Madrid, 1981.

Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Educació primària: curriculum, 1992.

F. RIU, Tothom té dret a l’educació, Publicació del SECC, Barcelona, 1988.

A. SALA – J. GEVAERT – R. GIANNATELLI, Didáctica de la Enseñanza de la Religión. Orientaciones generales, Editorial CCS, Madrid, 1993.

Secretariat de l’Escola Cristiana, L’educador creient. El laic catòlic en l’escola, testimoni de la fe, Document de la sagrada Congregació per a l’educació Catòlica, Barcelona, 1983.

J. VECCHI – J. M. PRELLEZO, Proyecto educativo pastoral. Conceptos fundamentales, Editorial CCS, Madrid, 1986.

——

AA. VV., Cambios históricos e identidad cristiana, Sígueme, Salamanca, 1997.

AA. VV., Redescubrir hoy la identidad y la misión del educador de la fe, San Pío X, Madrid 1991.

AA. VV., La educación en valores, PPC, Madrid 1997.

AA. VV., Escuchar el mundo, oir a Dios. Teólogos y educación, PPC, Madrid, 1997,

J. BESTARD, Món d’avui i fe cristiana, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1980.

J. COMBLIN, Cristianos rumbo al siglo XXI. Nuevo camino de liberación, San Pablo, Madrid, 1996,

L. GONZÁLEZ CARVAJAL, Ideas y creencias del hombre actual, Sal Terrae, Santander, 1991.

    1. RAMONET, Un mundo sin rumbo, Temas de Debate, Madrid, 1997.

O. GONZÁLEZ DE CARDEDAL, Educación y educadores. El primer problema moral de Europa, PPC, Madrid, 2003.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
- Els alumnes hauran de resoldre a l’aula diferents mapes conceptuals relatius a unitats de programació proposats pel professor al llarg del quadrimestre. - Els alumnes hauran de resoldre per escrit preguntes referides a un dels llibres indicat pel professor.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent