Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A29 |
Conèixer el desenvolupament psicomotriu de 0 a 12 anys i la seva intervenció educativa. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A44 |
Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A47 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A53 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Entendre el marc conceptual del procés de desenvolupament i els factors determinants d'aquest |
A1
|
|
|
Conèixer els aspectes bàsics de la sequència evolutiva dels infants d'educació infantil i primària i descriure les característiques pròpies de cada etapa |
A1 A29 A44
|
|
|
Conèixer dissenys, mètodes i instruments per estudiar el procés evolutiu dels infants en situació escolar |
A1
|
|
|
Identificar, a partir dels coneixements teòrics del desenvolupament, els principis bàsics de la pràctica educativa i els criteris d'intervenció per optimitzar-lo |
A1 A53
|
|
|
Elaborar i/ aplicar métodes i instruments per a fer el seguiment del procés de desenvolupament entre 0 i 12 anys. |
|
B4 B5
|
|
Fer ús del coneixement de Psicologia Evolutiva per identificar el nivell de desenvolupament individual dels infants estudiats mitjançant l'aplicació dels métodes anteriorment esmentats
|
|
B1 B4
|
|
Millorar el coneixement i ús de les fonts d'informació sobre el procés de desenvolupament. |
|
B1
|
|
Millorar les habilitats d'interacció i comunicació amb infants i companys |
|
B5 B7
|
|
Apreciar les aportacions de la Psicologia Evolutiva per la formació i pràctica dels mestres i mestras d'educació infantil i primària |
|
B3
|
|
Prendre consciència i reconeixer-se en tant que mestre/a, com agent promotor del desenvolupament integral de l'alumnat i comprometre's en aquesta tasca |
|
B6
|
C3
|
Ser sensible a les diferencies individuals en el procés de desenvolupament i donar resposta individualitzada a les necessitats evolutives de cada infant |
A36 A47
|
|
|
Tema |
Subtema |
Aspectes generals del procés de desenvolupament. |
Introducció a la Psicologia Evolutiva. Objecte d'estudi, objectius, orientacions, métodes i dissenys d'investigació.El procés de desenvolupament psicològic. Factors determinants del desenvolupament
|
El procés de desenvolupament entre 0 i 12 anys (Educació Infantil i Primària) |
Àmbits, períodes i característiques del desenvolupament infantil.
Àmbit biosocial. Desenvolupament físic. Desenvolupament Psicomotor.
Àmbit Cognitiu. Desenvolupament de la capacitat represpresentativa. Desenvolupament de la intel.ligència. Desenvolupament dels processos cognitius.
Àmbit Psicosocial. Desenvolupament social. Desenvolupament emocional. |
El seguiment del procés evolutiu dels infants d'educació infantil i primària. |
L'observació.
L'entrevista. El métode clínic.
El qüestionari |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
14 |
21 |
Treballs |
|
8 |
24 |
32 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignaqtura. Valoració dels coneixements previs i experiències d'interacció amb infants de diverses edats.
Presentació de treballs. Formació de grups i planificació del treball |
Sessió Magistral |
Classes expositives sobre els contiguts del programa. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentari de videos i transparències amb imatges.
Respostes a qüestions relacionades amb els continguts.
Elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i quadres comparatius.
Elaboració de graelles d'observació. Anàlisi de resultats de proves per identificar el procés de desenvolupament.
Anàlisi de casos.
Anàlisi de materials didàctics i activitats apropiades a diverses edats. |
Treballs |
Realitazació de tres treballs en grup (un per cada àmbit del desenvolupament) per observar i identificar la seqüència evolutiva d'algún aspecte de l'àmbit estudiat i contrastar-la amb la seqüència teòrica.
La recolida i primera anàlisi de dades es farà de forma individual. La comparació de les dades de tots els membres del grup amb la seqüència teòrica es farà en grup.
En cada treball s'aplicarà una metodología diferentt ( observació, entrevista clínica, qüestionari) |
Presentacions / exposicions |
Exposició dels resultats del treball de cada grup al grup-classe. |
Estudis previs |
Recerca d'informació. Consulta biliografica. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Orientació i revisió dels treballs i de les presentacions del treballs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Tres treballs referents a cadascuna de les dimensions del desenvolupament:biosocial, cognitiu i psicosocial |
40% |
Proves de Desenvolupament |
2 proves individuals (mitjans de novembre; finals de gener)referides als continguts del programa. |
60% |
Altres |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Palacios, J; Marchesi, A.; Coll, C., Desarrollo Psicológico y educación.1. Psicología Evolutiva, 1999, Madrid. Alianza
J. Delval, El desarrollo humano, 1994, Madrid, Visor
Perinat, A., Psicología del desarrollo, 1998, Barcelona. EDIOUC
Stassen Berger, K; Thompson, R.A., Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia, 1997, Madrid. Panamericana
Triadó, C. (Coord.), Psicologia Evolutiva., 1983, Vic. EUMO
Vasta, R.; Haith, M; Miller, S., Psicología Infantil, 1996, Barcelona.Ariel
|
|
Complementària |
Einon, D., Aprender desde muy pequeños, 1999, Barcelona. Integral
López, F.; Etxebarria, I.; Fuentes, M.J.; Ortiz, M.j. (coord.), Desarrollo afectivo y social, 1999, Madrid. Pirámide
Bermejo, V. (Edit), Desarrollo Cognitivo, 1994, Madrid. Síntesis.
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, 2003, Madrid. Prentice-Hall
Flavell, J., El desarrollo cognitivo, 1984, Madrid. Visor
Sadurni, M.; Rostan, C.; Serrat, E., El desarrollo de los niños, paso a paso, 2003, Barcelona: UOC
Cobos, P., El desarrollo psicomotor y sus alteraciones, 1993, Madrid. Pirámide
Turiel, A.; Enesco, I.; Linaza, J.J. (comp.), El mundo social en la mente infantil, 1989, Madrid. Alianza
Barrio, MV., Emociones infantiles., 2002, Madrid. Pirámide
Conde, J.L.; Viciana, V., Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas, 2001, Málaga. Aljibe
Bennet, M. (ed.), L'infant com a psicòleg, 1997, Barcelona. UOC-Proa
|
|
|
Altres comentaris |
Portar l'assignatura al dia (lectures, activitats, treballs....)
Planificar i controlar del treball en equip |
|