DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SOCIOLOGIA DE L´EDUCACIÓ Codi 11101003
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica david.duenas@urv.cat
Professors/es
DUEÑAS CID, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant La sociologia de l’educació aborda d’una banda l’estudi de les funcions socials de l’educació i posa de manifest com cada societat fa servir el sistema educatiu per donar resposta a una sèrie d’objectius definits col•lectivament i que són canviats al llarg del temps. També estudia l’educació com el resultat de lluites d’interessos dels diferents grups socials de manera que aquesta acaba convertint-se en una eina que dóna resultats diferents als diversos grups socials.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A36 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
A49 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A53 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A58 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i el seu progrés escolar en el marc d'una educació integral.
A59 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A61 Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva.
A63 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar el marc històric, polític i socieconòmic en el que emergeix l'actual model educatiu. A1
A15
2. Conèixer la teorització específica elaborada des de la sociologia per a l'anàlisi de la institució educativa. A15
A18
B3
C3
3. Comprendre els components culturals de la lògica curricular i de la vida de l'aula. A2
A53
4. Saber analitzar les dades empíriques disponibles pel que fa a una selecció de les principals variables sobre les desigualtats socials i educatives. A49
A53
A58
A61
C2
5.Sensibilitzar-se en la necessitat d'evitar actuacions educatives que puguin generar o contribuir a pràctiques d'exclusió o discriminació. A36
A59
A63
B3
B6

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Sociologia i Sociologia de l’Educació Tema 1:
L’objecte d’estudi de la Sociologia: característiques de la sociologia com a ciència. Context de naixement de la sociologia. Aportacions dels clàssics sobre la sociologia de l’Educació i paradigmes interpretatius.
Tema 2:
El mon de l’Educació com a construcció social. L’educació en perspectiva històrica.
Bloc II: L’escola i els processos de socialització. Tema 3:
La socialització en i del gènere.
Tema 4:
Família i escola: estratègies diverses davant l’educació. Tipus de famílies i ús social de l’educació. Formes socials d’educar i socialitzar.
Bloc III: Educació, movilitat social i desigualtat. Tema 5:
Funcionalisme i credencialisme. La meritocràcia com a paradigma i formula de funcionament. El debat sobre el servei social dels títols.
Tema 6:
Desigualtats socials i desigualtats escolars: el debat sobre les reformes. Els interessos socials i polítics de les reformes.
Tema 7:
Teories de la reproducció i teories de la resistència. L’escola com a sistema social no neutre. La producció de desigualtats per part de l’escola. El fracàs com a forma de resistència cultural.
Bloc IV: Els agents implicats en l’educació. Tema 8:
La professió docent: les característiques socials dels ensenyants. Institucionalització de la professió.
Tema 9:
L’alumnat: la vida dins les aules. L’heterogeneïtat dins de les aules.Conflictes i violència dins de les aules.
Tema 10:
L’escola-xarxa i les relacions escola-comunitat. Els projectes de ciutats educadores.
Bloc V: Diversitat cultural i educació. Tema 11:
Cultures i curriculum. Els processos d’incorporació d’alumnat immigrat dins de les aules. La gestió de la diversitat cultural.
Tema 12:
Experiències comparades en la gestió de la diversitat cultural.
Bloc VI: Repensant l'educació. Tema 13:
De què parlem quan parlem d'èxit i fracàs escolar?
Tema 14:
L'educació en termer comparats. Anàlisi dels resultats dels informes PISA.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Esdeveniments científics i/o divulgatius
1 0 1
Presentacions / exposicions
6 12 18
Debats
1 1 2
Treballs
3 9 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 4 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assigntatura (28 horas de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’un ponent per aprofondir en el coneixement d’un tema (el de la incorporació d’alumnat immigrat a les aules) (1hora de classe pràctica)
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(6 hores de classe pràctica)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (2 hores de classe pràctica)
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (4 hores de classe pràctica).

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Debats
Presentacions / exposicions
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a classe del treball realitzat en grup 20%
Treballs Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 20%
Proves objectives de tipus test Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

 

Bonal, X.; Rambla, X.; Ajenjo, M. (2004): Les desigualtats territorials en l’ensenyament a Catalunya, Barcelona, Ed. Mediterrània.

Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I. (2005): El calidoscopi de la immigració. La inserció educativa dels immigrants al Camp de Tarragona, Barcelona, Proa.

Brunet, I. (dir.)(2001): Joves i transició al mercat laboral, Barcelona, Pòrtic.

Brunet, I.; Pastor, I. (1997): Educación, trabajo y género, Barcelona, LU.

Dubet,F.; Martucelli,D. (1998): En la escuela. Sociologia de la experiencia escolar, Buenos Aires, Losada.

Fernández Enguita, M. (ed.)(1999): Sociología de la Educación, Barcelona, Ariel.

Fernández Palomares, F. (coord.)(2003): Sociología de la Educación, Madrid, Pearson-Prentice Hall.

Guerrero, A. (1996): Manual de Sociología de la Educación, Madrid, Síntesis.

 

Bibliografia complementària

 

  • Alegre Canosa, M.A. i Herrera Aragón, D. (2000): Escola, oci i joves d’origen magrebí, Barcelona, Diputació de Barcelona, Materials de Joventut.
  • Almeida, J. (1995): Sociologia de la Educación, Barcelona, Ariel.
  • Apple, M. (1986): Ideología y curriculo, Madrid, Akal.
  • Apple, M. (1989): Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y sexo en educación, Madrid, MEC-Paidós.
  • Berger, P. (1986); Invitació a la Sociologia, Barcelona, Herder.
  • Bernstein, B. (1994): La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control, Madrid, Morata.
  • Boudon, P. (1983): La desigualdad de oportunidades, Barcelona, Laia.
  • Bourdieu, P.; Passeron, J.V. (1977): La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Barcelona, Laia.
  • Carbonell, F. (1997): Immigrants estrangers a l’escola, Barcelona, Fundació Serveis de Cultura Popular i Editorial Altafulla.
  • Collins, R. (1989): La sociedad credencialista, Madrid, Akal.
  • Durkheim, E. (1991): Educació i sociologia, Barcelona, Eumo.
  • Feito, R. (1990): Nacidas para perder. Un análisis sociológico del rechazo y el abandono escolar, Madrid, CIDE.
  • Feito, R. (2000): Los retos de la escolaridad obligatoria, Barcelona, Ariel.
  • Feito, R. (2002): Una educación de calidad para todos. Reforma y contrarreforma educativas en la España Actual, Madrid, Siglo XXI Fernández Enguita, M. (2001): Educar en tiempos inciertos, Madrid, Morata.
  • García de León, Mª.A.; de la Fuente, G.; Ortega, F. (eds.) (1993): Sociología de la Educación, Barcelona, Barcanova.
  • Giroux, H.A. (1990): Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona, Paidós-MEC.
  • Giroux, H. (2001): Cultura, política y práctica educativa, Barcelona, Graó.
  • Gómez Llorente, L (2000): Educación pública, Madrid, Morata.
  • Gonzalez, A.; Lomas, C (coord.) (2002): Mujer y educación, Barcelona, Graó.
  • Lerena, C. (1986): Escuela, ideología y clases sociales en España, Barcelona, Ariel.
  • Martin Cridado, E. et al. (2000): Famílias de clase obrera y escuela, San Sebastián, Iralka.
  • Macedo, D. (2001): Prólogo a Noam Chomsky, La (des)educación, Barcelona, Crítica.
  • McCarthy, C. (1994): Racismo y curriculum, Madrid, Morata.
  • Santamaría, E. i González Placer, F. (coords.) (1998): Contra el fundamentalismo escolar, Barcelona, Virus.
  • Subirats, M.; Brullet, C. (1988): Rosa y Azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta, Madrid, Instituto de la Mujer.
  • Torreblanca, J. (coord.) (2002): Los fines de la educación. Una reflexión desde la izquierda, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Willis, P. (1988): Aprendiendo a trabajar, Madrid, Akal.
  • Willis, P. (1998): Cultura viva. Una recerca sobre les activitats cultruals dels joves, Barcelona, Diputació de Barcelona, Materials de Joventut.
Complementària

Recomanacions