DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SOCIOLOGIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11101003
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Web
Descripció general i informació rellevant Únicament convocatòria extraordinària d'examen que cal sol·licitar prèviament a la Secretaria del centre.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Sociologia i Sociologia de l’Educació Tema 1:
L’objecte d’estudi de la Sociologia: característiques de la sociologia com a ciència. Context de naixement de la sociologia. Aportacions dels clàssics sobre la sociologia de l’Educació i paradigmes interpretatius.
Tema 2:
El mon de l’Educació com a construcció social. L’educació en perspectiva històrica.
Bloc II: L’escola i els processos de socialització. Tema 3:
La socialització en i del gènere.
Tema 4:
Família i escola: estratègies diverses davant l’educació. Tipus de famílies i ús social de l’educació. Formes socials d’educar i socialitzar.
Bloc III: Educació, movilitat social i desigualtat. Tema 5:
Funcionalisme i credencialisme. La meritocràcia com a paradigma i formula de funcionament. El debat sobre el servei social dels títols.
Tema 6:
Desigualtats socials i desigualtats escolars: el debat sobre les reformes. Els interessos socials i polítics de les reformes.
Tema 7:
Teories de la reproducció i teories de la resistència. L’escola com a sistema social no neutre. La producció de desigualtats per part de l’escola. El fracàs com a forma de resistència cultural.
Bloc IV: Els agents implicats en l’educació. Tema 8:
La professió docent: les característiques socials dels ensenyants. Institucionalització de la professió.
Tema 9:
L’alumnat: la vida dins les aules. L’heterogeneïtat dins de les aules.Conflictes i violència dins de les aules.
Tema 10:
L’escola-xarxa i les relacions escola-comunitat. Els projectes de ciutats educadores.
Bloc V: Diversitat cultural i educació. Tema 11:
Cultures i curriculum. Els processos d’incorporació d’alumnat immigrat dins de les aules. La gestió de la diversitat cultural.
Tema 12:
Experiències comparades en la gestió de la diversitat cultural.
Bloc VI: Repensant l'educació. Tema 13:
De què parlem quan parlem d'èxit i fracàs escolar?
Tema 14:
L'educació en termer comparats. Anàlisi dels resultats dels informes PISA.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació
Bàsica

 

DOSSIER DE LECTURES OBLIGATÒRIES EN COPISTERIA


 

Bibliografia bàsica

Bonal, X.; Rambla, X.; Ajenjo, M. (2004): Les desigualtats territorials en l’ensenyament a Catalunya, Barcelona, Ed. Mediterrània.

Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I. (2005): El calidoscopi de la immigració. La inserció educativa dels immigrants al Camp de Tarragona, Barcelona, Proa.

Brunet, I. (dir.)(2001): Joves i transició al mercat laboral, Barcelona, Pòrtic.

Brunet, I.; Pastor, I. (1997): Educación, trabajo y género, Barcelona, LU.

Dubet,F.; Martucelli,D. (1998): En la escuela. Sociologia de la experiencia escolar, Buenos Aires, Losada.

Fernández Enguita, M. (ed.)(1999): Sociología de la Educación, Barcelona, Ariel.

Fernández Palomares, F. (coord.)(2003): Sociología de la Educación, Madrid, Pearson-Prentice Hall.

Guerrero, A. (1996): Manual de Sociología de la Educación, Madrid, Síntesis.

 

Bibliografia complementària

  • Alegre Canosa, M.A. i Herrera Aragón, D. (2000): Escola, oci i joves d’origen magrebí, Barcelona, Diputació de Barcelona, Materials de Joventut.
  • Almeida, J. (1995): Sociologia de la Educación, Barcelona, Ariel.
  • Apple, M. (1986): Ideología y curriculo, Madrid, Akal.
  • Apple, M. (1989): Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y sexo en educación, Madrid, MEC-Paidós.
  • Berger, P. (1986); Invitació a la Sociologia, Barcelona, Herder.
  • Bernstein, B. (1994): La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control, Madrid, Morata.
  • Boudon, P. (1983): La desigualdad de oportunidades, Barcelona, Laia.
  • Bourdieu, P.; Passeron, J.V. (1977): La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Barcelona, Laia.
  • Carbonell, F. (1997): Immigrants estrangers a l’escola, Barcelona, Fundació Serveis de Cultura Popular i Editorial Altafulla.
  • Collins, R. (1989): La sociedad credencialista, Madrid, Akal.
  • Durkheim, E. (1991): Educació i sociologia, Barcelona, Eumo.
  • Feito, R. (1990): Nacidas para perder. Un análisis sociológico del rechazo y el abandono escolar, Madrid, CIDE.
  • Feito, R. (2000): Los retos de la escolaridad obligatoria, Barcelona, Ariel.
  • Feito, R. (2002): Una educación de calidad para todos. Reforma y contrarreforma educativas en la España Actual, Madrid, Siglo XXI Fernández Enguita, M. (2001): Educar en tiempos inciertos, Madrid, Morata.
  • García de León, Mª.A.; de la Fuente, G.; Ortega, F. (eds.) (1993): Sociología de la Educación, Barcelona, Barcanova.
  • Giroux, H.A. (1990): Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona, Paidós-MEC.
  • Giroux, H. (2001): Cultura, política y práctica educativa, Barcelona, Graó.
  • Gómez Llorente, L (2000): Educación pública, Madrid, Morata.
  • Gonzalez, A.; Lomas, C (coord.) (2002): Mujer y educación, Barcelona, Graó.
  • Lerena, C. (1986): Escuela, ideología y clases sociales en España, Barcelona, Ariel.
  • Martin Cridado, E. et al. (2000): Famílias de clase obrera y escuela, San Sebastián, Iralka.
  • Macedo, D. (2001): Prólogo a Noam Chomsky, La (des)educación, Barcelona, Crítica.
  • McCarthy, C. (1994): Racismo y curriculum, Madrid, Morata.
  • Santamaría, E. i González Placer, F. (coords.) (1998): Contra el fundamentalismo escolar, Barcelona, Virus.
  • Subirats, M.; Brullet, C. (1988): Rosa y Azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta, Madrid, Instituto de la Mujer.
  • Torreblanca, J. (coord.) (2002): Los fines de la educación. Una reflexión desde la izquierda, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Willis, P. (1988): Aprendiendo a trabajar, Madrid, Akal.
  • Willis, P. (1998): Cultura viva. Una recerca sobre les activitats cultruals dels joves, Barcelona, Diputació de Barcelona, Materials de Joventut.
Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent