DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D´EDUCACIÓ Codi 11101004
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCIA YESTE, CARMEN
Adreça electrònica carme.garciay@urv.cat
Professors/es
GARCIA YESTE, CARMEN
Web http://no
Descripció general i informació rellevant L’assignatura inclou els continguts fonamentals de les teories i moviments contemporànies de l’educació dins d’una perspectiva històrica dels agents educatius fins a la LOE. S’aprofundeix en aquelles temàtiques que més rellevància han tingut en la professió del docent i es treballen els temes bàsics pel coneixement de la teoria i la història de l’educació. La teoria va relaciona amb la pràctica, a través de la qual treballem dinàmiques de grup, debats i fòrums temàtics relacionats amb l’acció educativa en l’actual realitat social.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les teories, moviments contemporanis de l'educació, aprofundint en les d'Espanya i Catalunya.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Concepte i fonaments de l’educació.
Terminologia, conceptes i fonaments.
Aspectes epistemològics.
L’educació Contemporània (períodes i cronologia).
Tema 2 Teories Contemporànies de l’Educació.
Períodes i cronologia.
Classes de teories educatives.
Teories: idealista, positivista, sociològica, individualista, personalista i llibertaries)
Tema 3 Pedagogia de l’acció: Dewey, l’Escola Nova, Montessori, Decroly, Cousinet, Freinet, Ferriere
Tema 4 Educació Infantil
Tema 5 Altres moviments:
- Escoles llibertàries (Escola de Summerhill, els Kinderladen)
- Educació lliberadora (Paolo Freire)
- Escola del treball i escola socialista
Tema 6 Evolució del Sistema Educatiu a l’Estat Espanyol fins a la LOE.
Tema 7 Característiques generals de la 2a Meitat del S.XX: canvis socials, canvis educatius
Tema 8 L’educació no formal.
Tema 9 Agents educatius que intervenen en el desenvolupament de l’infant al S.XXI

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
10 8 18
Esdeveniments científics i/o divulgatius
5 4 9
Seminaris
12 9 21
Debats
7 5 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 3 7
Treballs
0 12.5 12.5
Fòrums de discussió
4 3 7
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 11 12
Proves de Desenvolupament
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del funcionament de la mateixa.
Sessió Magistral Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de transparències, textos, vídeos, etc.)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentació d’articles, vídeos i altres materials que complementin la informació general i que enriqueixin la reflexió personal de cada alumne.
Seminaris Treballs de debat en petitst grups.
Debats Debats a classe sobre la temàtica de l’assignatura i aconseguir la seva relació amb els agents educatius d’avui.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejar qüestions pràctiques per resoldre a través dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treball d’alguns contes relacionats amb parts de la temàtica del programa
Fòrums de discussió Crear uns debats sobre temàtica actual educativa.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
1er quadrimestre: 1 hora d’atenció a la setmana. Consultes per realitzar el seguiment dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participar en els debats i fòrums de discussió a l’aula a nivell individual i en grup. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldre algunes qüestions plantejades a través dels contignuts de l'assignatura. 3%
Treballs Treballs voluntaris: treball d'aprofundiment d'alguns dels continguts de l'assignatura. Es pot fer en grup (màxim 3 persones), o individual; recull de les pràctiques i ampliació de les mateixes, es pot fer en grup (màxim 3 persones) o individual.
Treball obligatòri: un triptic d'alguna temàtica de l'assignatura(en grup o individual).
10%
Fòrums de discussió Generar alguns debats sobre l'educació avui. 2%
Proves objectives de preguntes curtes Prova final de coneixements assolits de l'assignatura. 15%
Proves de Desenvolupament Prova de desenvolupament i objectiva de preguntes curtes. 60%
Altres

Els mateixos alumnes poden fer propostes de treball.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Projecte d'aprofundiment (voluntari en grup o individual). Serveix per augmentar la nota final si està tot aprovat i el treball com a mínim té una nota de 7.


Fonts d'informació

Bàsica VALERO IGLESIAS, L.F. i BRUNET ICART, I., Del Estado de Derechos Sociales al Estado Asistencial: Sociedad y Educación en las Sociedades Avanzadas, Ediciones LU, Barcelona: 1997
DELORS JACQUES, Educació: Hi ha un tresor amagat a dins, Unesco, Barcelona: 1996
IYANGA PENDI, A., La educación Contemporánea. Teorias e Instituciones, Col. Universidad: Ed. Nau llibres, València: 1998
DELGADO BUENAVENTURA, La Institución Libre de Enseñanza en Cataluña., Ed. Ariel Practicum S.A, Barcelona: 2000
COLOM Antoni, BERNABEU Josep Lluís, DOMINGUEZ Emilia i SARRAMONA Jaume, Teorias e instituciones contemporanias de la educación, Ariel, Barcelona: 1998

Complementària TONUCCI FRANCESCO, Amb ulls de nen, Edit. Barcanoca, Barcelona: 1983
VALERO IGLESIAS, L.F., Aproximación a una educación en valores, Ed. PPU, Barcelona: 1992
DIVERSOS AUTORS, Carta a una mestra. Alumnes de l’Escola de Barbiana, Col. Nadal n. 45 Ed. Nova Terra, Barcelona: 1981
HABERMAS, J., Ciencia y técnica como ideologia, Ed. Tecnos, Madrid: 1986
VALERO IGLESIAS, L.F. y otros, Como hacer proyectos pedagógicos participativos, Ed. Angle, 1995
NOGUERA ARROM, Joana, Cuestiones de Antropologia de la educación, Ed. CEAC, Barcelona: 1995
COLOM, J.A. i MELICH J.C., Después de la modernidad. Nuevas Filosofias de la Educación. Paidos, Paidós, Barcelona: 1994
JUIF Paul, LEGRAND, Louis, Grandes orientaciones de la pedagogia contemporanea, Ed. Narcea, S.A. de ediciones, Madrid: 1980
LYOTARD, J.F., La condición postmoderna, Ed. Cátedra, Madrid: 1984
JORDAN SANTAOLARIA, J.A, La educación intercultural, , 1998
GALBRAIT, J.K, La era de la incertidumbre, Ed. Plaza y Janés, Barcelona: 1987
TONUCCI FRANCESCO, La Solicitud de l’Infant, Editorial Barcanova, Barcelona: 1994
DIVERSOS AUTORS, Vers l’Escola Nova, Col. Rosa Sensat. Ed. Eumo, Vic: 1994

Recomanacions


 
Altres comentaris
- Els alumnes que no poden assistir a classe regularment ho han de comunicar a la professora i se’ls indicarà l’itinerari a realitzar, prèvia entrevista a començament de curs. - Cal presentar tots els treballs dins del calendari que s’elaborarà conjuntament amb els alumnes. - Tots els treballs d’aquesta assignatura s’han de presentar segons indiquen les bases de presentació de treballs del Departament de Pedagogia (http://pedagogia.urv.net) - Per poder avaluar a l’alumne cal haver presentat la fitxa correctament, el tríptic i haver assistit al 88% de les pràctiques. - El dia de l’examen cal presentar el DNI o document personal acreditatiu.