Objectius |
Competències |
Conèixer les teories, moviments contemporanis de l'educació, aprofundint en les d'Espanya i Catalunya. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Concepte i fonaments de l’educació.
Terminologia, conceptes i fonaments.
Aspectes epistemològics.
L’educació Contemporània (períodes i cronologia).
|
Tema 2 |
Teories Contemporànies de l’Educació.
Períodes i cronologia.
Classes de teories educatives.
Teories: idealista, positivista, sociològica, individualista, personalista i llibertaries)
|
Tema 3 |
Pedagogia de l’acció: Dewey, l’Escola Nova, Montessori, Decroly, Cousinet, Freinet, Ferriere |
Tema 4 |
Educació Infantil |
Tema 5 |
Altres moviments:
- Escoles llibertàries (Escola de Summerhill, els Kinderladen)
- Educació lliberadora (Paolo Freire)
- Escola del treball i escola socialista
|
Tema 6 |
Evolució del Sistema Educatiu a l’Estat Espanyol fins a la LOE. |
Tema 7 |
Característiques generals de la 2a Meitat del S.XX: canvis socials, canvis educatius
|
Tema 8 |
L’educació no formal. |
Tema 9 |
Agents educatius que intervenen en el desenvolupament de l’infant al S.XXI |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
8 |
18 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
5 |
4 |
9 |
Seminaris |
|
12 |
9 |
21 |
Debats |
|
7 |
5 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
3 |
7 |
Treballs |
|
0 |
12.5 |
12.5 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
3 |
7 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
11 |
12 |
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
10 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i del funcionament de la mateixa. |
Sessió Magistral |
Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de transparències, textos, vídeos, etc.) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Presentació d’articles, vídeos i altres materials que complementin la informació general i que enriqueixin la reflexió personal de cada alumne. |
Seminaris |
Treballs de debat en petitst grups. |
Debats |
Debats a classe sobre la temàtica de l’assignatura i aconseguir la seva relació amb els agents educatius d’avui. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejar qüestions pràctiques per resoldre a través dels continguts de l'assignatura. |
Treballs |
Treball d’alguns contes relacionats amb parts de la temàtica del programa |
Fòrums de discussió |
Crear uns debats sobre temàtica actual educativa. |
|
Treballs |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
1er quadrimestre: 1 hora d’atenció a la setmana.
Consultes per realitzar el seguiment dels treballs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participar en els debats i fòrums de discussió a l’aula a nivell individual i en grup. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resoldre algunes qüestions plantejades a través dels contignuts de l'assignatura. |
3% |
Treballs |
Treballs voluntaris: treball d'aprofundiment d'alguns dels continguts de l'assignatura. Es pot fer en grup (màxim 3 persones), o individual; recull de les pràctiques i ampliació de les mateixes, es pot fer en grup (màxim 3 persones) o individual.
Treball obligatòri: un triptic d'alguna temàtica de l'assignatura(en grup o individual). |
10% |
Fòrums de discussió |
Generar alguns debats sobre l'educació avui. |
2% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova final de coneixements assolits de l'assignatura. |
15% |
Proves de Desenvolupament |
Prova de desenvolupament i objectiva de preguntes curtes. |
60% |
Altres |
Els mateixos alumnes poden fer propostes de treball. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Projecte d'aprofundiment (voluntari en grup o individual). Serveix per augmentar la nota final si està tot aprovat i el treball com a mínim té una nota de 7. |
Bàsica |
VALERO IGLESIAS, L.F. i BRUNET ICART, I., Del Estado de Derechos Sociales al Estado Asistencial: Sociedad y Educación en las Sociedades Avanzadas, Ediciones LU, Barcelona: 1997
DELORS JACQUES, Educació: Hi ha un tresor amagat a dins, Unesco, Barcelona: 1996
IYANGA PENDI, A., La educación Contemporánea. Teorias e Instituciones, Col. Universidad: Ed. Nau llibres, València: 1998
DELGADO BUENAVENTURA, La Institución Libre de Enseñanza en Cataluña., Ed. Ariel Practicum S.A, Barcelona: 2000
COLOM Antoni, BERNABEU Josep Lluís, DOMINGUEZ Emilia i SARRAMONA Jaume, Teorias e instituciones contemporanias de la educación, Ariel, Barcelona: 1998
|
|
Complementària |
TONUCCI FRANCESCO, Amb ulls de nen, Edit. Barcanoca, Barcelona: 1983
VALERO IGLESIAS, L.F., Aproximación a una educación en valores, Ed. PPU, Barcelona: 1992
DIVERSOS AUTORS, Carta a una mestra. Alumnes de l’Escola de Barbiana, Col. Nadal n. 45 Ed. Nova Terra, Barcelona: 1981
HABERMAS, J., Ciencia y técnica como ideologia, Ed. Tecnos, Madrid: 1986
VALERO IGLESIAS, L.F. y otros, Como hacer proyectos pedagógicos participativos, Ed. Angle, 1995
NOGUERA ARROM, Joana, Cuestiones de Antropologia de la educación, Ed. CEAC, Barcelona: 1995
COLOM, J.A. i MELICH J.C., Después de la modernidad. Nuevas Filosofias de la Educación. Paidos, Paidós, Barcelona: 1994
JUIF Paul, LEGRAND, Louis, Grandes orientaciones de la pedagogia contemporanea, Ed. Narcea, S.A. de ediciones, Madrid: 1980
LYOTARD, J.F., La condición postmoderna, Ed. Cátedra, Madrid: 1984
JORDAN SANTAOLARIA, J.A, La educación intercultural, , 1998
GALBRAIT, J.K, La era de la incertidumbre, Ed. Plaza y Janés, Barcelona: 1987
TONUCCI FRANCESCO, La Solicitud de l’Infant, Editorial Barcanova, Barcelona: 1994
DIVERSOS AUTORS, Vers l’Escola Nova, Col. Rosa Sensat. Ed. Eumo, Vic: 1994
|
|
|
Altres comentaris |
- Els alumnes que no poden assistir a classe regularment ho han de comunicar a la professora i se’ls indicarà l’itinerari a realitzar, prèvia entrevista a començament de curs.
- Cal presentar tots els treballs dins del calendari que s’elaborarà conjuntament amb els alumnes.
- Tots els treballs d’aquesta assignatura s’han de presentar segons indiquen les bases de presentació de treballs del Departament de Pedagogia (http://pedagogia.urv.net)
- Per poder avaluar a l’alumne cal haver presentat la fitxa correctament, el tríptic i haver assistit al 88% de les pràctiques.
- El dia de l’examen cal presentar el DNI o document personal acreditatiu.
|
|