DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D'EDUCACIÓ Codi 11101004
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Física (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica carme.garciay@urv.cat
ariadna.munte@urv.cat
Professors/es
GARCÍA YESTE, CARME
MUNTÉ PASCUAL, ARIADNA
Web http://no
Descripció general i informació rellevant L’assignatura inclou els continguts fonamentals de les teories i moviments contemporànies de l’educació dins d’una perspectiva històrica dels agents educatius fins a la LOE. S’aprofundeix en aquelles temàtiques que més rellevància han tingut en la professió del docent i es treballen els temes bàsics pel coneixement de la teoria i la història de l’educació. La teoria va relaciona amb la pràctica, a través de la qual treballem dinàmiques de grup, debats i fòrums temàtics relacionats amb l’acció educativa en l’actual realitat social.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció epistemològica. Concepte i fonaments de l’educació.
Terminologia, conceptes i fonaments.
Aspectes epistemològics.
L’educació Contemporània (períodes i cronologia).
Tema 2. Bases ideològiques de l'educació contemporània. La Il.lustració.
La Pedagogia de la Revolució Francesa.
Tema 3. Pedagogia Activa. Naturalisme pedagògic (Rousseau, J.J.)
Romanticisme pedagògic (Pestalozzi, J.H.)
Pedagogia sitèmica (Herbarts, J.F.)
Teories idealistes o del desenvolupament moral (Kant, I.; Fichte, J.G.; Shelling, F.W.; Hegel, G.F.; Richter, J.P.)
L'Escola Nova
Tema 4. Educació Infantil Origens i evolució de l'educació infantil.
Tema 5. Positivisme pedagpogic. Positivisme (Comte, A.; Bain, A.; Stuart Mill, J.)
Positivisme evolucionista (Darwin, Ch.; Spencer, D.)
Tema 6. Sociologisme pedagògic. Socialisme científic (Marx, K.)
Ciència Social (Durkheim, E.)
L'Escola del treball (Kerchensteiner, G.; Natorp, P.)
Altres autors (Owen, R.; Fourier, F.M.; Proudhom, J.P.)
Tema 7. Teories personalistes. Mounier, E.
Lorenzo Milani. l'Escola de Barbiana.
Tema 8. Teories llibertàries i antiautoritàries. Anarquisme i Escola llibertària.
Leon Tolstoi.
L'Escola moderna de Ferrer i Guàrdia.
A.S. Neill i l'Escola de Summerhill.
Carl R. Rogers
Tema 9. Contra la institució escolar Desescolarització (Illich, I.)
Deseducació (Goodman, P.)
L'Escola ha mort (Reimer, E.)
Tema 10. La pedagogia reproduccionista. Bourdieu-Passeron
Baudelot-Establet
Bowles-Gintis
Tema 11. Pedagogia postmoderna. Origen i principals autors.
Educació en la postmodernitat
Tema 12. Pedagogia crítica. L'educació lliberadora (Freire, P.)
Escoles democràtiques (Apple, B.)
El professorat com a intel.lectual (Giroux, H.)
La (des) educació (Chomsky, N.)
Tema 13. Evolució del sistema educatiu fins a la LOE. Origen de les institucions educatives a l'Estat Espanyol.
De la lley Moyano a la II República..
Les institucions educatives durant el franquisme.
Legislació actual.
Tema 14. Característiques generals de la societat actual. Societat de la informacíó/Societat del risc/Societat dialògica (Castells, M.; Beck, U.; Habermas, J.)
Agents educatius que intervenen en el desenvolupament dels infants i joves al segle XXI.

Atenció personalitzada
Descripció
Horari d'atenció de tutories. Consultes per realitzar el seguiment dels treballs i de les classes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Els alumnes que no poden assistir a classe regularment ho han de comunicar a la professora i se'ls indicarà l'itinerari a realitzar, prèvia entrevista a començament de curs. - Cal presentar tots els treballs dins del calendari que s'elaborarà conjuntament amb els alumnes. - Tots els treballs d'aquesta assignatura s'han de presentar segons indiquen les bases de presentació de treballs del Departament de Pedagogia (http://pedagogia.fcep.urv.es) -Perquè els treballs serveixin per pujar la nota final, han de tenir una valoració mínima de 7. - Per poder avaluar a l'alumne cal haver presentat la fitxa correctament, haver assistit al 88% de les pràctiques i haver entregat tots els treballs que es demanen. - El dia de l'examen cal presentar el DNI o document personal acreditatiu.


Fonts d'informació
Bàsica
Bibliografia Bàsica

Carreño, M. (Edit) (2000) Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.

Iyanga Pendi, A. (1998) La educación contemporánea. Teorías e instituciones. Valencia: Nau llibres.


Tema 1 i Tema 2

Carreño, M. (Edit) (2000) Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

 Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.

 Iyanga Pendi, A. (1998) La educación contemporánea. Teorías e instituciones. Valencia: Nau llibres.

 
Tema 3

Dewey, J. (1985) Democràcia i escola. Barcelona: Eumo.

Decroly, O. (1987) La funció de globalització i altres escrits. Vic: Eumo.

Ferriere, A. (1982) La escuela activa. Barcelona: Herder.

Herbart, J.F.(1987) Esbós per a un curs de pedagogia. Barcelona: Eumo.

Kant, I. (1991) Sobre pedagogia. Vic: Eumo

Montessori, M. (1994) La descoberta de l’infant. Vic: Eumo.

Pestalozzi, J. H. (1986) Com Gertrudis educa els fills. Vic: Eumo.

Rousseau, J. J. (1985) Emili o de l’educació. Vic: Eumo.

 Sensat, R. ( 1996) Vers l’escola nova. Vic: Eumo.

 
Tema 4

 Le Gal, J. (2004) Los derechos del niño en la escuela. Una educación para la ciudadanía. Barcelona: Graó.

 Tonucci, F. (1983) Amb ulls de nen. Barcelona: Barcanova.

 Tonucci, F. (2004) Quan els infants diuen PROU!. Barcelona: Graò.

 Wild, R. (1999) Educar para ser. Vivencias de una escuela activa. Madrid: Herder.

 
Tema 5

Comte, A. (1999) Discurso sobre el espíritu postivo. Madrid: Biblioteca nueva.

 Mill, J.S. (2005) L’utilitarisme. Barcelona: Edicions 62.

 Spencer, H. (1910) Educación moral, intelectual y física. Valencia: Estudios.

 
Tema 6

Durkheim, E. (1995) La división del trabajo social. Madrid: Akal.

Marx, K.; Engels, F. (1978) Textos sobre educación y enseñanza. Madrid: Comunicación.

Kerschenstiner, G. (1928) El concepto de la escuela del trabajo. Madrid: La lectura.

 
Tema 7

 AAVV. (2005) L’escola rural al segle XX a Revista d’Història de l’educació, núm. 8. Barcelona: Soc. D’Història de l’Educació dels Països de llengua catalana.

 AAVV (2006) Pobles educadors a Perspectiva escolar, núm. 308. Barcelona: Rosa Sensat.

 Alumnes de l’escola de Barbiana. Carta a una mestra. Barcelona: Eumo.

 Mounier, E. (2002) El personalismo. Antología esencial. Salamanca: Sígueme.

 
Tema 8

Ferrer i Guàrdia, F. (1990) L’ Escola Moderna. Barcelona: Eumo.

 Neill, A.S. (1993) Summerhill. Barcelona: Eumo.

 Rogers, C. (1980) Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós.

 Tolstoi, L. (2003) La escuela de Yasnaia Poliana. Palma de Mallorca: Jose J. De Olañeta.

 
Tema 9

Goodman, P. (1973) La deseducación obligatoria. Barcelona: Fontanella.

 Illich, I. (1976) La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral.

 Reimer, E. (1974) La escuela ha muerto. Barcelona: Barral.

 
Tema 10

Baudelot, D. i Establet, R. (1976) La escuela capitalista en Francia. Madrid: Siglo XXI.

 Bourdieu, P. i Passeron, J.C. (1977) La reproducción. Barcelona: Laia.

 
Tema 11

Colom, J.A. i Melich, J.C. (1994) Después de la modernidad. Nuevas filosofias de la educación. Barcelona: Paidós.

 Foucault, M. (2005) Vigilar y castigar.  Madrid: Siglo XXI.

 Lyotard, J.F. (1984) La condición postmoderna. Madrid: Càtedra.

 Nietzsche, F. (2006) La genealogia de la moral. Madrid: Alianza.

 
Tema 12

Apple, M.W.; Beane, J. A. (comps) (2000) Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

 Chomsky, N. (2001) La (des)educación. Barcelona: El Roure.

 Freire,P. 1970. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI .

 Freire,P. 1997. A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

 Giroux,H.A. 2001. Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó

 
Tema 13

 Delgado, B. (2000) La institución libre de enseñanza en Catalunya. Barcelona: Ariel.

 Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE 4 de octubre de 1990)

 Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Enseñanza (BOE 307 de 24 diciembre de 2002)

 Ley Orgànica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 106 de 4 de mayo de 2006)

 Portell, R.; Marques, S. (2006) Els mestres de la República. Barcelona: Ara.

 
Tema 14

 AAVV ( 2002) Comunidades de aprendizaje.Transformar la educación. Barcelona: Graò.

 Aubert, A. Et alt. (2004) Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graò.

 Beck, U. (1998) La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

 Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. (3vols.). Madrid: Alianza.

 Delors, J. (1996) Educació: hi ha un tresor amagat a dins. Barcelona: UNESCO.

 Galbraith, J.K. (1987) La era de la incertidumbre. Barcelona: Plaza & Janés.

 Giroux, H. (2003) La inocencia robad: juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.

 Habermas, J. (1987) Teoría de la acción comunicativa, 2 vols. Madrid: Taurus.

 Jordán Santaolaria, J.A. (1998) La educación intercultural. Barcelona: CEAC.

 Valero, L.F. i altres (1995) Cómo hacer proyectos pedagógicos participativos. Barcelona: Angle.

 Valero, L.F. (1992) Aproximación a una educación en valores. Barcelona: PPU.

 

Complementària

Webs:

Generals:

http://www.europa.eu.int
http://www.mec.es

http://www.gencat.net/educacio

http://www.xtec.cat

Educació:

http://www.xtec.es
http://www.fracasoescolar.com

http://www. pedagogs.cat
http://www.shill.demon.co.uk
http://www. vilaweb.com
http://www.educaweb.com
http://www.amigosmilani.org

http://www.paideiaescuelalibre.org

http://www.senderi.org

Editorials:

http://www.edebedigital.com
http://www.grao.com

http://www.barcanova.es

http://www.vicensvives.es

Contes:

Escala, J. i Solé, C. (1991) Els nens del mar. Madrid: Siruela.

Turin, A. i Nella, B. (1976) Rosa Caramelo. Barcelona: Lumen.

Larruela, E. (2004) El nen nou i diferent. Barcelona: Cruïlla.

Simon, F. (2001) Els desordenats. Barcelona: Timun Mas.

Pel.lícules

La Fuerza de uno
Director: John G. Avildsen
País/any: USA/1992
Durada: 127 minuts

La lengua de las mariposas
Director: José Luís Cuerda
País/any: Espanya/1999
Durada: 99 minuts

La marcha
Director: David Wheatley
País/any: Anglaterra/1992
Durada: 76 minuts

Todo empieza hoy
Director: Bertrand Tavernier
País/any: França/1998
Durada: 117 minuts

El club de los poetas muertos
Director: Peter Weir
País/any: USA/1989
Durada: 124 minuts

Ser o tener
Director: Nicolas Philibert
País/any: França/2002
Durada: 104 minuts

Reportatges:

Una classe dividida
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/divided/
William Peters
País/Any: USA/1985
Durada: 55 minuts.

O Pelouro una escola per a tots


Adios Barbiana – La escuela de D. Milani
Ediciones de los sin voz, núm. 76


La era del Ñandú ¿El fin justifica los medios?.
Ediciones de los sin voz, núm. 29

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent